شاه ویسی در گفت‌و‌گو با پرسون/ بخش دوم

اقتصاد مردمی نیازمند شهروندان مسئولیت‌پذیر است/ اسیر تقدیر و قسمت نباشیم

یک اقتصاددان بیان کرد: با ثروت خدادی، وسعت سرزمینی و منابع انسانی که در این کشور وجود دارد می‌توان یک اقتصاد تراز معرفی کرد تا مردم نیز رنگ آسایش و آرامش را مشاهده کنند.
تصویر اقتصاد مردمی نیازمند شهروندان مسئولیت‌پذیر است/ اسیر تقدیر و قسمت نباشیم

ساسان شاه ویسی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون، بیان کرد: سیاست‌هایی برای مردمی کردن اقتصاد از جمله اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های اصل 44، حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی به تصویب رسیده، اما در عمل اجرایی نشده است.

شاه ویسی بیان کرد: اگر قصد تحقق اقتصاد ملی را داریم، باید مردم مسئولیت‌پذیری نیز باشیم، منظور ما از مردم پایه کردن اقتصاد این نیست که مردم پول کسب کنند و به دنبال مصرف‌گرایی و کالاهای لوکس باشند و یا تولید داخل را نادیده گیرند. همزمان با کسب اعتماد شهروندان، رفتار مردم باید متعادل و به آنها گفته شود که زندگی شما هدف دارد و از افکاری مانند قسمت و تقدیر خودداری کنند.

وی افزود: برای مردمی کردن اقتصاد مسئولین باید آسیب‌ها را مشاهده و به وظیفه خود عمل کنند. اگر شفافیت در ارکان اقتصادی کشور رخ دهد، بسیاری از مشکلات موجود رفع و دیگر مبارزه با فساد دغدغه و خط قرمز برخی مسئولین نمی‌شود و تمام افراد به طور مساوی محاکمه شده و این جریان به گفتمان غالبی تبدیل می‌شود و نمی‌توان چراغ خاموش کاری انجام داد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مردمی شدن اقتصاد الزاماتی دارد و باید طبق الگو باشد. نیاز است یک راهبری موثر عملیاتی برای هدایت مردم در مشارکت‌پذیری و سازندگی تدوین شود تا حضور آنها در اقتصاد مردم پایه شکل گیرد. ضمن این که مهم‌ترین مسئله در این زمینه جلب اعتماد مردم است.

شاه ویسی گفت: اخیرا وزیر اقتصاد نقشه راه دولت برای افزایش تولید و کاهش نرخ تورم را مطرح کردند که مطلوب است، اما در این زمینه باید عدالت مساوی توزیع شود و صحبتی از موضوعاتی مانند کپرنشینی دیگر وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: مدیریت به صورت تعاونی نیز ایده خوبی است، مدیریت به خود مردم واگذار شود، جوانان تحصیلکرده‌ای که هوش بسیار بالایی دارند یک ظرفیت خفته هستند که باید به کار گرفته شوند.

این اقتصاددان بیان کرد: اقتصاد ایران را می‌توان مردمی کرد، آن وقت می‌توانیم خود را در میان 10 کشور برتر اقتصاد دنیا تعریف کنیم، با ثروت خدادی، وسعت سرزمینی و منابع انسانی که در این کشور وجود دارد، می‌توان یک اقتصاد تراز معرفی کرد تا مردم نیز رنگ آسایش و آرامش را مشاهده کنند.

373209