جایگاه طب ایرانی در درمان بیماری کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در کرونا درمان سرپایی خاصی نداریم و درمان‌ها بیشتر علامتی است یعنی مریضی که دچار کرونا می‌شود و نیاز به بستری ندارد، فقط در حد برطرف شدن علایمی مانند درد و تب و سرفه است و می‌توان از مکمل‌هایی که در طب ایرانی وجود دارد برای درمان استفاده کرد که انواع اینها مورد بحث است، مانند استفاده از عناب، زعفران، سیر و شیرین بیان و موارد دیگری که انشالله به زودی اعلام خواهد شد که البته قسمتی از آن‌ها را مردم نیز استفاده می‌کنند.
تصویر جایگاه طب ایرانی در درمان بیماری کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در پایان جلسه کمیته علمی کشوری کرونا در جمع خبرنگاران گفت: در مورد چند موضوع بحث شد که یکی از آنها جایگاه طب ایرانی در درمان بیماری کرونا بود. ما طب غنی داریم که تجربیات خیلی خوبی دارد.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: البته باز هم تاکید می‌کنم که بعد از اینکه بیمار از سوی پزشک ویزیت شود و تشخیص داده می‌شود که کرونای سرپایی یا نوع متوسط تا خفیف است و نیاز به بستری ندارد، می‌شود از مکمل‌ها استفاده کرد. همان طور که گفتم مطالعات دانشگاهی شده و اثربخشی شان قابل توجه است.

او افزود: در موارد بستری توصیه می کنیم که به هیچ وجه خود درمانی اتفاق نیافتد، ما اساتید رشته طب ایرانی داریم و در بیمارستان‌ها نیز می‌توانند مشاوره بدهند، حتما باید در موارد بستری صرفا براساس نظر پزشک معالج یا پزشک مشاور باید اقدام شود.

جان بابایی گفت: مورد دیگری که بحث شد مساله واکسیناسیون است. چیزی که مطالعات داخل کشور نشان داده است، واکسیناسیون با این حجم وسیعی که انجام شده است، باعث شده که مرگ و میر ما در موارد افراد بالای 60 سال به طور قابل ملاحظه ای در پیک پنجم نسبت به پیک چهارم و پیک های قبلی کاهش پیدا کند. به این دلیل که ما در شروع پیک پنجم، جمعیت بالای 65 سال و کادر بهداشت و درمان واکسینه شده بودند. این گروه خوشبختانه در پیک پنجم مبتلای جدی نداشتند و حتی میزان مرگ و میر ما در گروه سالمندان کمتر بود.

او افزود: در پیک پنجم ما یک واکسیناسیون وسیع در کشور داشتیم و خوشبختانه بخش اعظم مردم واکسینه شدند و هرچه زمان می گذرد این آثار واکسیناسیون را بیشتر خواهیم دید. روند بیماران بدحالمان رو به کاهش است. میزان فوتی های ما مقداری سرعت کمتری دارد که بالاخره بیمارانی که از یکی دو ماه قبل در بیمارستان بستری بودند، برخی به درمان جواب نمی دهند و متاسفانه فوت می کنند اما در مجموع روند فوتی ها رو به کاهش است. ما وارد پیک ششم نشده ایم و در پیک پنجم هستیم و روندی رو به نزول داریم که خواهشمندم این اطلاعاتش که گاهی افراد می‌دهند و اطلاعاتشان هم گاهی جامع نیست، واقعا باعث نگرانی مردم نشود.

او افزود: البته این به معنای کمرنگ کردن رعایت پروتکل‌ها نیست، در برخی از استان‌ها، موارد بیمار سرپایی شان بیشتر شده است اما اگر انشالله مدیریت شود آنها هم میزان مراجعتشان کمتر خواهد شد.

جان بابایی گفت: نکته‌ای که همیشه بر آن تاکید شده است این است که بیشترین تاثیر واکسن در کاهش مرگ و میر و بیماری شدید است.

منبع: ایلنا

368876