تمامی نکاتی که باید در رابطه با نمای HPL بدانید

یکی از متریال های کمتر شناخته شده در ساختمان، ورق لمینت اچ پی ال است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم. اگر در رابطه با این متریال و نحوه اجرای آن کنجکاو هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
تصویر تمامی نکاتی که باید در رابطه با نمای HPL بدانید

به گزارش سایت خبری پرسون، صنعت ساختمان و به صورت کلی ساخت و ساز یکی از صنایعی است که در سال‌های اخیر پیشرفت های بسیار زیادی داشته است؛ در واقع پیشرفت علم و تکنولوژی کمک بسیاری به این صنعت کرده است.

یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که گذشت زمان و پیشرفت علم بر این صنعت گذاشته است، تولید متریال‌های ساختمانی جدید با ارتقاء مصالح قدیمی است. اگر بخواهیم به نمونه اشاره کنیم، می‌توان از بتن اکسپوز که با ارتقاء بتن تولید می‌شود یا سمنت برد که با مسلح کردن سیمان پرتلند، تقویت می‌شود و در قسمت‌های زیادی از ساختمان کاربرد دارد، نام برد.

البته متریال‌هایی مانند بتن اکسپوز و سمنت برد در سال‌های اخیر، توانسته اند محبوبیت بسیار زیادی بدست آورند. اما متریال‌هایی وجود دارند که کمتر شناخته شده اند و اطلاعات بسیاری از آن‌ها، خصوصا در سطح اینترنت در دسترس نیست، یکی از این متریال‌ها که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم، ورق‌ لمینت HPL است.

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با یکدیگر به بررسی اچ پی ال و استفاده از آن در ساختمان بپردازیم و از روش‌های اجرا، کاربرد و مزایای این نمای ساختمانی سخن بگوییم. اگر این متریال را نمی‌شناسید یا نام آن به گوشتان خورده است اما از آن اطلاعات کافی ندارید؛ به شما پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

HPL چیست؟

‏HPL مخفف کلمه high laminate pressure به معنای صفحات فشرده لمنیت است که از ترکیب لایه های سلولزی و رزین های فنولیک تولید می‌شود‌. مراحل تولید این صفحات به این صورت است که موادی که به آنها اشاره کردیم در حرارتی بیش از ۱۸۰ درجه سانتیگراد با یکدیگر ترکیب شده و تحت فشار قرار خواهند گرفت. فشاری که تحت حرارت به این ترکیب وارد می‌شود، باعث افزایش مقاومت آن از لحاظ فنی خواهد شد.

ورق های اچ پی ال با ضخامت بین ۵ تا ۱۲ میلی‌متر در انواع فضاهای داخلی ساختمان؛ مانند سرویس بهداشتی، راه پله‌ها و حتی آشپزخانه به کار برده می‌شوند، اما یکی از قسمت‌هایی بیرونی که در آن از اچ پی ال استفاده می‌شود، نمای ساختمان است که در ادامه بیشتر به آن اشاره خواهیم کرد..

نمای اچ پی ال

نمای اچ پی ال

در قسمت قبلی مقاله به این اشاره کردیم که یکی از قسمت‌های ساختمان که در آن از اچ پی ال استفاده می شود، نمای آن است. البته این نکته ذکر است که در گذشته استفاده از hpl به عنوان نمای ساختمان چندان متداول نبود، اما در حال حاضر (نه به صورت متداول) استفاده از ورق‌های hpl به عنوان متریال اصلی نما بیشتر دیده می‌شود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که در چه کاربری‌هایی می توان از نمای hpl استفاده کرد؟

نمی‌توان گفت که محدودیتی برای استفاده از اچ پی ال در نمای ساختمان وجود دارد، اما عمدتاً این متریال برای نمای ساختمان‌های بلند، مانند برج‌های اداری، تجاری و مسکونی به کار نمی‌رود. بیشترین استفاده از نمای اچ پی ال در نمای ساختمان‌های یک تا سه طبقه و حتی برخی موارد ساختمان‌های ویلایی است.

اجرای نمای اچ پی ال به چه صورت است؟

نمای اچ پی ال نیز مانند بیشتر متریال‌های پیش ساخته به صورت خشک اجرا می‌شوند. سیستم خشک، نوعی از سیستم اجرای ساختمان است که به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد؛ انتخاب اول مهندسان و پیمانکاران است. این روش سرعت اجرای نمای ساختمان را بالا می‌برد و علاوه بر این روش ایمن‌تری نسبت به سایر روش‌ها مانند روش ملاتی است.

روش اجرای hpl با سیستم خشک به این صورت است که در ابتدا، زیرسازی لازم نمای ساختمان (قوطی کشی‌های افقی و عمودی) انجام می‌شود و در مرحله بعد با استفاده از دیتیل‌های خاص تیم اجرایی، نصب پانل‌های hpl به نمای ساختمان صورت می‌گیرد. ورق‌های آلومینیومی HPL با دو روش پیچ و پرش نمایان یا هنگینگ به نمای ساختمان متصل می‌شوند.

از سایر متریال‌هایی که با سیستم خشک اجرا می‌شود، می‌توان به بوردکس، سرامیک، سمنت برد و ... اشاره کرد.

نمای اچ پی ال در ساختمان

طراحی و اجرای تخصصی نمای اچ پی ال با کمترین قیمت

از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم .امیدواریم که این مقاله باعث شده باشد تا به اطلاعاتی که از نمای hpl احتیاج داشتید، دست یافته باشید. فراموش نکنید که طراحی و اجرای نمای اچ پی ال باید توسط مهندسان با تجربه و با سابقه در این زمینه صورت بگیرد، بنابراین قبل از انتخاب تیم مجری نمای hpl در ساختمان تحقیقات لازم را انجام دهید و پس از آن اقدام به انتخاب تیم طراح و مجری نمای اچ پی ال کنید. نمادیزاین یکی از شرکت‌های با سابقه در زمینه طراحی و اجرای انواع نمای خشک با استفاده از انواع متریال‌های ساختمانی است که می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند. برای دریافت مشاوره رایگان و ارتباط با کارشناسان این تیم می‌توانید به وب سایت نمادیزاین به آدرس nama.design مراجعه کرده و از طریق راه ارتباطی و شماره تماس‌های ذکر شده با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

458613