طرز تهیه کوفته کادین بودو

در این مطلب طرز تهیه کوفته ترکیه‌ای کادین بودو را به شما آموزش خواهیم داد.
تصویر طرز تهیه کوفته کادین بودو

به گزارش سایت خبری پرسون،در مطلب زیر طرز تهیه یک نوع غذای ترکیه‌ای را به شما آموزش می‌دهیم. سرآشپز امروز قصد دارد یکی از غذا‌های ترکی را آماده می‌کند. او می‌گوید این غذا که کادین بودو کوفته (KADIN BUDU KOFTE) نام دارد از غذا‌های سنتی ترکی است که به خاطر طبخ ساده و درعین حال طعم خوبی که دارد در ترکیه یکی از غذا‌های پر طرفدار و مرسوم است و همچنین غذایی نیست که مختص به رستوران باشد و تهیه آن در خانه نیز به سادگی امکان پذیر است. این غذا در ترکیه با پوره سیب زمینی سرو می‌شود.

۱) روغن زیتون ۵ قاشق غذاخوری
۲) پیاز ۱ عدد کوچک
۳) سیر ۵ حبه
۴) آرد ۵۰ گرم
۵) تخم مرغ ۳ عدد
۶) گوشت گوسفندی چرخ کرده ۲۰۰ گرم
۷) گوشت گوساله چرخ کرده ۲۰۰ گرم
۸) نمک به مقدار کافی
۹) فلفل سیاه دانه‌ای خرد شده به مقدار کافی
۱۰) جعفری خرد شده ۵ قاشق غذاخوری
۱۱) زیره ۵ گرم
۱۲) روغن سرخ کردنی
۱۳) برنج ۱ پیمانه
۱۴) جوز هندی ۱ گرم

و برای پوره سیب زمینی مواد زیر لازم است:
۱) کره ۱۲۵ گرم
۲) جوز هندی ۱ گرم
۳) شیر ۱ فنجان قهوه
۴) سیب زمینی ۴ عدد متوسط
۵) نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

شف از قبل سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و در آب سرد قرار می‌دهد تا کاملاً تمیز شود و بعد حلقه حلقه کرده و در یک قابلمه به همراه آب روی گاز قرار می‌دهد تا آبپز شوند و در این فاصله آماده کردن غذای اصلی را با پیاز داغ و سیر داغ شروع می‌کند. به این ترتیب که ۵-۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون را در ماهیتابه می‌ریزد و پیاز و سیر را که از قبل نگینی خرد شده به آن اضافه می‌کند.
شف بعد از سرخ شدن پیاز و سیر نصف گوشت چرخ کرده گوساله و گوسفندی را به آن اضافه می‌کند و خوب تف می‌دهد تا زمانی که رنگ گوشت از قرمزی در بیاید.

حالا شف ماهیتابه را از روی گاز برمی دارد و به آن نمک و فلفل، زیره، جعفری را اضافه می‌کند و در یک کاسه می‌ریزد و باقیمانده گوشت (گوساله و گوسفندی) را به آن اضافه می‌کند و حسابی ورز می‌دهد. حدوداً ۴-۳ دقیقه طول می‌کشد تا خوب خود را بگیرد تا هنگام کوفته کردن به قول معروف وا نرود.

برای این غذا یک پیمانه برنج هم احتیاج داریم که سرآشپز آن را در آب جوش می‌ریزد و حدود ۱۰ دقیقه می‌گذارد تا بجوشد. البته بسته به نوع برنج شما این زمان متفاوت است. برای اینکه بهتر متوجه شوم چقدر برنج باید بجوشد از شف خواستم که به من اجازه دهد، آن را تست کنم. وقتی یک دانه از برنج را با انگشت فشار دادم، طوری پخته شده بود که مغز خام نداشت و کاملاً نرم بود، ولی له هم نبود.
حالا برنج آماده است و شف آنرا به الباقی مواد در کاسه اضافه می‌کند و یک تخم مرغ هم در کاسه می‌شکند و دوباره ورز می‌دهد. شف این مخلوط آماده کوفته را کنار می‌گذارد تا کمی جا بیفتد و به سراغ پوره می‌رود.

کم کم سیب زمینی‌ها پخته، شف آب قابلمه را خالی می‌کند و در ابتدا کره و شیر و با کمی تاخیر نمک و فلفل و جوز هندی را به آن اضافه می‌کند و با قاشق مخصوص هم می‌زند تا کاملاً نرم شود. از شف پرسیدم که می‌شه پوره را در مخلوط کن مخلوط و نرم کرد که شف مخالف بود و روش مرسوم تهیه پوره را به شکلی که انجام شد، توضیح داد. با هم زدن و نرم شدن این مخلوط، پوره سیب زمینی آماده می‌شود و نوبت به درست کردن کوفته‌ها می‌رسد.

شف دو تا تخم مرغ را در کاسه‌ای جدا با فلفل و نمک می‌ریزد و می‌زند و آرد را هم دریک ظرف پهن می‌ریزد. مخلوط آماده کوفته را شبیه به شکل کتلت خودمان در می‌آورد و یکی یکی در آرد و بعد تخم مرغ می‌غلتاند. بطوریکه سطح آنرا کاملاً بپوشاند. سر آشپز یک ماهیتابه گود بر می‌دارد و روی گاز قرار می‌دهد و آن را تا کمتر از نیمه از روغن سرخ کردنی پر می‌کند و بعد از داغ شدن، کوفته‌ها را در آن قرار می‌دهد. روغن تا حدی است که روی کوفته‌ها را می‌پوشاند و حرارت آن نباید بیشتر از ۱۶۰ درجه سانتیگراد باشد چراکه قبل از سرخ شدن روی کوفته داخل آن هم مغز پخت شود.

با سرخ شدن کوفته‌ها کادین بودو کوفته آماده سرو است که شف با قرار دادن گوجه فرنگی حلقه حلقه شده و پوره سیب زمینی و دوعدد کوفته این غذای لذیذ را با دکوری ساده و در عین حال زیبا آماده سرو می‌کند؛ و در آخر شف اضافه می‌کند که طریقه مرسوم و سنتی خوردن این غذا با دست است به این شکل که کوفته‌ها را با دست تکه می‌کنید و در پوره سیب زمینی می‌زنید و میل می‌کنید.

منبع: فیدیلیو

466093