رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز اعلام کرد:

برگزاری اختتامیه همایش ملی جلوه های هنر و معماری مکتب زند و قاجار شیراز سوم خردادماه در شیراز

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهرشیراز گفت:  همایش ملی جلوه‌های هنر و معماری مکتب زند و قاجار  با هدف اصالت و روایت گری تاریخ و فرهنگ شیراز سه شنبه 3 خرداد ماه سال جاری برگزار می شود.
تصویر برگزاری اختتامیه همایش ملی جلوه های هنر و معماری مکتب زند و قاجار شیراز سوم خردادماه در شیراز

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس غلامعلی ترابی عصر امروز در این نشست خبری خاطر نشان کرد : امروز سرگردانی در معماری شهر دیده می‌شود و امید است نتیجه این همایش در معماری و شهرسازی شیراز استفاده شود.
وی با بیان اینکه سیاستگذاری شورا این است که از ظرفیت‌های علمی در حوزه شهرسازی حمایت کند، اظهار داشت: بهره بردن از ظرفیت‌های علمی دلیل برگزاری چنین همایش‌هایی است که البته این همایش مربوط به قبل از شورای ششم بوده اما شورا هم حمایت و نیز از ظرفیت‌های علمی همایش بهره می‌برد.
ترابی ضمن تائید ارتباطات خوبی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داریم، گفت: استفاده از این ظرفیت‌ها در کنار مدیریت شهری منجر می‌شود که تصمیم‌گیری‌ها علمی باشد و از این حیث درخواست ما از مجامع علمی این است که بیشتر با شورا ارتباط گرفته شود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز یکی از چالش کلانشهرها را تصمیمات مدیران بر مبنای علمی صورت نمی‌گیرد و باید این رویه تغییر کند، افزود: بی توجهی به مبنای علمی در تصمیم‌گیری در حوزه‌های مختلفی است در صورتی که اقدامات آینده مدیریت شهری باید براساس مبانی علمی باشد و پروژه‌های گذشته نیز نقد و بررسی شود.
ترابی تصریح کرد: شورای شهر شیراز وظیفه خود می‌داند که این اتفاق رقم به خورد، امروز سرگردانی در معماری شهر دیده می‌شود و به دلیل این است که در عصر جدیدی از تولید علم قرار گرفتیم، ارتباطات زیاد شده برخی نیز تقابل فرهنگی را مطرح می‌کنند اما امید داریم که ماحصل و نتیجه این همایش در معماری و شهرسازی شیراز مورد استفاده قرار گیرد.
او با بیان اینکه امروز اگر بحث حفظ بافت تاریخی شهر مطرح است با توجه به برگزاری این همایش‌ها است، تصریح کرد: باید نسبت به عملیاتی کردن موضوعاتی که قابلیت اجرا دارند و حاصل این نوع همایش‌ها هستند، اهتمام جدی داشت.
در ادامه این نشست هادی خباز، عضو اجرایی همایش نیز در سخنانی اظهار داشت: با توجه به جایگاه و اهمیت معماری مکتب شیراز در دوره زندیه و قاجار از یک سو و از طرفی به سبب هماهنگی و انسجام بیشتر نهادهای مختلف فعال در این زمینه، تشکیل « انجمن معماری مکتب زند و قاجار» با همکاری شورا، شهرداری، دانشگاه و استادان این حوزه ضرورت یافته است.
دبیر اجرایی همایش نیز با اشاره به روند برگزاری این همایش از سال 99 گفت: همایش در سطح ملی و با داوری استادان دانشگاه‌های استان فارس و خارج از استان انجام شده است.
نازنین دهناد در مورد مقالات ارسال شده افزود: در مجموع 106 مقاله پذیرفته شده که 45 مقاله به صورت سخنرانی و 61 مقاله در بخش پوستر در روز برگزاری همایش ارائه شده است.
دهناد هدف از این همایش را بازنگری و استفاده از هویت و اصالت و حیات اجتماعی شهرها در ساختار نظری عنوان کرد و گفت: باید نوآوری و خلاقیتی در هنر امروز ایجاد کرد که با استفاده از مکتب‌های اصیل معماری باشد.
او با بیان اینکه این همایش با همکاری دانشگاه شیراز برگزار شده است، افزود: اعتبار پژوهشی این همایش پایگاه جهان اسلام است که کد آی اس سی دارد.
گفتنی است: این همایش که با تاکید بر هویت و اصالت در طرح و روایت‌گری تاریخ و فرهنگ شیراز، توجه به وجوه زیبایی شناختی طرح در اجزا، گویایی و توان برقراری ارتباط با مخاطب، برخورداری از حس شکوفایی، طراوت و تنوع، خلاقیت نو در فرم و محتوا، نگاهی به سنت و مدرنیته، نگاه کاربردی در طراحی و ساخت و نگاه کاربردی در بستر طراحی داخلی، طراحی شهری و طراحی محیطی به همت موسسه فرهنگی هنری نواآفرین سرور مهر، شورای شهر و دانشگاه شیراز با مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در سال ۹۹ گرفته شده است.

در این نشست خبری غلامعلی ترابی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز دبیر اختتامیه، سید جواد ظفرمند دبیر علمی، دبیر هنری جمشید آراسته، خیام جوکار دبیر هماهنگی، دکتر نازنین دهناد دبیر اجرایی، ندا دهناد مدیر موسسه نوا آفرین(مدیر همایش)، هادی خباز و مهندس علی اژدری عضو اجرایی همایش، به بیان جزئیات این اختتامیه پرداختند.

397568