اجرای برنامه "۵۲۱۰"، بهترین راه پیشگیری از چاقی کودکان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم اجرای برنامه ۵۲۱۰ برای پیشگیری از چاقی کودکان، گفت: به هیچ عنوان دارو درمانی برای کاهش وزن کودک و نوجوان توصیه نمی‌شود و تنها راه کاهش وزن کودکان، اصلاح تغذیه و فعالیت بدنی است. استفاده از این داروها رشد، هوش و تکامل کودک را به مخاطره می‌اندازد بنابراین والدین نباید با هر راهی کودک خود را لاغر کنند.
تصویر اجرای برنامه "۵۲۱۰"، بهترین راه پیشگیری از چاقی کودکان

به گزارش سایت خبری پرسون،دکتر پژمان بختیاری نیا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: مطالعات نشان داده کودکانی زیر پنج سال چاق، احتمالا تا بزرگسالی و میانسای چاق می‌مانند بنابراین خطرات ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر ناتوان‌کننده در این افراد بیشتر است.

وی با بیان اینکه نباید ذائقه کودکان به غذاهای شور، شیرین و چرب عادت داده شود، تصریح کرد: مشاهده شده که ذائقه کودکان توسط والدین تغییر داده می‌شود به گونه‌ای غذای شور، چرب و نوشیدنی‌های پرکالری قوت غالب برخی خانواده‌ها شده‌اند.

بختیاری‌نیا با اشاره به اهمیت تحرک کودکان گفت: کودکان امروز مدت زیادی پای کامپیوتر و موبایل هستند و از طرف دیگر آپارتمان‌نشینی نیز موجب شده کودکان مانند سابق بازی نکنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای پیشگیری از چاقی در کودک، توصیه می‌شود کودکان برنامه ۵۲۱۰ را اجرا کنند؛ بر اساس این برنامه کودکان باید روزانه پنج وعده از میوه‌ها و سبزی‌ها را مصرف کنند، روزانه حداکثر دو ساعت پای تلویزیون، موبایل و کامپیوتر باشند و روزانه یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند، عدد صفر نیز به معنی این است که نوشیدنی‌های دارای قند اضافه استفاده نشود و مصرف آن به صفر برسد و در عوض، نوشیدنی‌های مفید مانند دوغ کم چرب، عرقیات، آبمیوه طبیعی و آب سالم استفاده کنند.

وی با بیان اینکه عملی کردن این برنامه از شیوع چاقی پیشگیری می‌کند، افزود: زمانی که یک رفتار برای کودک نهادینه می‌شود تا آخر عمر این کار را انجام می‌دهد بنابراین باید عادات غذایی مناسب و مصرف غذای سالم به کودکان آموزش داده شود.

بختیاری‌نیا تصریح کرد: به هیچ عنوان دارو درمانی برای کاهش وزن کودک و نوجوان توصیه نمی‌شود و تنها راه کاهش وزن کودکان، اصلاح تغذیه و فعالیت بدنی است. استفاده از این داروها رشد، هوش و تکامل کودک را به مخاطره می‌اندازد بنابراین والدین نباید با هر راهی کودک خود را لاغر کنند.

منبع:ایسنا

457626