جولان سویه BA5 با سرایت پذیری و ایمنی گریزی بیشتر

مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سویه جدید اُمیکرون تحت عنوان BA5 با توانایی سرایت پذیری بیشتر و ایمنی‌گریزی بالاتر در حال جولان می باشد.
تصویر جولان سویه BA5 با سرایت پذیری و ایمنی گریزی بیشتر

به گزارش پرسون از مرکزی، دکتر امیر ورد مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سویه جدید امیکرون که تحت عنوان BA5 شناخته می شود، با توجه به تغییرات ژنتیکی و جهش هایی که در ناحیه ژن اسپایک ویروس اتفاق افتاده توانایی سرایت پذیری بسیار بیشتری پیدا کرده است به طوری که از لحاظ میزان عفونت زایی با ویروس هایی شبیه سرخک مقایسه می شود.

وی ادامه داد: این زیر سویه توانایی ایمنی گریزی بالایی پیدا کرده به طوریکه می تواند تا حدودی نسبت به ایمنی ناشی از عفونت های قبلی و یا تزریق واکسن نیز مقاومت داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: طی مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته است، شدت بیماری زایی سویه BA5 از سایر سویه های قبلی اُمیکرون بیشتر است و درگیری ریه در این سویه نیز بیشتر مشاهده شده است.

ورد تاکید کرد: با توجه به شرایط حال حاضر لازم است که شهروندان با رعایت پروتکل ها و موازین بهداشتی بتوانند ایجاد پیک را در بازه زمانی طولانی تری مدیریت نمایند چرا که در صورتی که اگر پیک به صورت شدید و در یک بازی زمانی کوتاه اتفاق بیفتد امکان خدمات رسانی در بخش‌های درمانی برای کلیه افراد فراهم نخواهد شد و برخی از افراد از خدمات درمانی محروم خواهند شد از این رو بهترین اقدام مراقبتی در حال حاضر رعایت پروتکل های بهداشتی و تکمیل فرآیند واکسیناسیون میباشد.

405088