عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با پرسون:

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، موفقیتی بزرگ در سیاست خارجی

سازمان همکاری شانگهای بعد از همکاری‌های حوزه امنیتی وارد همکاری‌های حوزه اقتصادی نیز شده است و از این جهت برای ایران یک فرصت بسیار خوب است تا همکاری‌های خود را در حوزه بانکی، حوزه ICT، مخابرات و ... را تقویت کند.
تصویر عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای، موفقیتی بزرگ در سیاست خارجی

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تبعات حضور و عضویت دائم ایران در اجلاس شانگهای گفت: سازمان همکاری شانگهای حدود ۲۰ سال است تأسیس شده و در حال حاضر ۸ عضو دائمی دارد. جمهوری اسلامی نیز سال‌هاست که به مرحله عضویت ناظر رسیده و چند سالی است که درخواست آغاز پروسه عضویت دائم را کرده‎ایم.

عمویی افزود: از روند تحولات چنین برمی‌آید که موانع سیاسی این موضوع برطرف شده و به زودی شاهد آغاز پروسه عضویت دائم جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگهای هستیم. نفس این موضوع اتفاق مهمی است به این جهت ‌که جزء اولین اتفاقاتی است که در حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: سازمان شانگهای با رویکرد همکاری در جهت تهدیدهای امنیتی شکل گرفته و در موضوع مبارزه با تروریسم شاهد عضویت دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی روسیه و چین هستیم. از این رو به عنوان یک سازمان قدرتمند بین‌المللی شناخته می‌شود و رویکردهای آن مورد توجه محافل بین‌المللی و تحلیل‌گران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مورد عضویت ایران در این سازمان دو مسئله مطرح بود. یک مسئله در این خصوص بود که کشورمان در مقطعی تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار داشت اما در حال حاضر تحت فشار تحریم‌های یکجانبه آمریکایی هستیم و جمهوری اسلامی ایران تحریم بین المللی ندارد. بنابراین، این یک مانع بود که برطرف شد.

عمویی ادامه داد: مسائل دوجانبه‌ای بین ایران و برخی از اعضای این سازمان بود که با گفتگوهایی که در سال‌های اخیر شکل گرفته است، این مانع نیز برطرف شده است و به صورت کتبی دریافت کرده‌ایم که کشورهایی که در این زمینه موضع داشتند، موضع خود را تغییر داده و با عضویت ایران موافق هستند.

شانگهای چین، ناتو شرق

وی درخصوص این‌که سازمان همکاری شانگهای می‌تواند به ناتوی شرق تبدیل شود، بیان داشت: به جهت عضویت روسیه و چین که نگاه‌شان با یکجانبه‌گرایی آمریکا و غرب مخالف است و هر دو کشور نیز عضو دائم شورای امنیت هستند و از حق وتو برخوردارند، جایگاه بالایی برای سازمان همکارس شانگهای قائل‌اند به خصوص که اولویت اول این سازمان، همکاری‌های حوزه امنیتی و مبارزه با تروریسم است. از این رو بسیاری معتقدند که در مقابل ناتویی که در غرب وجود دارد سازمان همکاری شانگهای می‌تواند در آینده به جایگاه ناتو شرق دست پیدا کند اگرچه اصل وجود رویکرد ناتو در کشورهای شرقی با انتقاد مواجه است.

عمویی خاطر نشان کرد: سازمان همکاری شانگهای بعد از همکاری‌های حوزه امنیتی وارد همکاری‌های حوزه اقتصادی نیز شده است و از این جهت برای ایران یک فرصت بسیار خوب است تا همکاری‌های خود را در حوزه بانکی، حوزه ICT، مخابرات و ... را تقویت کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که افغانستان از کشورهایی است که عضو ناظر این سازمان است و از جهتی تحولات این کشور روی حوزه پیرامونی خود بسیار تأثیرگذار است. از آنجایی که کشورهای همسایه افغانستان عموماً عضو سازمان همکاری شانگهای هستند انتظار می‌رود یکی از موضوعات اجلاس آتی این سازمان موضوع افغانستان باشد و همه کشورها در این موضوع اظهار نظر و موضع‌گیری کنند.

363140