کتاب «پویش: روایت یا داستان» را بخوانید

کتاب «پویش: روایت یا داستان» منتشر شد.
تصویر کتاب «پویش: روایت یا داستان» را بخوانید

به گزارش سایت خبری پرسون، کتاب «پویش: روایت یا داستان» نوشته پاتریک رینزبورو و دوئل کنینگ با ترجمه مجید سلیمانی ساسانی توسط انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب، تلخیص و ترجمه‌ای است از کتاب «باز: تغییر تصور: چگونه از راهبرد مبتنی بر داستان برای پیروزی در پویش‌ها، ایجاد جنبش‌ها و تغییر در جهان استفاده کنیم»

مترجم در این اثر با توجه به نوع و گستره مخاطبان این کتاب، سعی کرده است با بازنویسی و تلخیص برخی از عبارات و بندها، هم کتاب را با قلمی روان تقدیم خوانندگان کند و هم با ایجاز آن، از حجم کتاب بکاهد؛ با این توضیح که بحثی از کتاب از قلم نیفتاده است. با وجود این، مخاطب این کتاب هر کسی می‌تواند باشد: از عامه دانشجویان تا دانشجویان علوم ارتباطات و دیگر رشته‌های علوم انسانی و البته هر کسی که علاقمند است به عنوان پویشگری فعال، با بینش و آگاهی وارد عرصه پویش‌های دینی، مدنی و سیاسی شود.

این کتاب تمام تلاش خود را می‌کند تا استفاده از آن و مراجعه فوری به محتوای آن آسان باشد. بنابراین با یک نمای کلی تصویری از الگوی پویش راهبرد مبتنی بر داستان شروع شده و سپس به شش بخش اصلی تقسیم می‌شود. فصل اول به ریشه‌های عمیق روایت در تجربه بشری می‌پردازد و دلیل این امر را می‌گوید که چرا باید روایت در تلاش‌ها برای تغییر اجتماعی در جهت دستیابی به پیشرفت نظام‌مند مورد توجه قرار گیرد. فصل دوم جنبه‌های مختلف قدرت روایت را بررسی می‌کند و چارچوب نظری تحلیل قدرت روایی از جمله عناصر داستان را به عنوان چارچوبی معرفی می‌کند که می‌تواند موجب ساختارشکنی یا خلق داستان‌های جدید شود. فصل سوم چارچوبی برای نبرد داستان برای خلق و یا به چالش کشیدن روایت‌های تغییر اجتماعی ارائه می‌دهد. در فصل چهارم الگوهای مداخله به عنوان ابزاری برای تغییر روایت‌ها بیان می‌شود. در فصل پنجم به چند مطالعه موردی کوتاه که از راهبرد مبتنی بر داستان در پویش‌های مردمی بهره گرفته‌اند اشاره می‌گردد. سرانجام، فصل ششم نیز فراخوانی برای نوآوری است و مارا به کاوش‌های عمیق‌تر و همچنین امکاناتی ـ که راهبرد مبتنی بر داستان در مواجهه با لحظات سیاسی امروز ما فراهم می‌سازد ـ دعوت می‌کند.

ازنظر تاریخی، قدرت داستان‌ها و داستان‌سُرایی همیشه در مرکز تلاش‌ها برای تغییر اجتماعی بوده است. جنبش‌ها با داستان‌های قدرتمند، حمایت عمومی را به دست می‌آورند. یک تصویر که به‌طور گسترده توسط عموم مشاهده می‌شود می‌تواند حامل یک داستان جدید باشد و فضای احساسی یک موضوع را تغییر دهد و منجر به تغییرات چشمگیر در افکار عمومی و سیاست شود: مثلاً تصویری از یک کودک پناهنده سوری که در اثر جنگ آسیب دیده است. یا تصویری از یک خرس قطبی که در دریای یخ‌های ذوب‌شده گیر کرده است. یا تصویر مردمی که از هر قشری هستند و دست‌هایشان را بالا گرفته‌اند تا توجهات را به‌ سوی تیراندازی پلیس به سیاه‌پوستان غیرمسلح جلب کنند.اما باید بگوییم که داستان‌ها در کنار این‌ روایت‌های بزرگ و عمومی که از حمایت گسترده مردم الهام می‌گیرند، در قلب کار روزمره و روابط فردبه‌فرد برای ایجاد تغییرات اجتماعی قرار دارند….

این‌کتاب با ۲۲۲ صفحه و قیمت ۵۵ هزار تومان منتشر شده است.

378601