به گزارش سایت خبری پرسون، ماجرا از این قرار است که در کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم درباره عملکرد ایران در مدیریت بیماری کرونا آمده است: "ایران توانست جزو کشورهای برتر جهان در درمان کرونا باشد."
همین موضوع باعث شد تا بسیاری از افراد در فضای مجازی این پرسش را مطرح کنند، با وضعیت فعلی مرگ و میر مبتلایان به کرونا در کشور، چگونه چنین ادعایی در کتاب درسی دانشآموزان مطرح و به آنها ارائه شده است؟
هماکنون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در توضیح چرایی چنین ادعایی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم مطرح کرد:
" در پی درج موفقیت جمهوری اسلامی ایران در کنترل کرونا در کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه نهم چاپ 1399 انتقادها و گاه مواضع تندی توسط برخی افراد اتخاذ شده است.
این سازمان با استناد به اظهارات و گزارشات ارائه شده توسط مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا و تلاشهای علمی جمهوری اسلامی ایران در کنترل کرونا و گزارشاتی که مستندات آن در رسانهها نیز موجود است؛ درپی اقدامات موثر پیک اول کرونا طی سال 1398، که منجر به کاهش آمار فوتیها به دو رقم نیز شد، در آن مقطع زمانی و با توجه به اینکه تحولات اجتماعی و موفقیتهای جامعه در کتابهای درسی باید منعکس شود؛ این دستاورد کشورمان در کنترل کرونا به دلیل همزمانی با روزآمدسازی کتاب درسی به اختصار در کتاب مذکور قید شده و در سال تحصیلی 1399 نیز در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.
از آنجا که به هیچ وجه تداوم انتشار و جهشهای ویروس کرونا در پیکهای متعدد قابل پیش بینی برای هیچ کشوری نبوده و نیست و متأسفانه این بیماری همچنان جان بسیاری از انسانهای جهان را تهدید میکند، با مشاهده اوج گیری بیماری کرونا و عدم پیش بینی زمان و کیفیت مهار کامل این بیماری، این مطلب قبل از شروع انتقادهای اخیر و همزمان با روزآمدسازی سالانه مطالب، توسط کارشناسان این سازمان از کتاب درسی سال 1399 اصلاح و تعدیل و در چاپ جدید 1400 اعمال شده است.
شایان ذکر است تعدیل این مطلب دلیل بر نادیده گرفتن تلاش کادر درمان، پزشکان و دانشمندان کشورمان نیست و قطعا نتایج و مستندات تلاشهای آنها در کتابهای درسی درج خواهد شد.
منبع: تسنیم