پیمان سنندجی:

توسعه ناوگان دریایی خزر باید فوراً آغاز شود

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نقش حیاتی کریدورهای ریلی شمال–جنوب و شرق–غرب اعلام کرد تکمیل این مسیرها در گرو اتصال خطوط رشت–آستارا و چابهار–زاهدان است. او و دیگر کارشناسان نسبت به ضعف جدی ایران در حوزه کشتیرانی دریای خزر هشدار دادند و تأکید کردند که شرایط جدید تجاری روسیه اهمیت این پهنه آبی را چند برابر کرده است.
تصویر توسعه ناوگان دریایی خزر باید فوراً آغاز شود

به گزارش سایت خبری پُرسون، پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران، در پایان نشست خبری روز یکشنبه با اشاره به وضعیت کریدورهای راهبردی کشور اعلام کرد: تکمیل کریدور شمال–جنوب همچنان در انتظار اتصال ریلی رشت–آستارا و همچنین اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی زاهدان است.

او گفت گروهی اقتصادی‌بودن این کریدورها را زیر سؤال می‌برند و برخی دیگر کاملاً برعکس اعتقاد دارند؛ به همین دلیل اتاق تهران یک طرح مطالعاتی جامع را برای ارزیابی دقیق اقتصادی این مسیرها در دست تهیه قرار داده است.

سنندجی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دلیل مراودات گسترده با کشورهای عضو سی‌آی‌اس باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی این کریدورها انجام دهد، افزود: «برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل خط ریلی چابهار–زاهدان تا پایان سال در صورت تحقق، می‌تواند مسیر انتقال بار به افغانستان و حتی کریدور بندر گوادر را تحت تأثیر قرار دهد.» به گفته او، این کریدورها از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی کشور هستند و تکمیل آنها باید بدون تأخیر انجام شود.

ضرورت تقویت حضور ایران در دریای خزر

در ادامه نشست، بهمن عشقی، مشاور اتاق بازرگانی تهران، با توضیح درباره وضعیت بنادر روسیه اظهار کرد: «روسیه سه بندر مهم ولادی‌وُستوک، نیکولای‌اُف و سن‌پترزبورگ دارد که در تمام سال قابل استفاده‌اند، اما بسیاری از بنادر دیگر این کشور در اقیانوس منجمد شمالی قرار گرفته و شرایط دسترسی به آنها محدود است.» او توضیح داد که قرار گرفتن این بنادر در نزدیکی مناطق تحت نفوذ ناتو یا ژاپن باعث شده دریای خزر به‌عنوان «مسیر امن تجاری» برای روسیه اهمیت ویژه‌ای پیدا کند.

عشقی با اشاره به پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین افزود: پس از آغاز این جنگ، حدود ۴۰۰ میلیون تن از ۱.۲ میلیارد تن کالای صادراتی روسیه روی دست این کشور مانده است و همین موضوع وابستگی آنها به مسیرهای امنی مانند خزر را افزایش داده است.

با وجود این اهمیت، او تأکید کرد که ایران در حوزه کشتیرانی خزر بسیار ضعیف عمل کرده و «حتی یک کشتی رو-رو در اختیار ندارد». به گفته عشقی، اگر اتصال ریلی رشت–آستارا تکمیل شود، توسعه ناوگان کشتیرانی ایران در دریای خزر باید به‌صورت فوری در دستور کار قرار گیرد.

او در پایان تأکید کرد: دریای خزر باید تحت تسلط کشتی‌های تجاری ایرانی باشد و برای این کار، توسعه صنعت کشتی‌سازی و کشتیرانی در شمال کشور ضروری است.

منبع: ایرنا

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

1116225

مطالب مرتبط

سازمان آگهی های پُرسون