به گزارش سایت خبری پرسون، این سناریو را تصور کنید: فردی که یک مدیر پروژه موفق، در طول بررسی سالانه خود روبروی رئیس خود نشسته است. او پروژههای موفقی را در طول سال رهبری کرده است، احترام تیم خود را به دست آورده و از اهداف عملکرد خود فراتر رفته است.
به گزارش فرارو و به نقل از سایکولوژی ریویو، او میداند که مستحق افزایش حقوق و ارتقاء است. ولی او با معضل دفاع از خود یا حفظ وضعیت موجود دست و پنجه نرم میکند، زیرا میترسد که گستاخ یا خودخواه به نظر بیاید، ولی میداند که مستحق برخی حقوق نیز میباشد.
این شرایط در طول زندگی برای افراد زیادی اتفاق میافتد. این وضعیت میتواند شما را از رسیدن به جایگاههایی که شرایط کاری و حتی زندگی شما را بهبود ببخشید، دور کند. استفاده از هنر مذاکره میتواند به شما کمک شایانی کند.
بیاد داشته باشیم که هنر مذاکره صرفاً برنده شدن نیست. این در مورد ارتباط، همکاری و ایجاد موقعیتهای برد-برد برای همه طرفهای درگیر است. زنان با ظرفیت خود برای همدلی، گوش دادن فعال و حل مسئله، موقعیت منحصر به فردی برای برتری در این زمینهها دارند.
قدرت ارتباط قاطعانه
منطقی است که ارتباط قاطعانه اساس مذاکرات موفق است. مدرسه کندی هاروارد دریافته است که زنان در مذاکره برای دیگران میتوانند از مردان بهتر عمل کنند و این گواهی بر توانایی ذاتی آنها در ارتباط همدلانه و حل راهبردی مشکلات است. با این حال، هنجارها و انتظارات جنسیتی میتواند این قاطعیت را از بین ببرد، به ویژه زمانی که زنان مجبور هستند از خودشان دفاع میکنند.
نقش سوگیری بر مذاکره
سوگیری نقش بسزایی در این چالش دارد. تحقیقات مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی نشان میدهد که زنانی که برای خودشان مذاکره میکنند، به ویژه در مورد حقوق، ممکن است کمتر دوست داشتنی تلقی شوند. چنین سوگیری ضمنی، خودآگاه یا ناخودآگاه، به "پیوند مضاعف" کمک میکند که زنان اغلب در محل کار تجربه میکنند. به رسمیت شناختن این سوگیری اولین گام برای هدایت آن است، به عنوان مدیرانی که باید از آن آگاه باشند، و برای زنان تا در فرآیند مذاکره توانمندتر شوند.
مهارتهای ارتباطی قاطعانه خود را توسعه دهید
یادگیری دفاع از خود قاطعانه و با اعتماد به نفس مهارتی است که میتوان آن را توسعه داد. در اینجا چند استراتژی کلیدی وجود دارد:
۱. واضح و مختصر باشید. قبل از اینکه وارد مذاکره شوید، در مورد آنچه میخواهید بگویید شفاف باشید. نیازها و خواستههای خود را مستقیم و محترمانه بیان کنید. یک پیام واضح و مختصر بیشتر قابل درک و احترام است.
۲. گوش دادن فعال را تمرین کنید. گوش دادن فعال نه تنها نشانه احترام به نظرات دیگران است، بلکه بینشهای ارزشمندی را ارائه میدهد که میتواند در شکل دادن به استراتژی مذاکره شما مورد استفاده قرار گیرد.
۳. آرام و خونسرد باشید. مطالعهای از مجله روانشناسی کاربردی نشان داد که هوش هیجانی به طور قابل توجهی بر نتایج مذاکره تأثیر میگذارد. با مدیریت احساسات خود، تمرکز و کنترل را در طول مذاکرات حفظ میکنید.
۴. از عبارات "من" استفاده کنید. جملات «من» نیازهای شما را بدون اینکه به صورت تقابلی تلقی شوند، بیان میکنند و گفتوگوی بازتری ایجاد میکنند.
۵. به خودت برگرد. از ایستادگی در موضع خود و بیان نکات خود در مذاکره نترسید. سعی کنید برای خواسته خود التماس نکنید و در موضع ضعف نباشید حتی اگر جایگاه شما از لحاظ قدرت پایینتر باشد.
۶. از زبان بدن مناسب با توجه به جایگاه و شرایط مذاکره استفاده کنید.
منبع: فرارو