پرونده ویژه پرسون: برجام از کجا آمد و به کدام سمت می‌رود؟!/ بخش هفتم

از سرگیری گفت‌وگوها در دولت رئیسی/ چه سرنوشتی در انتظار مذاکرات وین است؟

با تمام اما و اگرها و تعلل‌هایی که میان ایران و آمریکا وجود داشت در نهایت 8 آذر ماه زمان آغاز مذاکرات وین میان ایران و کشورهای 1+4 برای رفع تحریم های ظالمانه اعلام شد. 
تصویر از سرگیری گفت‌وگوها در دولت رئیسی/ چه سرنوشتی در انتظار مذاکرات وین است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، نه هدف ترامپ و نه خواسته شیخ دیپلمات برای حل و فصل مشکلات ایران و آمریکا به نتیجه نرسید و ادامه تنش‌ها و مذاکرات در دولت‌های هر دو کشور به سیاستمداران جدیدی سپرده شد. اکنون بایدن در ایالات متحده و رئیسی در جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور بودند و بحث احیای برجام مجدد مطرح می‌شد. رئیسی در دوران انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا نظر خود را در خصوص برجام اعلام کرد. وی گفته است که با انجام مذاکرات برای احیای برجام موافق است، اما اقتصاد کشور را مانند دولت گذشته به مذاکرات گره نمی‌زند.

با وجود نظر مثبت رئیسی در خصوص مذاکرات با کشورهای غربی طرف برجام و چین و روسیه، وی با یک تعلل و وقفه‌ای این کار را از سرگرفت. در همین رابطه تغییرات حساسی در وزارت امور خارجه شکل گرفت تا در مذاکرات احتمالی خواسته‌های دولت جدید ایران اعمال شود. به همین منظور امیرعبداللهیان جایگزین ظریف در وزارت خارجه شد و علی باقری کنی به عنوان معاون سیاسی این وزارتخانه به جای عباس عراقچی انتخاب شد. به مرور مشخص شد که رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی در وین علی باقری خواهد بود.

با تمام اما و اگرها و تعلل‌هایی که میان ایران و آمریکا وجود داشت در نهایت 8 آذر ماه زمان آغاز مذاکرات وین میان ایران و کشورهای 1+4 برای رفع تحریم های ظالمانه اعلام شد.

گفت وگوها آغاز و به مانند دوره های گذشته اخبار متناقضی از آن مخابره شد که تا به امروز نیز ادامه دارد.

انتشار اخبار مختلف از روند مذاکرات وین سبب شده تا تحلیل‌ها از این وضعیت نیز دشوار باشد. گفت‌و‌گوها از روند ثابت و مسیر مشخصی پیروی نمی‌کند و همین سبب ایجاد بیم و امیدهایی شده است. در حالی که امروز یکی از طرفین مذاکره خبری مثبت منتشر می‌کند، فردا روز ایران تهدید می‌شود و یا بیانیه ای علیه آن صادر می‌شود.

به دلیل رویه های دیپلماتیک موجود چه در داخل و چه در خارج از ایران اطلاعات شفافی از مذاکرات تا به امروز وجود ندارد که بتوان بر اساس آن پیش بینی هایی انجام داد. با این وجود برخی از کارشناسان روابط بین الملل معتقدند حصول نتیجه ممکن است، اما مذاکرات در بازه زمانی بلندمدتی دنبال خواهد شد و نباید این روزها و به صورت فوری منتظر احیای برجام باشیم.

از طرف دیگر شرایط پیچیده ای ایجاد شده که نیازمند دقت بیشتر مسئولان مرتبط است. کشورهای اروپایی از فرصت آخر برای مذاکره و گفت وگو صحبت می‌کنند و آمریکا از بررسی سایر گزینه های خود در صورت شکست طرح بازگشت به برجام می‌گوید. به نظر می‌رسد باید همچنان روند مذاکرات را دنبال کرد و با صبوری بیشتر منتظر نتایج نهایی مذاکرات در وین ماند.

375746