پرسون گزارش می‌دهد:

تزریق واکسن کرونا اجباری یا اختیاری؟

هر چند تزریق واکسن کرونا در کشور اجباری نیست؛ اما برخی علیه هر گونه واکسیناسیون موضع دارند و فعالیت می‌کنند. 
تصویر تزریق واکسن کرونا اجباری یا اختیاری؟

به گزارش سایت خبری پرسون، به تازگی محمد تقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی اظهارنظری راجع به واکسن اجباری کرونا داشته؛ وی گفته است که‌ "واکسن اجباری با قانون اساسی در تضاد است. تست پی سی آر اجباری چه معنایی دارد؟ هر فرد از جامعه باید برای رفتن به هر بخش ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند تا این تست را انجام دهد. مدیریت بحران این نیست که اکنون اتفاق افتاده است. واکسن اجباری توجیهی ندارد. نباید اجازه داد تا با سوء مدیریت‌ها بحرانی جدید آفرید و گزارش جدید نوشت."

با افزایش آمار واکسیناسیون در کشور این مسئله که تزریق واکسن اجباری باشد و یا اختیاری، میان مردم و مسئولان مطرح شده است. در حال حاضر واکسن کرونا اجباری نیست. اما بخش اندکی از جامعه با هر گونه واکسنی مخالف هستند و این حتی به اعتراضات عمومی نیز رسیده است.

محدودیت برای واکسن نزده‌ها

پیش از این رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با تجمع مخالفان واکسن گفته بود که "واکسن کرونا مثل واکسن آنفولانزا است و زدن آن اجباری نیست. بنابراین کسانی هم که نمی‌خواهند این واکسن را بزنند؛ خب می‌توانند نزنند."

هیچ گونه صحبتی در خصوص اجباری شدن واکسن در کشور نیست. تشویق و توصیه به تزریق آن ادامه دارد و صرفا قرار است کسانی که از این کار امتناع می‌کنند؛ دچار محدودیت هوشمند شوند. برای تحقق این هدف روند صدور کارت واکسن آغاز شده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در این باره گفته است که "طبق آمار در گروه‌هایی که لازم بود واکسن را تزریق کنند، ۲۵ درصد واکسن نزدند. در حالی که عدم تزریق واکسن هم برای خودشان و هم دیگران خطر دارد؛ بنابراین ما علاوه بر سرعت بخشیدن به برنامه واکسیناسیون، ترتیبی می‌دهیم بسیاری از خدمات مانند خرید بلیط، هتل، اقدامات بانکی و ... هم با کارت واکسن ارائه شوند که به این برنامه قرنطینه هوشمند اطلاق می‌شود."

عباس عبدی، فعال سیاسی از طرفدارن واکسن اجباری است. وی در یادداشتی نوشت: "اتفاقا واکسن کرونا باید اجباری بشود. چرا؟ به این علت ساده که زیان نزدن فقط متوجه شخص نیست. اگر کسی واکسن سرطان رحم را نزند، حق خودش است. اگر کسی سرطان بگیرد و برای درمان اقدام نکند تا بمیرد، حق خودش است. اگر سرطان گرفت و برای درمان نزد دکتر علفی و طب سنتی رفت و مُرد، به ما مربوط نیست، ولی کسی حق ندارد واکسن فلج اطفال برای فرزندش نزند، یا واکسن یک بیماری واگیردار را نزند، چون زیان این کار فقط به خودش نمی‌رسد، بلکه به دیگران نیز زیان می‌رساند."

در مقابل پناهیان، روحانی مشهور از مخالفان واکسن اجباری است، وی گفته است که "بیش از 400 هزار ایرانی در شش ماه گذشته برای تفریح به ترکیه رفتند؛ واکسن لازم نبود. هیچ گونه فاجعه ملی هم گزارش نشد، چرا 30 هزار نفر می خواهند بروند کربلایی که رئیس بزرگترین بیمارستان آنجا می گوید کرونا نزدیک به صفر است، واکسن لازم است؟ لااقل با کربلا مانند همان سفر به آنتالیا رفتار شود."

خوشبختانه آمار مخالفان واکسن به نسبت جمعیت اندک است و مشاهدات حکایت از کاهش این آمار دارد. ضمن این که صحبت‍های ضد و نقیضی که راجع به عوارض واکسن کرونا وجود دارد؛ تردیدها در این رابطه را افزایش داده است.

363841