همه چیز در مورد عمل لاغری اسلیو معده

روش اسلیو معده یکی از روش‌ های جراحی لاغری و درمان مناسبی برای اضافه وزن بیش از حد می باشد.
تصویر همه چیز در مورد عمل لاغری اسلیو معده

عمل اسلیو معده یک شیوه نوین لاغری (جراحی لاغری) با حداقل تهاجم است که تا ۸۰ درصد اضافه وزن در افراد با چاقی مفرط را کاهش می دهد. به عنوان مثال اگر شخصی ۸۰ کیلو اضافه وزن داشته باشد با انجام این عمل می تواند حدود ۶۰ کیلو از آن را کم کند. همچنین افرادی که جراحی اسلیو انجام می‌دهند، علاوه بر رسیدن به وزن ایده‌آل، به درمان کامل یا بهبود چشمگیر بیماری های مرتبط با چاقی می رسند.

شاید از اولین زمانی که پزشکان تصمیم گرفتند برای لاغری از روش های جراحی استفاده کنند صدها سال بگذرد، اما عملهای جراحی کنونی سابقه ای حدود ۷۰ سال دارند. عمل بای پس معده در دهه ۱۹۵۰ متداول شد و عمل اسلیو معده در سال های اخیر یعنی از سال ۲۰۰۰ به بعد رواج پیدا کرد.

ابتدا تمایل جراحان برای انجام عمل بای پس معده بیشتر بود، ولی به دلایل گوناگون تعداد عمل های جراحی اسلیو معده از حدود سال های ۲۰۱۵ بر تعداد بای پس ها پیشی گرفت.

از عمده دلایل آن، تمایل بیشتر بیماران برای انجام عمل اسلیو معده بود و همینطور انجام عمل بای پس معده، احتیاج به مهارتهایی دارد که هر جراح قادر به انجام آن نیست.

نکته مهم این است که چنانچه بعضی از جراحان ادعا می کنند عمل اسلیو معده بهترین عمل جراحی لاغری نیست، بلکه عمل های جراحی متعددی وجود دارد که یکی از آنها عمل اسلیو معده است.

گاه ممکن است انجام عمل اسلیو معده در یک شخص ممنوع باشد، در حالیکه بهترین گزینه برای همان شخص می تواند عمل بای پس کلاسیک معده باشد.

عمل اسلیو معده چیست؟

اگر شما دارای اضافه وزن هستید و راه های مختلف را برای خلاص شدن از دست این اضافه وزن امتحان کرده اید، احتمالا نام عملهای جراحی لاغری و بخصوص عمل اسلیو معده به گوشتان خورده است.

هنگامی که در حال تحقیق در مورد عملهای لاغری هستید، از یک طرف بیمارانی را خواهید دید که از انجام این عملها بسیار راضی هستند و این تصمیم خود را بهترین تصمیم زندگی خود می دانند و از طرف دیگر ممکن است با کسانی مواجه شوید که شما را از انجام این عملها نهی کرده و خطرات زیادی را به شما یادآوری می کنند.

عمل جراحی های چاقی به چه کسانی توصیه می شود:

آیا هر کسی و با هر اضافه وزنی تمایل به انجام این عملهای لاغری را داشت مجاز به انجام این عملها می باشد؟ خیر

در حال حاضر انجام این عمل ها فقط در بیمارانی قابل انجام است که از میزان زیاد چاقی رنج می برند و یا در اصطلاح دچار چاقی مرضی یا مفرط هستند.

در تصویر بالا نمونه عمل لاغری اسلیو معده موفق را به صورت Before & After مشاهده می نمایید که بیمار چیزی حدود 54 کیلوگرم وزن خود را با استفاده از عمل اسلیو و رژیم غذایی بعد از عمل و ورزش کم کرده است.

اما انجام عمل جراحی لاغری یا چاقی برای چه کسی مناسب است؟

واقعیت این است که انجام این عملها ( نه فقط عمل اسلیو معده) برای افراد خاصی که شاخص توده بدنی [BMI] بالایی دارند و همچنین توسط جراح آموزش دیده در زمینه جراحی چاقی، می تواند بسیار مفید و موفقیت آمیز باشد.

برای شناسایی این گروه ابتدا باید شاخص توده بدنی فرد BMI محاسبه شود.

۱-در صورتی که شاخص توده بدنی بالای ۴۰ باشد و تلاش شخص برای کاهش وزن با ورزش و رژیم غذایی شکست خورده باشد وی کاندید عمل جراحی لاغری می باشد.

۲-در صورتیکه شاخص توده بدنی فرد بالای ۳۵ باشد و از بیماری مهمی که با چاقی در ارتباط است مثل دیابت نوع ۲ رنج میبرد، این شخص نیز کاندید عمل جراحی لاغری است.

در حال حاضر عمل های استاندارد جراحی لاغری موارد زیر می باشد:

۱- دئودنال سوئیچ

۲- مینی بای پس معده

۳- بای پس کلاسیک معده

۴- اسلیو معده

۵- حلقه معده یا بندینگ معده

عمل های بای پس کلاسیک معده، اسلیو معده و مینی بای پس معده در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد عملهای جراحی لاغری در دنیا را به خود اختصاص می دهند.

عمل حلقه معده یا باندینگ معده، در حدود سالهای ۲۰۱۰ از عملهای لاغری محبوب به حساب می آمد ولی در حال حاضر با توجه به نتایج خوبی که عملهای جراحی بای پس معده و اسلیو معده به دنبال داشتند، عمل حلقه معده بسیار کمتر از گذشته انجام می شود.

عمل سوئیچ اثنی عشر یا دیودنال سوئیچ هم، از عملهای استاندارد به حساب می آید ولی به علت پیچیدگی عمل جراحی و سو جذب زیاد و کمبود ویتامین های ناشی از این عمل تمایل به انجام آن کم است.

شما در اینترنت به عملهای جراحی مختلفی نظیر ساسی بای پس، سادی بای پس و پلیسه معده نیز بر خواهید خورد ولی این عملها در حال حاضر تاییدیه FDA یا سازمان غدا داروی آمریکا را ندارند.

آیا جراحی لاغری خطرناک هستند؟

در حال حاضر خطر انجام جراحی لاغری مانند اسلیو معده و بای پس معده، مساوی می باشد با خطر عمل سزارین یا کیسه صفرا.

این بدان معنا نیست که انجام عمل جراحی لاغری کاملا بدون خطر می باشد. خطر فوت در این عملها ۱ در ۱۰۰۰ و خطر عوارض جراحی چاقی حدود ۴ درصد است.

چه بیماری هایی با عملهای جراحی لاغری بهبود پیدا میکنند؟

بیماریهای زیادی در ارتباط با چاقی هستند که بعد از عملهای لاغری و با کاهش وزن به تدریج بهبود پیدا میکنند.

تعدادی از این بیماریها:

  • سکته قلبی
  • بیماریهای قلبی و ریوی
  • سکته مغزی
  • دیابت نوع ۲
  • فشار خون
  • نازایی
  • بیماریهای کبدی و کیسه صفرا
  • تخمدان پلی سیستیک
  • آپنه خواب
  • بیماریهای مفصلی وستون فقرات

چگونه خطر جراحی لاغری را تا حد ممکن کم کنیم؟

در مجموع به خاطر داشته باشید که خطرات فوت و عوارض چاقی مفرط به مراتب از انجام جراحی لاغری بیشتر است.

نکته مهمتر اینکه از اینترنت و شبکه های اجتماعی برای عمل جراحی های لاغری اطلاعات کسب کنید اما به هیچ عنوان جراح خود را از اینترنت و شبکه های اجتماعی و بدون مشورت با دیگران (بخصوص کادر درمان و پزشکی) انتخاب نکنید.

391180