فهرست آثار راه یافته به مرحله نهایی جایزه مهرگان

دبیرخانه جایزه مهرگان طی اطلاعیه‌ای از برگزاری این جایزه پس از یک سال وقفه و اعلام فهرست نهایی دوره‌های بیست‌ویکم و بیست‌ودوم و برگزاری مراسم اختتامیه معوق مانده جایزه مهرگان در صورت امکان با فاصله ای کوتاه و معرفی برگزیدگان خبر داد.
تصویر فهرست آثار راه یافته به مرحله نهایی جایزه مهرگان

به گزارش سایت خبری پرسون، دبیرخانه جایزه مهرگان در اطلاعیه ای اعلام کرد: دبیرخانه جایزه مهرگان به دنبال برخی مشکلات پاییز سال گذشته مراسم اختتامیه جوایز مهرگان را که طبق برنامه اعلام شده قبلی قرار بود در روز ۲۹ مهرماه سال ۱۴۰۱ در شهر شیراز برگزار شود لغو کرد.

این تصمیم مهم وقفه‌ای یکساله در فعالیت دبیرخانه جایزه مهرگان پدید آورد. دبیرخانه جایزه مهرگان با احترام به آرای داوران جایزه که بیش از ۱۸ ماه برای خواندن و داوری آثار صرف وقت کرده بودند و نیز در پاسخ به انتظار طولانی نویسندگان کتاب‌های ادبی و علمی، کنشگران و تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه محیط زیست ایران که اسامی آن‌ها قبلاً در فهرست‌های بلند و نیمه نهایی جایزه اعلام شده بود، وظیفه خود می‌داند که فهرست نهایی دوره‌های بیست‌ویکم و بیست‌ودوم جایزه را اعلام کرده و در صورت امکان با فاصله کوتاهی مراسم اختتامیه معوق مانده جایزه مهرگان را برگزار و برگزیدگان جایزه را معرفی کند.

دبیرخانه جایزه مهرگان همچنین بررسی آثار ادبی و علمی و عملکرد تشکل‌های مردم‌نهاد را برای دوره‌های بیست‌وسوم و بیست‌وچهارم جایزه مهرگان، پس از این وقفه مجددا از سر گرفته و از این پس گزارش پیشرفت کارها را مرحله به مرحله همچون سال‌های گذشته به آگاهی عموم خواهد رساند.

فهرست هفت رمان و هفت مجموعه داستان راه یافته به مرحله نهایی جایزه مهرگان ادب به همراه فهرست هفت کتاب علمی و هفت تشکل مردم‌نهاد زیست‌محیطی راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه مهرگان علم اعلام می‌شود. فهرست چهار رمان و یک مجموعه داستان راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه ادبیات زبان مادری نیز قبلا اعلام شده است.

ششمین گزارش دبیرخانه جایزه مهرگان

ارزیابی تعداد ۱۵۲۷ عنوان کتاب چاپ اول سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ که به دبیرخانه جایزه مهرگان رسیده بود در مدت ۱۸ ماه توسط پنج داور در مرحله مقدماتی و هفت داور در مرحله نهایی، مجموعا ۱۲ داور جایزه مهرگان ادب انجام شد و فهرست نهایی داوران در زمستان سال ۱۴۰۰ به دبیرخانه جایزه رسید، اما انتشار فهرست‌ها به تعویق افتاد.

۱۲ داور جایزه مهرگان ادب همزمان با بررسی و گزینش رمان‌ها و مجموعه داستان‌های زبان فارسی به ارزیابی ۲۵ اثر منتشر شده در حوزه «ادبیات زبان مادری» پرداخته و ۴ رمان و یک مجموعه داستان را شایسته راه‌یابی به فهرست نهایی دانستند.

علیرضا زرگر بنیان‌گذار و مدیر جایزه مهرگان از تلاش مؤثر داوران جایزه مهرگان که با صرف وقت و دقت زیاد، داوری آثار پرشمار این دوره را بر عهده داشتند، قدردانی کرد. وی با اشاره به کاستی‌ها و موانع مختلفی که ادامه حیات جوایز مستقل و خصوصی را با مخاطره جدی روبرو کرده گفت پس از سه دهه فعالیت همچنان نگران ادامه حیات جایزه مهرگان است.

دبیرخانه جایزه مهرگان رمان‌ها و مجموعه داستان‌های مرحله نهایی جایزه مهرگان ادب را به این شرح اعلام کرد:

رمان‌های راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه مهرگان ادب زبان فارسی (به نظم الفبایی نام کتاب‌ها)

اپرای خاموشی صدا در تالار رودکی؛ جمشید ملک‌پور؛ افراز

او؛ زاهد بارخدا؛ روزبهان

بزها به جنگ نمی‎روند؛ مهیار رشیدیان؛ نیلوفر

بلیت برگشت؛ نسیم وهابی؛ مرکز

پرده آهنین؛ علی شروقی؛ ثالث

غزال، آهوی باغ زعفرانیه؛ شرویندخت ایازی؛ روشنگران و مطالعات زنان

طبرخون؛ محسن فاتحی؛ آماره

مجموعه داستان‌های راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه مهرگان ادب زبان فارسی (به نظم الفبایی نام کتاب‌ها)

آختامار؛ هما جاسمی

برف سرخ و دیگر داستان‌ها؛ طیبه گوهری

چشم سگ؛ عالیه عطایی

چیدن یال اسب وحشی؛ علی صالحی بافقی

حافظه‌ی پروانه‌ای؛ بهناز علی‌پور گسکری

رنو ۵ ؛ ارغوان پورعلی

زمستان شغال؛ فرهاد رفیعی

رمان‌های راه‌یافته به فهرست نهایی جایزه مهرگان ادب زبان مادری - دوره‌های دوم و سوم

(به نظم الفبایی نام کتاب‌ها)

برای دوست داشتن دیر نیست (ترکی‌آذربایجانی)؛ صمد رحمانی خیاوی؛ مترجم: نسیم جعفرزاده، تبریز

پرندگان در باد (کردی)؛ عطا نهایی؛ مترجم: رضا کریم مجاور؛ تهران

چشمان کهربایی درخت مُر (ترکی‌آذربایجانی)؛ رقیه کبیری؛ مترجم: حمزه فراهتی؛ تهران

گنطره (عربی)؛ هادی هیّالی؛ مترجم: نویسنده؛ کرج

مجموعه داستان راه‌یافته به فهرست نهایی جایزه مهرگان ادب زبان مادری - دوره‌های دوم و سوم

با شهرزاد در شب‌های کردستان (کردی)؛ جمعی از نویسندگان کرد؛ مترجم: رضا کریم مجاور؛ تهران

منبع: همشهری آنلاین

533297