نگاهی به چالش های روابط عمومی در ایران

یکی از مهم ترین مشکلات روابط عمومی ها در ایران نبود استقلال اقتصادی است؛ روابط عمومی ها ردیفه بودجه اقتصادی ندارند.
تصویر نگاهی به چالش های روابط عمومی در ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، قربانعلی تنگ شیر عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران در یادداشتی نوشت: روابط عمومی در دنیای مدرن جایگاه بسیار ارزشــمندی دارد زیرا روابــط عمومی ها از نزدیک ترین پرســنل به مدیران هستند.

در ایران در روابط عمومی مدرن ما باید بتوانیم از هوش مصنوعی و متاورش اســتفاده کنیم. اســتفاده از این ابزار هنوز در ایــران و دنیا رواج پیدا نکرده است. اما ما باید به جایگاهی برسیم که روابط عمومی ها در ایران توانمند باشند و بتوانند از امکانات روز صنعت روابط عمومی به خوبی اســتفاده کنند.

انجام این کار نیازمنــد آموزش هایی اســت که باید به روابط عمومی ها داده شــود و بــا امکانات و انگیزه هایی کــه در اختیار آن هــا قرار داده می شــود مدیران روابط عمومی به ســمت روابــط عمومی مدرن پیــش می روند. البته در روابط عمومی مدرن جایگاه های متفاوتی وجــود دارد؛ یکی از جایگاه هــا چارت های سازمانی اســت. هنوز ما نتوانستیم در ایران مدیران متخصص و حرفه ای در حوزه روابط عمومی داشته باشیم. به این علت که بعضی از مدیران ما بــا توجه علی رغم آن که مدیر روابط عمومی هســتند تحصیالت و تخصص کافی را ندارند. بنابراین گاهی اوقات در بعضی از سازمان ها تشکیلات روابط عمومی به کل تغییر پیدا می کند و برخی روابط عمومی را با حوزه های مختلف یکی می کنند. این تغییرات چارت متاسفانه ضربه های جبران ناپذیری به روابط عمومی های ایران زده است.

روابط عمومی ها بایــد مدیریت بحران بدانند که اگر در یک زمانی در کشــور بحرانی شکل گرفت بتوانند مدیریت بحران انجام دهند. اما در ایران در زمــان بحران ها هرکدام از مدیران آمارهایــی ارائه می دهند که نه تنها درســت نیست بلکه مردم را درگیر نگرانی می کند. در این حالت مدیــران روابط عمومی نمی توانند آماری خالف آمارهای اعلام شــده ارائه دهند و بحران را مدیریــت کنند.

بنابراین یک عدم مدیریت اطلاع رســانی در بحران در کشور ما وجود دارد. چون در ایران برای روابط عمومی ها متولی وجود ندارد اما خوشبختانه انجمن های تخصصی روابط عمومی، سایت های تخصصی و انتشارات مختلف بســیار به آگاهی بخشی مدیران روابط عمومی کمک کرده اند.

البته باید کمک های از حوزه دانشــگاه نیز صورت بگیرد و اطلاعات علمی به روز دانشــگاه ها در اختیار مدیران روابط عمومی ها گذاشته شود. یکی از مهم ترین مشــکلات روابط عمومی ها در ایران نبود استقلال اقتصادی است؛ روابط عمومی ها ردیفه بودجه اقتصادی ندارند.

از ســوی دیگر فقدان تخصص و حرفه گرایی از دیگر مشکلات اســت؛ افرادی در این جایگاه ها قرار می گیرند که تخصص کافی و حرفه ای ندارند. همچنین گاهی اوقات چارت ســازمانی مشخصی برای روابط عمومی ها وجــود ندارد. توجه به اخلاق حرفه ای، پاسخگویی و شفافیت در اطلاع رسانی نیز از چالش های روابط عمومی در ایران است. تمام سازمان ها در دنیا به روابط عمومی ها توجه ویژه ای دارند. برخی از افراد و حتی مدیران در کشور ما متاسفانه نگرش منفی به وابط عمومی دارند و این نگرش منفی بسیار آسیب زا است.

منبع: آفتاب یزد

485812