آمریکا آب پاکی را روی دست ایران ریخت

سخنگوی کاخ سفید با تاکید دوباره بر لزوم جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی، گفت که واشنگتن همچنان بر محدود کردن فعالیت‌های ایران در منطقه متمرکز است.
تصویر آمریکا آب پاکی را روی دست ایران ریخت

به گزارش سایت خبری پرسون، «کارین ژان-پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه بر ثابت و بدون تغییر بودن سیاست‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

ژان-پی‌یر طی نشست خبری در کاخ سفید، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا در حال گفتگو با ایران بوده و راه‌های ارتباطی دو طرف چیست، گفت: «داشتن کانال‌های باز گفتگو مهم است».

طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های غربی گزارش‌های بی‌اساسی از مذاکرات بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بر سر آنچه که یک توافق موقت درباره برنامه هسته‌ای خوانده، منتشر کردند که هم توسط تهران و هم واشنگتن قویاً تکذیب شد.

به نوشته وبگاه کاخ سفید، وی اما توضیح داد: «من فقط این را تکرار می‌کنم که سیاست ما در مورد ایران تغییر نکرده است. ما همچنان بر محدود کردن رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران از طریق فشار، هماهنگی نزدیک با متحدانمان و کاهش تنش در منطقه متمرکز هستیم».

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: «این شامل مطمئن شدن از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند نیز می‌شود. ما در دو سال گذشته در مدیریت این مورد ثابت بوده‌ایم. بنابراین ما همیشه فعالیت‌های غنی‌سازی ایران را از نزدیک رصد خواهیم کرد».

پس از روی کار آمدن «جو بایدن» به‌عنوان رئیس جمهور در آمریکا و اعلام آمادگی برای بازگشت به برجام، در اواخر دولت دوازدهم مذاکراتی برای احیای برجام بین ایران و گروه ۱+۴ و به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا انجام و ۶ دور مذاکره در این خصوص صورت گرفت که به دلیل کارشکنی‌های آمریکا به نتیجه نرسید.

بر این اساس، ژان-پی‌یر با بیان اینکه واشنگتن دیپلماسی را با ایران ترجیح می‌دهد، گفت که این چیزی است که هم وزارت خارجه آمریکا و هم رئیس جمهور این کشور بر آن تاکید دارند.

وی همچنین مدعی شد: «ولی ما در حال آماده شدن هستیم، در هماهنگی کامل با شرکا و متحدان خود برای همه گزینه‌ها و موارد احتمالی آماده می‌شویم. این [سیاست] نیز تغییری نکرده است».

دور جدید مذاکرات از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ در شهر وین آغاز و تا ۱۷ مرداد ماه ادامه داشت و پس از آن اعلام شد که رایزنی‌ها و تماس‌ها با هماهنگ کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد یافت. در این مدت تبادل پیام‌ها به صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه‌ها در جریان بود.

شامگاه چهارشنبه نیز «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان ضمن اشاره به نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافقی برای تبادل زندانیان، گفت که تهران برای دستیابی به توافق در موضوع هسته‌ای نیز جدی است.

فارس

489632