دو دهه خشکسالی در چهارمحال و بختیاری

این استان زمانی یکی از مناطق مهم آبی زاگرس بود و ۲ رودخانه کارون و زاینده‌رود و بخشی از دِز منبع آبی‌شان از همین استان بود که اکنون خودش به دلیل خشکسالی دچار بی‌آبی و کم‌آبی شده است.
تصویر دو دهه خشکسالی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش سایت خبری پرسون، پاییز امسال به غیر یک بارش نه چندان موثر در دهه سوم آذرماه و سرمای هوا، آورده آبی برای سرزمین آب‌ها نداشت‌.

چهارمحال و بختیاری ۲ دهه است که درگیر خشکسالی است و این خشکسالی به غیر بارش چند روز میانی زمستان ۱۴۰۱ دیگر بارش موثری را در خود تجربه نکرد.

این استان زمانی یکی از مناطق مهم آبی زاگرس بود و ۲ رودخانه کارون و زاینده‌رود و بخشی از دِز منبع آبی‌شان از همین استان بود که اکنون خودش به دلیل خشکسالی دچار بی‌آبی و کم‌آبی شده است.

سرزمین رودخانه‌ها؛ سومین استان خشک

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با کاهش بارندگی در سال آبی جاری، سومین استان خشک کشور گزارش شد.

معصومه نوروزی افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون (۱ مهر تا ۱۰ آذر) ۵۶.۵ میلیمتر بارش در استان به ثبت رسید که در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۴۲ درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس چهارمحال و بختیاری پس از استان‌های گیلان و لرستان سومین استان خشک کشور است و بیش از ۹۰ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: دمای پاییز امسال در استان در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت ۲ درجه گرم‌تر شده است که این موضوع حاکی از تغییرات اقلیمی در استان است.

نوروزی افزود: اگر چه شهرکرد در پاییز امسال در بسیاری از روزها با کمترین کمینه دما سردترین ایستگاه مراکز استان‌های کشور گزارش شد اما در مجموع هوا در استان نسبت به میانگین بلندمدت ۲ درجه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: افزایش ۲ درجه‌ای دما نشانگر تغییرات اقلیمی در استان و سطح منطقه است و این موضوع می‌تواند پیامدهای ناگواری بر موجودات و محیط پیرامون داشته باشد به‌طوری‌که حتی افزایش یک دهمی دما در فصل سرما بر رشد گیاهان و کیفیت خاک تاثیر نامطلوبی دارد.

کسری آب دشت‌های چهارمحال و بختیاری؛ ۵۲۰ میلیون مترمکعب

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در استان ۱۷ دشت وجود دارد که ۶ دشت ممنوعه بحرانی است، گفت: مجموع کسری آب دشت‌های استان ۵۲۰ میلیون مترمکعب است.

مسلم صادقی در سومین جلسه سازگاری با کم‌آبی استان افزود: ۱۶ درصد مساحت استان دشت‌های آبرفتی و ۸۴ درصد ارتفاعات است.

به گفته وی، در سال آبی جاری میانگین بارش استان ۶۶ میلی‌متر بوده که این میزان در بلندمدت ۱۳۸ میلمتر و میزان بارندگی سال زراعی جاری به نسبت بلندمدت ۵۵ درصد و نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۵۸ درصد بارندگی کاهش داشته است.

وی افزود: هم‌اکنون وضعیت چهار دشت استان در شهرکرد، بروجن، سفیدشت و جوانمردی به عنوان ممنوعه بحرانی و ۶ دشت در کیار، شلمزار، فارسان، گندمان، لردگان ممنوعه و مابقی در وضعیت آزاد است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری میزان کسری مخازن آب استان را ۵۲۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت:۵۰ درصد این میزان در دشت شهرکرد است.

به گفته وی، افزایش دما، تغییر در الگوی آب و هوایی، تغییر در نوع بارش از برف به باران و افزایش شدت بارش و کاهش مدت بارش باعث شده حجم عمده بارش‌ها در دشت‌ها که به صورت روان‌آب جاری می‌شود باعث بروز سیلاب‌های می‌شود، و تغذیه آبخوان دشت‌های را استان کاهش داده است.

تغییر الگوی بارش و خشکسالی یک دهه اخیر باعث کاهش منابع آبی در چهارمحال و بختیاری شده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

منبع: ایرنا

572421