داودی مطرح کرد:

خشکسالی تهدیدی برای کاهش محصولات کشاورزی و دامی است

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به هشدار سازمان ملل در مورد کمبود مواد غذایی، گفت: طی سال‌های اخیر سازمان ملل کمبود مواد غذایی را تهدیدی جهانی اعلام کرده است و قطعا کشور ما هم جزو سرزمین‌های کم بارش محسوب می‌شود و با چنین  بحرانی دست و پنجه نرم می‌کند، گرانی و تورم حاکم بر مواد غذایی نشات گرفته از کاهش تولید مواد کشاورزی و دامپروری است، همین مسئله عاملی برای رقابت بین کشورها خواهد شد.
تصویر خشکسالی تهدیدی برای کاهش محصولات کشاورزی و دامی است

به گزارش سایت خبری پرسون، یوسف داودی در مورد خشکسالی که ایران را فرا گرفته است، گفت: ایران جزو کشورهای خشک و نیمه خشک دنیا محسوب می‌شود، گرم شدن زمین از جمله مولفه‌های مهمی است که به گسترش این خشکی دامن می‌زند، بر همین اساس برای مدیریت ذخایر آبی باید برنامه ریزی درستی داشته باشیم، متاسفانه امروز شاهد از دست دادن منابع آبی متعدد از تالاب‌ها تا دریاچه‌های کشور هستیم به فرض مثال دریاچه ارومیه قربانی مدیریت نادرست و خشکسالی مداوم شده است، قطعا چنین اتفاقی از بحران خشکسالی ایران خبر می‌دهد.

خشکسالی تهدیدی برای کاهش محصولات کشاورزی و دامی است

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی خشکسالی را تهدیدی برای امنیت غذایی کشور دانست و افزود: خشکسالی اخیر که بخشی از آن به واسطه عدم بهره گیری از ذخایر آبی است در تولید محصولات کشاورزی و دامی تاثیر گذاشته است، بی تردید این مسئله امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند، مسئله‌ای که به تازگی به کرات در کشور شاهد آن بودیم.

بی آبی سلامتی مردم را تحت تاثیر قرار داده

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: ابتدایی‌ترین تبعات خشکسالی در کل دنیا خود را در کاهش محصولات کشاورزی و دامی نشان می‌دهد که بی تردید این مسئله تهدیدی برای امنیت غذایی خواهد بود و ایران هم از این مسئله مستثنی نیست، زمانی که امنیت غذایی جامعه‌ای دستخوش تغییراتی قرار بگیرد، قطعا سلامتی آن کشور به مخاطره خواهد افتاد.

گرانی و تورم نشات گرفته از بی آبی

داودی با اشاره به هشدار سازمان ملل در مورد کمبود مواد غذایی، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر سازمان ملل کمبود مواد غذایی را تهدیدی جهانی اعلام کرده است و قطعا کشور ما هم جزو سرزمین‌های کم بارش محسوب می‌شود و با چنین بحرانی دست و پنجه نرم می‌کند، گرانی و تورم حاکم بر مواد غذایی نشات گرفته از کاهش تولید مواد کشاورزی و دامپروری است، همین مسئله عاملی برای رقابت بین کشورها خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر ارائه راهکارهای اساسی در کنترل بی آبی، یادآور شد: بهره گیری از تجهیزات مدرن برای استفاده از ذخایر آبی، مدیریت ذخایر آبی طبیعی کشور، ممانعت از هدر رفت این منابع، انتقال آب به روش پیشرفته و همچنین انتقال آب دریای عمان، خزر و خلیج فارس می‌تواند بهترین گزینه برای رهایی از بی آبی و خشکسالی باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در ادامه به تقویت دیپلماسی آب، اشاره و یادآور شد: در حال حاضر حقابه مشترک ایران با سایر کشورها با توجه به دیپلماسی آب به درستی صورت نگرفته است، مردان دیپلماسی باید بتوانند حقابه هیرمند از افغانستان و ارس از ترکیه را به واسطه دیپلماسی درست باز ستانند.

داودی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه باید از طریق مجامع بین المللی به مسئله حقابه مشترک ایران و سایر کشورها ورود داشته باشد، گفت: بازپس گیری حقابه ایران از کشورهای همسایه نیازمند دیپلماسی قوی از سمت وزارت امور خارجه است، این مهم باید در دستور کار دولت سیزدهم قرار بگیرد در این بین از تولید و صادرات محصولات آب بر ممانعت کنیم.

داودی در پایان خاطر نشان کرد: معضل بی آبی و خشکسالی در حال تبدیل شدن به بحران است، این مسئله باید از اولویت مسئولان استانی و ملی قرار بگیرد، با برنامه ریزی صورت گرفته باید این مسئله حل شود، برای حل این معضل بی آبی باید از کارشناسان داخلی و خارجی بهره گرفته و از طرح‌های که تضامین کافی دارند استقبال شود.

منبع: خانه ملت

520832