مذاکرات وین تا پایان هفته ادامه دارد/ استمرار گفت‌وگوها در قالب کارگروه‌های سه‌گانه

مذاکرات در پنجمین روز خود با روندی نسبتا مثبت و رو به جلو پیش رفت و هم چنان طرف‌ها در زمینه شناسایی نقاط اختلافی در حال نزدیک شدن به یک اتفاق نظر هستند.
تصویر مذاکرات وین تا پایان هفته ادامه دارد/ استمرار گفت‌وگوها در قالب کارگروه‌های سه‌گانه

به گزارش سایت خبری پرسون، پس از این مرحله که احتمالا به بعد از تعطیلات سال نو میلادی موکول خواهد شد، برای برطرف کردن اختلاف‌ها بر سر مواضع مذاکره خواهد شد.

مذاکرات وین از پنجشنبه هفته گذشته تا کنون در جریان است و با ورود هیات آمریکایی به وین در پایان روز یکشنبه انتظار است که روند گفت‌وگوها با جدیت و سرعت بیشتری پیش رود.

رایزنی ها در روز دوشنبه هفته جاری در وین در سطح کارگروه های سه گانه لغو تحریم‌ها، اقدامات هسته‌ای و زمان بندی توافق و نیز در تعامل با انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات میان ایران و ۱+۴ و آمریکا ادامه یافت و به نظر می آید این روند در چند روز آینده ادامه داشته باشد. از این رو بعید است تا پایان هفته جاری و جمع بندی مسایلی که تا کنون مورد بحث قرار گرفته است، شاهد تشکیل کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان سیاسی وزیران امور خارجه ایران و ۱+۴ باشیم.

گفتنی است هیات های مذاکره کننده ایران و ۱+۴ در چند روز گذشته در حال مذاکره برای اعمال پیشنهادات ایران بر روی پیش‌نویس وین ۶ هستند.

علی باقری رییس تیم مذاکراتی ایران در پاسخ به اینکه آیا درباره پیشنهادات جدید ایران مذاکره شروع شده است؟ گفت: در چند روز گذشته چندین جلسه در سطح کارشناسی و مقامات ارشد مذاکره کننده داشتیم که اصلاحات، دیدگاه ها و پیشنهادات طرف ایرانی که بر روی متن پیش‌نویس‌های وین ۶ اعمال شده بود گفت‌وگو کردند و این گفت‌وگوها مثبت و رو به جلو بوده است.

بدون شک پیشرفت در این مرحله از مذاکرات مبتنی بر حضور فعال، ایده های مبتکرانه و انعطاف از سوی همه طرف‌هاست.

مذاکره کنندگان ایرانی چه در دورهای قبلی مذاکرات در دولت حسن روحانی چه در این دوره از مذاکرات نسبت به اینکه طرف‌های غربی با وجود شعار و ادعای تلاش برای احیای برجام، به ندرت ایده یا متن تازه‌ای روی میز گذاشته‌اند، انتقاد داشتند. در روزهای گذشته در وین نیز بارها طرف ایرانی به طرف‌های مقابل توصیه کرده است که به جای اینکه صرفا به اعلام موضع در مورد پیشنهادات ایران بپردازند، خودشان هم ایده‌ها یا پیشنهادات تازه‌ای برای کاهش اختلافات یا دستیابی به راه حل برای رفع اختلافات ارائه دهند.

باید یادآور شد که در فاصله دور ششم و دور هفتم، طرف‌های اروپایی بارها در پیام‌هایی اعلام کرده بودند که ایده‌های تازه‌ای برای پیشبرد گفت‌وگوها و کاهش اختلاف نظرها دارند اما اکنون که مذاکرات آغاز شده است بیش‌تر به موضع گیری های تند و سختگیرانه پرداخته‌اند و هم چنین نمایندگی مواضع آمریکا در مذاکرات را داشتند به جای آنکه در این رابطه آمریکا را به کاهش فشارها و تحریم‌ها قانع سازند.

علی باقری در این رابطه نیز روز دوشنبه اعلام کرد، درباره لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای در محورهای متعددی بین دو طرف اختلاف وجود داشته و دارد که در پیش نویس وین ۶ هم مشهود بوده است. به ویژه در بحث هسته‌ای اختلافات متعدد و متنوع بوده است اما در این زمینه هیچ ابتکاری از سوی طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم در حالی که ایران در چارچوب اصلاحات و پیشنهاداتی که به طرف مقابل داد، دیدگاه‌ هایش را درباره این اختلافات بیان کرد.

باقری: بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند

همچنین، علی باقری کنی در توئیتر خود درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوهای وین نوشت: بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند. ما سریعا پیشنهادهای‌مان را ارائه کردیم و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلافات کم شود.

او در ادامه آورده است: دیپلماسی، خیابانی ۲ طرفه است. اگر اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب سریع هموار می‌شود.

گزارش علی باقری از آخرین وضعیت مذاکرات وین

دیپلمات‌های اروپایی: رفتار ایران، ناامید کننده است

دیپلمات‌های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان در این بیانیه اعلام کردند که پس از آغاز دور جدید مذاکرات، «ما ساعت ها تعامل داشته ایم و همه هیئت ها به ایران فشار آورده اند که منطقی باشد. اما تاکنون هنوز نتوانسته ایم وارد مذاکرات واقعی شویم. ما در برخورد با مواضع جدید ایران که فراتر از برجام یا مغایر با آن است، زمان گران‌بهایی را از دست می دهیم.»

سه کشور اروپایی گفتند که «طرح کلی یک توافق جامع و منصفانه که تمام تحریم های مرتبط با برجام را حذف می کند، در حالی که به نگرانی های ما درباره عدم اشاعه می پردازد، از تابستان گذشته به وضوح مشخص شده است.»

آن ها بر همین اساس رفتار ایران را «ناامید کننده» خوانده، افزودند: «بدون پیشرفت سریع و با توجه به پیشرفت سریع برنامه هسته ای ایران، برجام خیلی زود به پوسته ای خالی تبدیل خواهد شد.»

WhatsApp Image 2021-12-14 at 08.29.54

در خبری دیگر رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت: زمان بدون پیشرفت ملموس در مذاکرات با ایران در حال سپری شدن است.

375422

مطالب مرتبط