لزوم توسعه راه‌های روستایی با اولویت روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری، توسعه روستاها را در گروه آسفالت و قابل تردد شدن راه‌ها و مسیرهای روستایی اعلام کرد.
تصویر لزوم توسعه راه‌های روستایی با اولویت روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار

به گزارش سایت خبری پرسون، خداداد مقبلی با بیان اینکه توسعه روستاها در گرو آسفالت و قابل تردد شدن راه‌ها و مسیرهای روستایی است، گفت: در حوزه احداث راه‌های روستایی پروژه‌های بیشتری را در حال انجام داریم و امیدواریم تا پایان سال طول بیشتری را برای تردد راحت‌تر روستائیان آسفالت و آماده بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط راه‌ها به نحوی مناسب شود که روستاییان بتوانند تولیدات خود را با حداقل هزینه و زمان ممکن به بازار مصرف برسانند، افزود: در اعتبارات سال 1401 نگاه ویژه‌ای به مقوله راه‌های روستایی شده است تا بدین‌طریق بتوانیم مسیرهای باقی‌مانده مد نظر در برنامه پنج‌ ساله که حدود 5 هزار کیلومتر می‌شود را بسازیم.

مقبلی با اشاره به اولویت‌بندی ساخت 5 هزار کیلومتر راه برنامه‌ریزی شده، توضیح داد: اولویت در نظر گرفته شده برای ساخت راه‌های روستایی با روستاهای بالای 100 خانوار است که شامل 810 روستا در کشور می‌شوند و طول قابل ملاحظه‌ای دارند.

وی با بیان اینکه همچنین روستاهای دارای تولیدات دامی و کشاورزی نیز در اولویت برنامه‌ریزی برای ساخت این 5 هزار کیلومتر راه قرار دارند، تصریح کرد:‌ تحقق همه این برنامه‌ها در گروی اعتباراتی است که در بودجه ابلاغی 1401 دیده شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از مشکلات اصلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را تامین اعتبار برای نگهداری راه‌های روستایی و فرعی بیان کرد و گفت:‌ از 113 هزار کیلومتر راه موجود در حوزه راه روستایی، حداقل 40 هزار کیلومتر راه نیاز به روکش دوباره آسفالت دارد.

مقبلی با بیان این‌که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در یک دوره 8 ساله، باید حداقل سالی 5 هزار کیلومتر از راه‌هایی که سطح رویه آنها بسیار نامناسب است، دوباره روکش آسفالت شوند، تاکید کرد: انجام این پروژه که به دلیل تردد زیاد در این مسیرها و استهلاک بالای وسایل نقلیه اهمیت زیادی دارد، نیازمند حداقل سالی 10 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

به‌گفته وی، برای کاهش هزینه‌های تحمیلی ناشی از نامناسب بودن رویه آسفالت راه‌های روستایی، باید نسبت به روکش دوباره آسفالت‌ آنها اقدام شود که اعتبارات خاص خود را می‌طلبد.

وی با اشاره به عمر 30 تا 35 ساله ساخت و آسفالت بسیاری از مسیرهای روستایی، گفت: به مرور زمان برخی از روستاها توسعه یافته‌اند و امروز به بخش، شهر و شهرستان تبدیل شده‌اند، اما راه‌های آنها هنوز همان مشخصات راه روستایی را دارند و سطح رویه آنها بسیار نامناسب است.

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه باید مشخصات هندسی حدود 15 هزار کیلومتر از این راه‌های روستایی ارتقاء یابد، اظهار داشت: در این راه‌های روستایی تردد زیادی انجام می‌شود بنابراین برای کاهش تصادف و تلفات جاده‌ای باید اصلاح هندسی انجام شود که این امر نیازمند رقم قابل توجهی اعتبار است.

به‌گفته وی در حوزه راه‌های فرعی نیز با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه در مجموع حدود 35 هزار میلیارد تومان در سال برای ساخت و نگهداری راه‌های روستایی نیاز داریم، تاکید کرد: این رقم برای نگهداری 113 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شده و همچنین روکش آسفالت 40 هزار کیلومتر راه از این میزان راه روستایی در یک دوره پنج تا هشت ساله مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه هر سال به حدود 10 تا 12 هزار میلیارد تومان برای روکش 5 هزار کیلومتر راه نیاز داریم، گفت: تاکنون ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تقریبا 221 نقطه پرحادثه در محورهای روستایی و فرعی کشور را اصلاح کرده‌اند.

مقبلی با تاکید بر اینکه اصلاح نقاط حادثه‌خیر به کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای کمک می‌کند، تصریح کرد: ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اصلاح سایر نقاط حادثه‌ خیز را در دستور کار قرار داده‌اند و عملیات اجرایی آنها در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سال بخشی از آنها برطرف شود.

منبع: تسنیم

377235