بازار رکودی مسکن از خواب بیدار می‌شود؟

به نظر شما آیا توافق هسته‌ای می‌تواند بازار مسکن را که چند سال است به رکود رفته از خواب بیدار کند؟ برای پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادی پرسون گفت‌وگویی با مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاور املاک کشور داشته که در ادامه می‌خوانید.
تصویر بازار رکودی مسکن از خواب بیدار می‌شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، به نتیجه نرسیدن مذاکرات و عدم لغو تحریم‌ها در ابتدا سبب اثرات افزایشی بر بازار ارز و به تبع آن سایر بازارها از جمله مسکن می‌شود.

جهش قیمت مسکن در سال گذشته به نقطه اوج رسید. طبیعی که بازار مسکن تا حدودی افقی حرکت کند که به تعادل برسد. همین اتفاق نیز افتاد و در سال جاری قیمت مسکن در شهر تهران به ثبات رسید و حتی شاهد کاهش قیمت در بعضی محله‌ها بودیم.

قلی خسروی رییس اتحادیه مشاور املاک کشور در خصوص تاثیر روند مذاکرات بر بازار مسکن کشور، بیان کرد: آن چیزی که ملموس است و باید حفظ شود، در ابتدا اقتدار نظام جمهوری اسلامی است. اما بر اساس آمار بانک مرکزی از وضعیت قیمت و نبض معاملات مسکن، میانگین قیمت مسکن در معاملات انجام‌شده با یک ریزنوسان مثبت به 32میلیون تومان رسیده است. این رقم در مقایسه با میانگین قیمت مسکن در مهرماه رشد ناچیز 2/ 1درصدی داشته و کمتر از 400 هزار تومان افزایش داشته است.

وی افزود: به این ترتیب معاملات میانه پاییز امسال تقریبا با همان قیمت اول پاییز صورت گرفته است. ثبات نسبی قیمت مسکن در آبان ماه سبب شده میزان تورم نقطه‌ای مسکن نیز نسبت به مهرماه قدری کاهش پیدا کند؛ به‌طوری‌که تورم نقطه‌ای مسکن از 18درصد در مهرماه به 7/ 17درصد در آبان ماه کاهش یافته است. به بیان دیگر قیمت مسکن در آبان امسال نسبت به ماه مشابه پارسال 7/ 17درصد رشد داشته است. روند افت قیمت واقعی مسکن از تیرماه امسال آغاز شده و در یک مسیر مستمر برای پنجمین ماه متوالی در آبان نیز ادامه پیدا کرده است.

رییس اتحادیه مشاور املاک مطرح کرد: تورم ماهانه مسکن در آبان ماه در حالی 2/ 1درصد محاسبه شده که نرخ تورم عمومی ماهانه در این ماه 5/ 2درصد بوده است. همچنین درحالی‌که تورم نقطه‌ای مسکن در میانه پاییز 7/ 17درصد ثبت شده، تورم عمومی به‌صورت نقطه‌ای 7/ 35درصد بوده است. اختلاف قابل توجه این دو نرخ تصویری دقیق از افت قیمت واقعی مسکن منعکس می‌کند.

قلی خسروی در پاسخ به سوال با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن چه پیش‌بینی برای بازار معاملات دارید؟ گفت: اگر که بانک‌مرکزی و مرکز آمار تشنجی به بازار مسکن وارد نکنند، تغییری در وضعیت فعلی ایجاد نخواهد شد و بازار مسکن خود را به خوبی مدیریت می‌کند. همانطور که همگان آگاه هستند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری توسط مسئولین رده بالاترانجام می‌شود.

377250