محبعلی در گفت و گو با پرسون:

دولت رییسی تجربه کافی برای مدیریت مذاکرات برجام ندارد

یک کارشناس سیاسی گفت: رسیدن به توافق در هر شرایطی به نفع ایران است. حتی اگر توافق کوتاه مدت باشد، بخشی از تحریم‌ها را کاهش می‌دهد و شرایط سخت اقتصادی فعلی کشور را مساعدتر می‌کند.
تصویر دولت رییسی تجربه کافی برای مدیریت مذاکرات برجام ندارد

قاسم محبعلی کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص کمیسیون مشترک برجام بیان کرد: دولت جدید با طرف‌های اروپایی و دولت‌های 4+1 و آمریکایی به صورت مستقیم وارد مذاکره شد. نحوه مذاکره دولت رییسی و روحانی تفاوت‌های اساسی دارد و در حال حاضر زمینه رسیدن به تفاهم در حال بررسی است.

محبعلی مطرح کرد: اختلاف و فاصله موضع‌های ایران و آمریکا بسیار است و چون ایران و آمریکا به صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره نمی‌کنند، نقش واسطه‌ها می‌تواند سازنده و یا مخرب باشد، بنابر این برای رسیدن به نتایج مثبت باید صبر کرد.

وی ادامه داد: رسیدن به توافق در هر شرایطی به نفع ایران است. حتی اگر توافق کوتاه مدت باشد، بخشی از تحریم‌ها را کاهش می‌دهد و شرایط سخت فعلی کشور را مساعدتر می‌کند و در صورت بازگشت کامل به برجام و برداشتن تحریم‌های هسته‌ای مرتبط با برجام تاثیر مثبت مستقیم بر معیشت مردم دارد. بنابراین تواق به نفع عمومی کشور است.

این کارشناس سیاسی در ادامه ضمن اشاره به مواضع مختلف ایران و آمریکا ادامه داد: به علت وجود اختلاف مواضع امکان دارد بر سر راه توافق مانع ایجاد شود و توافق را به تاخیر بیاندازد. در حال حاضر دو مانع وجود دارد.

محبعلی ادامه داد: دستورالعملی که پیشتر به هیات ایرانی داده شد تا تمامی تحریم‌ها برداشته شود باید راستی‌آزمایی شود و همچنین باید دستاوردهای فعلی برنامه هسته‌ای ایران حفظ شود. دستورالعمل‌های پیشنهادی طرف مقابل غیرواقعی و غیرعملی است. مانع بعدی این است که تیم مذاکره کننده جدید تجربه کافی در سطح حرفه‌ای ندارد که بتواند این مذاکرات پیچیده را مدیریت کند.

وی افزود: در طرف آمریکا نیز مشکلات داخلی وجود دارد. به نظر می‌رسد مواضع دولت پایداری از مواضع دولتی اوباما متفاوت و شرایط نیز تغییر کرده است. آمریکا از برجام قبلی خارج شده و تجربه شکست برجام را دارد و آمریکا در دولت پایداری، دیگر همانند گذشته علاقه‌مند به برنامه هسته‌ای ایران نیست، بلکه بازگشت به برجام را مقدمه‌ای برای مذاکره و حل مشکلات پیرامون می‌داند.

این کارشناس سیاسی در پایان تصریح کرد: اختلاف مواضع حداکثری، برای دو طرف توافق را مشکل ساخته و لزوم است که دو طرف کمی از مواضع خود فاصله گیرند. به مذاکرات باید مرحله به مرحله نگاه و مدیریت کرد.

377879