پرسون گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

آغاز روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بعد از چند سال با واکنش‌های مختلفی مواجه بوده است. 
تصویر واکنش‌ها به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

به گزارش سایت خبری پرسون، ایران بعد از 10 سال که عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود؛ روز جمعه و با سفر رئیس جمهور به تاجیکستان و حضور در این اجلاس به عضویت دائم این سازمان درآمد. کارشناسان می‌گویند این صرفا آغاز روند پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای است و ممکن است در مسیر موانعی بر سر راه جمهوری اسلامی وجود داشته باشد. همانطور که در این سال‌ها تاجیکستان مخالف اصلی حضور ایران در این سازمان بود و در نهایت با حمایت چین و روسیه این موضوع محقق شد.

در این گزارش واکنش‌های مختلف کارشناسان و احزاب سیاسی را به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را بررسی می‌کنیم.

رسانه ملی به استقبال از این موضوع پرداخت و خبر عضویت ایران در این سازمان را مکرر منتشر و آن را موفقیت دیپلماتیک دولت سیزدهم دانست.

رضا نصری، حقوقدان بین‌الملل نوشت: "پیوستن ایران به ‎سازمان همکاری شانگهای رخداد بسیار خوبی است. اولین آزمون برادری اعضای سازمان این است که ببینیم آیا در صورت شکست مذاکرات وین و بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت «عضویت ایران» را همچنان برقرار می‌دانند یا تعلیق خواهند کرد."

روزنامه کیهان نیز به واکنش برخی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی داخلی به این عضویت پرداخت و نوشت: "اصلاح‌طلبان و رسانه‌های آنها دو واکنش متضاد و مضحک را از خود نشان داده‌اند.
از سویی مدعی هستند که این دستاورد را باید در کارنامه «دولت تدبیر و امید» که مورد حمایت آنها بود، ثبت کرد و از سوی دیگر مدعی هستند که عضویت در این سازمان، برای ایران منفعت خاصی در پی نخواهد داشت و اصلاً چیز دندان‌گیر و مهمی ‌نیست. بالاخره اگر مهم نیست، پس دعوای آقایان بر سر آنکه دستاورد کدام دولت بوده، دیگر چیست؟!"

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز نوشت: "تا کنون مرکز ثقل سیاست خارجی جمهوری اسلامی، منطقۀ خاورمیانه با محوریت منازعۀ اسرائیل و کشورهای عربی بوده است. میزان جدیت و تلاشِ ایران در چارچوب سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند در جابجایی این مرکز ثقل اثرگذار باشد و توجه جمهوری اسلامی را از خاورمیانه به آسیای مرکزی و کشورهای پیرامون آن معطوف کند. با این حساب، تفسیر و تأویل برخی از محافل اصولگرایی در تهران از پیوستن جمهوری اسلامی به سازمان همکاری‌های شانگهای، نسبتی با واقعیت و عمق ماجرا ندارد. در حقیقت، مسیر عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای به نقطه‌ای خلاف گفتمانِ مورد علاقۀ آنها ختم می‌شود."

حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در خصوص عضویت ایران در اجلاس شانگهای گفته است که "ایران باید یک روح همکاری‌جویی و تنش‌زدایی را در سیاست خارجی‌اش حاکم کند تا با استقبال در چنین اتحادیه‌هایی مواجه شود."

350724