پرسون گزارش می‌دهد:

انتخاب باقری کنی به عنوان معاون سیاسی وزیر خارجه و تأثیر آن در مذاکرات برجام

وزیر امور خارجه، باقری کنی را که از منتقدان برجام است را به عنوان معاون سیاسی خود برگزیده و این موضوع باعث قضاوت‌هایی در خصوص تأثیر این شخص بر روند مذاکرات شده است. 
تصویر انتخاب باقری کنی به عنوان معاون سیاسی وزیر خارجه و تأثیر آن در مذاکرات برجام

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به تازگی معاونین جدید خود را منصوب کرده است؛ مهم‌ترین تغییر مربوط به معاونت سیاسی وزارت امور خارجه است که علی باقری کنی، جایگزین سید عباس عراقچی شده است. باقری کنی از افراد نزدیک به رئیسی است که حتی نام وی میان گزینه‌های وزارت خارجه نیز مطرح و باعث نگرانی‌هایی شده بود که در نهایت این پیش بینی محقق نشد و وی به معاونت سیاسی این وزارت‌خانه منصوب شد.

باقری کنی، تحصیل کرده اقتصاد و معارف اسلامی از دانشگاه امام صادق است؛ در دوران ریاست رئیسی بر قوه قضاییه، وی معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر این قوه بود. اما سوابق گذشته باقری کنی نیز برجسته است و محل تردیدهایی درخصوص نقش وی در روند مذاکرات برجام است. در دوره‌های قبلی مذاکرات، وی همواره در کنار سعید جلیلی حضور داشته و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای بوده است.

اقدامات نامطلوب تیم هسته‌ای در دوران جلیلی و صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ایران در آن زمان سبب شده تا باقری کنی به عنوان عضوی از این تیم کارنامه درخشانی در خصوص مذاکرات نداشته باشد. ضمن این که وی از منتقدان برجام در دولت روحانی بود.

دولت سیزدهم در رابطه با سیاست خارجی خود از یک طرف فرد مخالف برجام را برای معاونت سیاسی خود برگزیده و از سوی دیگر در خصوص مذاکرات با احتیاط سخن گفته و منکر آن نشده و اکنون این انتصاب باعث تناقض در اذهان شده است.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در همین رابطه گفته است که "تغییر معاونان وزیر امور خارجه خیلی نمی‌تواند تاثیری بزرگی در مذاکرات داشته باشد. با توجه به اینکه راهبرد‌ها و سیاست‌گذاری اصلی در حوزه هسته‌ای در سطح کلان نظام تصمیم‌گیری می‌شود، وزارت امور خارجه به عنوان مجری تصمیمات است و خیلی نمی‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها دخیل شود تنها در حوزه تاکتیک و شیوه مذاکره تغییراتی به وجود خواهد آمد."

350952