پیشگیری و درمان چاقی فقط یک کاهش وزن نیست

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر 800 میلیون نفر در جهان با چاقی زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این عدد در سال 2030 به یک میلیارد نفر برسد و از هر 5 زن یک نفر و از هر 7 مرد یک نفر با چاقی زندگی کند.
تصویر پیشگیری و درمان چاقی فقط یک کاهش وزن نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر زهرا اباصلتی اظهار کرد: با توجه به افزایش میزان شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور و استان به‌ خصوص بعد از اپیدمی کرونا لازم است که حساس سازی در افراد و گروه‌های مختلف جامعه به منظور پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر آن انجام شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 800 میلیون نفر در جهان با چاقی زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این عدد در سال 2030 به یک میلیارد نفر برسد و از هر 5 زن یک نفر و از هر 7 مرد یک نفر با چاقی زندگی کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی اکثر کشورها تغییر تغذیه به سمت رژیم‌های غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک را تجربه کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در سطح منطقه تقریباً نیمی از بزرگسالان (49 درصد)، بیش از یک چهارم از نوجوانان (26 درصد) و نزدیک به 6 درصد کودکان زیر 5 سال تحت تأثیر چاقی و اضافه وزن هستند.

دکتر اباصلتی گفت: در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شیوع چاقی و اضافه وزن در 12.4 نوجوان، 37.3 جوانان، 64.3 میان‌سالان و 42.3 سالمندان دیده شده که در میان نوجوانان درصد دختر و پسر یکسان است و این نسبت در جوانان اعداد 67 درصد مردان ، 33 درصد زنان، در میان‌سالان اعداد 38 درصد مردان و 62 درصد زنان و در سالمندان اعداد 35 درصد مردان و 65 درصد زنان را نشان می‌دهد.

وی افزود: در همین خصوص باید اشاره کنیم که 44.9 درصد مصرف نامطلوب روغن، 52.3 درصد مصرف نامطلوب سبزی، 39.3 درصد مصرف نامطلوب میوه و 40.4 درصد مصرف نامطلوب لبنیات دارند که در مصرف نامطلوب روغن عدد 62 درصد زنان و 38 درصد مردان، در مصرف نامطلوب سبزی عدد 42 درصد مردان و 58 درصد زنان و در مصارف نامطلوب میوه و لبنیات اعداد مشابه 60 درصد زنان و 40 درصد مردان به ثبت رسیده است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه چاقی را می‌توان با اتخاذ به سبک زندگی سالم پیشگیری و درمان کرد، گفت: معتقدیم که افزایش آگاهی مردم در مورد ارتباط بین سبک زندگی و چاقی و عوارض چاقی نه تنها می‌تواند بار بیماری را کاهش دهد، بلکه افراد را برای انتخاب سبک زندگی سالم، داشتن فعالیت بدنی درست و انتخاب غذا و نوشیدنی سالم توانمند می‌کند.

دکتر اباصلتی اضافه کرد: با افزایش آگاهی و بهبود دسترسی به اطلاعات مناسب می‌توانیم با این بیماری در حال حاضر و پس از پاندمی کووید 19 مبارزه کنیم، به‌خصوص در کشورهای کم‌درآمد که در آنها چاقی سریع‌ترین روند افزایش را دارد.

وی با ذکر این نکته که پیشگیری و درمان چاقی فقط یک کاهش وزن نیست، بلکه در مورد اتخاذ رفتارهای سالم‌تر برای مدیریت این بیماری و بهبود سلامت کلی است، تأکید کرد: ما معتقدیم که حمایت از تغذیه مناسب برای کودکان در پیشگیری و درمان چاقی این گروه سنی به همان اندازه مهم است که در بزرگسالان بوده و اگر در کودکی این رویه غلط باشد تا بزرگسالی ادامه می‌یابد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: چاقی در کودکان بر سلامت جسمانی، رفاه اجتماعی و عاطفی و عزت نفس آنان تأثیر می‌گذارد، موضوعی که با عملکرد ضعیف تحصیلی و کیفیت پائین زندگی آنان هم مرتبط است.

دکتر اباصلتی با اشاره به اینکه پیشگیری و کنترل چاقی امکان پذیر است، اما باید در همه زمینه‌ها اقدام شود، بیان کرد: ما باید آگاهی را افزایش دهیم و دسترسی به اطلاعات مناسب را بهبود بخشیم تا از داشتن یک زندگی شادتر، طولانی‌تر و سالم‌تر لذت ببریم و معتقدیم که تقویت سیستم‌های بهداشتی و حرکت به سمت پوشش همگانی سلامت نقش بسزایی در پیشگیری و درمان چاقی دارد.

منبع:برنا

460241