«قصه‌های کردی زازا» به کتابفروشی ها آمد

کتاب «قصه‌های کردی زازا» وارد بازار نشر شد.
تصویر «قصه‌های کردی زازا» به کتابفروشی ها آمد

به گزارش سایت خبری پرسون، کتاب «قصه‌های کردی زازا» نوشته سیاوش مرشدی توسط انتشارات بید در قالب شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۹۵ هزار تومان روانه بازار کتاب شد.

نویسنده در بخشی از پیشگفتار این کتاب آورده است: مردم ایرانی تبار دیمیلی یا زازا، مردمانی ستم دیده در طول تاریخ هستند که از سرزمین مادری‌شان یعنی ایران، سال‌اه دور افتاده‌اند و همچون کردهای کرمانج، در سرزمین ترکیه زندگی می‌کنند و بارها مورد ستم، کشتار جمعی و کوچ اجباری شده‌اند؛ بویژه که بخش عمده‌ای از ایشان به مذهب علوی بوده‌اند و در طول تاریخ این گرایش تشیع همواره همچون گرایش‌های دیگر این مذهب مورد ستم‌های فراوان بود.

دیمیلی از زبان‌های ایرانی، بخشی از زیر شاخه‌های زبان‌های هند و ایرانی است. کتاب قصه‌های کردهای زازا جمع آوری و ترجمه پنج قصه عامیان از قوم ایرانی کرد و کمتر شناخته شده است.

در کشور ترکیه، قومی به نام زازا یا دیمیلی زندگی می‌کنند که بررسی ژنتیکی آن‌ها وجود پیوند با قوم ایرانی تباری که در ترکیه زندیگی می‌کنند یعنی کردهای کرمانج و دیگر اقوام ایرانی را اثبات کرده است. گویش آن‌ها به ویژه با گویش‌های شمال غرب ایران، کردها، گیلک‌ها، مازنی‌ها، بلوچ‌ها، تالش‌ها، تات‌ها و راجی‌ها همخوانی دارد.

این کتاب دربردارنده ۵ داستان از جمله پیوک، خرس و مو، روباه مدش پشتش خواهد بود، خواهری با هفت برادر و بزرگ‌ترین دروغ است.

منبع: ایلنا

386762