با هدف امتیازگیری بیشتر؛

حربه غربی‌ها برای تحت فشار گذاشتن مذاکره کنندگان ایران

گفتگو‌های ایران و کشورهای۱+۴ برای حذف تحریم‌ها در هتل کوبرگ در حالی برگزار شد و دو طرف به فرجه چند روزه رفتند که طرف‌های غربی به دنبال جهت دادن غلط و اغوا هستند تا از این حربه برای آلوده کردن و برهم زدن فضای داخل ایران و به هم ریختن تمرکز مذاکره کنندگان ایران در این گفتگوها و کسب امتیازات بیشتر بهره برد.
تصویر حربه غربی‌ها برای تحت فشار گذاشتن مذاکره کنندگان ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، رحیم جاودان خرد پژوهشگر و مدرس دانشگاه نوشت: در این قالب تغییراتی دیده می‌شود که حکایت واقعی غربی‌ها برای کنار زدن پرده برعکس جلوه دادن خود امری نمایان است.

ابتدای امر ایران از اول مثل همیشه با حسن‌نیت و سعی برای دستیابی به توافق مطلوب حین بهره بردن از کارشناسان زبردست، چند پیشنهاد روی میز گفتگوها قرار داده که اگر 4+1 واقعا در پی توافق باشد باید از آنها استقبال کند، در حالی که آنها سیاست تهدید و تشدید فشار و تحریم را در پیش گرفته‌اند.

با نگاه به مواضع اخیر غربی‌ها به خوبی می‌شود فهمید که ادعای متهم جلوه دادن ایران به حرکت‌ها و درخواست‌های بدون استدلال کرده‌اند، ادعاهایی کاملا بدون استدلال و منحصرا در قالب جوسازی برای امتیازگیری بوده است.

نکته مهم تر اینکه ایران به اساسا از برجام خارج نشده بود و تعدیل الزامات برجامی آن نیز در چارچوب بند‌های مندرج در برجام بوده است و این ایلات متحده بوده که از برجام خارج و اروپا نیز به علت عدم توان و حرکت عملی برای عمل به الزامات برجامی خود بوده است.

همچنین موضوع دیگری که لازمه حکایت حقیقی برای روبه رو شدن با داستان دروغین غربی‌هاست درباره موضوع گفتگوهاست، چون موضوع مذاکرات از دید ایران و در حقیقت درباره برداشتن تحریم‌ها و الزام آمریکا و غربیها به عمل به برجام است، نه موضوع هسته‌ای و یا موضوعات دیگری مثل برنامه موشکی ایران و یا رفتار منطقه‌ای ایران.

از سوی دیگر مشاهده رد تحریف در جار زدن گزینه‌های روی میز است. مواضع برخی مقامات 4+1 و آمریکایی ها به خصوص مقامات ایالات متحده مبنی بر وجود گزینه جنگ نظامی روی میز از اساس غلط و منسوخ است چرا که همه میدانند که ایلات متحده و همه همپیمانان جرات حرکت نظامی علیه ایران را ندارند و ادعای آن‌ها شبیه به یک نمایش بی محتواست.

موضوع مهم دیگر، التهابات ساختگی بازار که بعضی از کارشناسان و رسانه ها آن را اسبابی برای به چالش کشیدن و تاثیر و همچنین فشار بر تیم مذاکره‌کننده کشورمان برای امتیاز دادن و عقب نشستن از خواسته های خود در گفتگوها تبدیل کرده‌اند در حالیکه التهابات بازار ربطی به گفتگوها ندارد و البته با تلاش های بخش های اقتصادی دولت و به ثمر نشستن گفتگوهای منطقه‌ای و اقتصادی در حال مدیریت و رفع شدن است.

واقعیت ماجرا این است که رشد اقتصادی منحصرا در گرو لغو تحریم‌ها و برداشتن فشارها و قول‌های وقت و بی وقت غربی‌ها نیست بلکه کارآمدی، وحدت ملی در حذف کمبودات و چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور و به نتیجه رساندن گفتگوهای منطقه‌ای است و این همان واقعیتی است که گروه 4+1 مخصوصا آمریکا در پی بر عکس نشان دادن آن و تظاهر به جلوه دادن خود از جایگاه مقصر وضع موجود به نجات دهنده است.

انشاءالله که تیم مذاکره کننده کشورمان با درایت و اشراف کامل و همچنین تجربه و عبرت از گذشته با اصل قرار دادن منویات رهبری و غرور ملی ایران اسلامی مذاکرات را به نفع مردم و سرافرازی کشورمان گام به گام.،سنجیده و به دور از احساسات تا حصول نتیجه دلخواه رهبری و مردم پیش ببرند.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

376121