پرسون گزارش می دهد؛

نقدی بر صحبت های ائمه جمعه با مردم/ خطبه‌های نماز جمعه بر چه اساس است؟

بررسی خطبه‌های ائمه جمعه در شهرهای مختلف در روز گذشته حاکی از تفاوت دیدگاه‌های ائمه جمعه با مردم است.
تصویر نقدی بر صحبت های ائمه جمعه با مردم/ خطبه‌های نماز جمعه بر چه اساس است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، همواره بر این موضوع که نماز جمعه یک فریضه عبادی سیاسی اجتماعی است تأکید می‌شود و مردم انتظار دارند ائمه جمعه صدای آنها باشند و دردهای جامعه را منعکس کنند تا بلکه متأثر از بیان‌ها رفع مشکلات در دستور کار قرار گیرد، اما متأسفانه این روزها دغدغه‌های ائمه جمعه با خواست اکثریت مردم هماهنگ نیست، این مسئله به ویژه با تغییر دولت بیشتر احساس می‌شود، چرا که خبر چندانی از انتقاد به دولت رئیسی برخلاف دولت روحانی وجود ندارد.

خالی از لطف نیست که نگاهی به خطبه‌های نماز جمعه برخی شهرها در روز گذشته داشته باشیم تا این دیدگاه که صحبت ائمه جمعه در جهت درد مردم نیست، شفاف باشد.

این جملات که این نماز جمعه بهشت را تولید می‌کند، هیأت مذاکره کننده پاره تن ملت است، خدا به این سید مخلص و فداکار نشاط بیشتری عنایت کند و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مترقی‌ترین قانون اساسی در دنیا است از برجسته‌ترین صحبت‌های حجت‌الاسلام احمد خاتمی در نماز جمعه دیروز تهران بود.

در اهواز، آیت‌الله موسوی‌فرد از زندگی تجملی برخی مدیران انتقاد و اشاره به خانه 10 هزار متری یک مسئول کرد.

در تبریز آل‌هاشم، امام جمعه این شهر به مقایسه تعداد پرواز و قیمت بلیت‌های تبریز به استانبول و نجف پرداخته و از تفاوت‌های موجود در این زمینه انتقاد کرده است.

عباسعلی سلیمانی، امام جمعه کاشان نیز گفته است که کشور سه برابر متوسط جهانی تبخیر آب دارد و کم آبی کنونی ربطی به دولت موجود ندارد، نباید از دولت توقع داشته باشیم که معجزه کند.

همچنین امام جمعه اصفهان نیز گفته است که آب نیست و مشکل آب این استان باید به دست خدا حل شود.

فضای خطبه‌های نماز جمعه به حدی مطلوب نیست که جریان همسو با ائمه جمعه نیز زبان به انتقاد گشودند. امیرحسین ثابتی، مجری اصولگرای صدا و سیما در این زمینه نوشت: "خطبه‌های حجه الاسلام خاتمی در نماز جمعه تهران را گوش دادم. این کلی گویی‌ها و سخنان تکراری حتی حاضران در نماز جمعه را هم راضی نمی‌کند. یعنی حتی به درد نماز جمعه‌ای که به جای آحاد مردم تبدیل به گعده خودی‌ها شده نیز نمی‌خورد."

آیا مشکل فعلی مردم تبریز تعداد و شرایط سفر به ترکیه و عراق است که امام جمعه این شهر به مقایسه این موضوع می‌پردازد، در شرایط اقتصادی فعلی چند درصد از مردم این استان توانایی مالی سفر به این دو کشور را دارند که به این موضوع پرداخته می‌شود؟

در اهواز نیز هر چند موضوع زندگی تجملی مسئولین مهم و ریشه‌ای است، اما مشکل فعلی مردم استان خوزستان نیست و مسائل با اهمیت‌تری برای بیان وجود دارد، همین مسائل و تفاوت فاحش میان مشکلات مردم با خطبه‌های ائمه جمعه در سایر شهرها نیز مشهود است.

بدیهی است چنین رویه‌هایی که متأسفانه گاهی رنگ و بوی سیاسی دارد، سبب دلخوری مردم و فاصله آنها از سنگر نماز جمعه می‌شود، کاش در چنین جایگاهی حرف دل مردم و مشکلات جامعه مطرح شود تا هر چند اندک گره از کاری گشوده شود و امیدواری نسبت به بهبود اوضاع افزایش یابد.

گزارش از یگانه بختیاری

373908