«عکاسی و فلسفه» به بازار نشر رسید

کتاب «عکاسی و فلسفه» ترجمه مهدی امیرخانلو منتشر شد.

تصویر «عکاسی و فلسفه» به بازار نشر رسید

به گزارش سایت خبری پرسون، نشر هنوز کتاب «عکاسی و فلسفه: مقالاتی در باب ماهیت تصویر عکاسی» به کوشش اسکات والدن و ترجمه مهدی امیرخانلو را با شمارگان هزار نسخه، ۵۴۸ صفحه و بهای ۱۹۵ هزار تومان منتشر کرده است.

این کتاب حول مسئله‌ای مهم شکل گرفته است: پس از امکان دستکاری دیجیتال در تصاویر عکاسی، اکنون چگونه می‌توان از صداقت و عینیت و شأن استنادی آن سخن گفت؟ رابطه عکس دیجیتال با موضوعش اکنون چگونه تعریف می‌شود؟ تصویر عکاسانه مدت‌ها مظهر رابطه‌ای شفاف با جهان بود و عطش انسان به رئالیسم یا واقع نمایی را برآورده می‌کرد. باور قدیمی ما به عکس، در مقام منبع غنی اطلاعات بصری، استفاده گسترده از عکاسی را در روزنامه نگاری و مستندسازی و زمینه‌های علمی در پی داشت.

اکنون این باور قدیمی زیرسوال رفته است، دریافت ما از تصاویر عکاسانه و ارتباط‌مان با این تصاویر سابقا شفاف چگونه تعریف می‌شود؟ چطور می‌توان از نو به مسئله صدق و کذب در بازنمایی‌هایی تصویری فکر کرد؟ مقالات این کتاب هر یک به نحوی به مسائلی از این دست می‌پردازند. عکاسی که اکنون جایگاه خود را به عنوان هنر تثبیت کرده است، می‌کوشد بار دیگر به مرزهای میان خود و نقاشی، فیلم و سایر بازنمایی‌های تصویری بیندیشد.

کتاب شامل ۱۳ مقاله به ترتیب با این عناوین است: «تصاویر شفاف: در باب ماهیت رئالیسم عکاسانه» نوشته کندال ال. والتون، «عکس‌ها و شمایل‌ها» نوشته سینتیا فریلند، «عکس در مقام مدرک» نوشته آرون مسکین و جاناتان کوهن، «حقیقت در عکاسی» نوشته اسکات والدن، «اعتبار استنادی و هنر عکاسی» نوشته باربارا ساودوف، «عکاسی و بازنمایی» نوشته راجر اسکروتن، «عکس‌ها چگونه «معنا می‌دهند»: «پاسخ» کارتیه - برسون به اسکروتن» نوشته دیوید دیویس، «مقیاس‌های زمان و فضا در عکاسی: «ادراک به دو جهت اشاره دارد» نوشته پاتریک مینارد، «دریافت صادق» نوشته دومینیک مک آیور لوپس، «منظره و طبیعت بی جان: بازنمایی‌های ساکن از صحنه‌های ساکن» نوشته کندال ال. والتون»، «مسئله ستارگان سینما» نوشته نوئل کرول، «تصاویر شاه آرتوری: عکاسی و قدرت روایت» نوشته گرگوری کوری و «حقیقت برهنه» نوشته آرتور سی. دانتو.

کتاب ترجمه‌ای خوب و روان دارد و هیچ نکته نامفهومی برای مخاطب باقی نمی‌ماند. بنابراین مطالعه این کتاب بجز دانشجویان عکاسی، به تمامی علاقه‌مندان به هنر عکاسی نیز توصیه می‌شود.

منبع: مهر

389087