خشکسالی‌های ایران نسبت به گذشته طولانی‌تر و شدیدتر شده است

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور گفت: خشکسالی‌های ایران نسبت به گذشته طولانی‌تر و شدیدتر شده و بررسی ما نشان می‌دهد که روند خشکسالی‌ها در کشور از سه دهه پیش به سمت تشدید رفته است.
تصویر خشکسالی‌های ایران نسبت به گذشته طولانی‌تر و شدیدتر شده است

به گزارش سایت خبری پرسون، احد وظیفه در وبینار بررسی چالش‌های اخیر جوی و اقلیمی ایران در تهران اظهارکرد: با گرمایش جهانی و افزایش دما انتظار می‌رود رویداد‌های مخرب مانند خشکسالی‌ها سریع‌تر آغاز شود و شدت، گستره و فرکانس رخداد بالاتری نسبت به گذشته داشته باشد.

وی تصریح کرد: اینکه در دنیا گفته می‌شود تغییر اقلیم مناطق خشک را خشک‌تر و مناطق مرطوب مرطوب‌تر می‌کند، حرف دقیقی نیست و نمی‌تواند برای همه جا صادق باشد، اما متاسفانه تاکنون در کشور ما درست از آب درآمده است. خشکسالی‌های ایران نسبت به گذشته طولانی‌تر و شدیدتر شده و تقریبا با یک شاخصی که ترکیب دما و بارش است بهنام SPEI روند خشکسالی‌ها از سه دهه پیش به سمت تشدید رفته است.

رئیس انجمن هواشناسی ایران ادامه داد: با این حال معنای افزایش شدت این رویداد‌ها به دلیل تاثیر متفاوت اثرات ترکیبی مانند گرمایش و خشکسالی برای رطوبت خاک و در مناطقی که با محدودیت رطوبت و انرژی مواجه هستند، بسیار نامعلوم است، اما درک این تفاوت‌ها می‌تواند به تفسیر تغییرات آینده و پیامد‌های نهفته آن‌ها در سطح منطقه‌ای و ملی کمک کند.

وظیفه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: متاسفانه برخی به سبب منافع اقتصادی گروه یا صنعت خاصی و به نوعی با فرصت طلبی از فضای عدم قطعیت علمی، در صف مخالفان تاثیرات نامطلوب افزایش کربن و تغییر اقلیم ایستاده‌اند. تفاوت‌های فکری و دیدگاهی درباره تغییر اقلیم، دلایل آن و حتی اثرات تغییر اقلیم در جامعه وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی مخالفان این حوزه غالبا دانشمندان اقلیم یا هواشناسی هم نیستند، اما با وجود اینکه ممکن است مخالفان کاهش کربن افراد متخصص نباشند، ولی این به معنای نادیده گرفتن نظرات آنان یا انکار شواهدی نیست که ارائه می‌کنند و نباید اینگونه تلقی شود.

رئیس انجمن هواشناسی ایران بر ضرورت دریافت همه نظرات درباره تغییر اقلیم تاکید کرد و گفت: ممکن است برخی مخالفان کاهش کربن در زمینه‌های تخصصی خود مانند کشاورزی یا سیاست متخصص باشند بنابراین از دریچه نگاه آنان نیز موضوع تاثیرات مخرب گاز‌های گلخانه‌ای و بخصوص کربن باید مدّ نظر قرار گیرد.

وی افزود: برخی مخالفان نیز ممکن است تجارب و دیدگاه‌های ارزشمندی درباره تاثیر کربن یا تغییرات عامدانه اقلیم و مثلا بارورسازی یا یونیزاسیون داشته باشند که باید بررسی شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: برخی مخالفان نیز ممکن است داده‌ها یا مطالعاتی را برای حمایت از ادعا‌های خود ارائه دهند بنابراین مهم است که به‌طور انتقادی به همه اطلاعات چه از سوی دانشمندان اقلیمی و چه از سوی افراد دیگر توجه شود.

وظیفه در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: نکات مهمی وجود دارد و در بررسی انتقادی نظرات مختلف و آگاه‌سازی جامعه و مسئولان کشور برای تصمیم‌سازی درست باید در نظر گرفته شود، نخست اینکه آیا اطلاعات ارائه شده به وسیله منابع معتبر و قابل اعتماد پشتیبانی می‌شود؟ آیا از استدلال‌های منطقی و بدون مغالطه در بیان مسئله استفاده شده است؟ باید بررسی شود که آیا شواهد به‌طورعادلانه و بدون سوگیری ارائه شده است؟

رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور افزود: با بررسی دقیق اطلاعات و در نظر گرفتن همه جوانب، می‌توانیم به درک عمیق‌تر و متعادل‌تری از مسائل پیچیده مانند تغییرات آب‌وهوایی و احیانا تغییرات عامدانه آن دست یافت.

وظیفه در پایان گفت: یافتن راه حل‌هایی برای چالش‌های پیچیده‌ای مانند تغییرات اقلیم به همکاری و گفت وگوی بین افراد با تخصص‌ها و دیدگاه‌های مختلف نیاز دارد تا با بررسی دقیق اطلاعات و در نظر گرفتن همه جوانب، بتوان به سمت آینده‌ای پایدارتر برای همه حرکت کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

611070