مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته:

از تصویب طرح‌های مهم اقتصادی در مجلس تا زمزمه حذف ارز ترجیحی در دولت جدید

وزیر بهداشت گفته که ارز ترجیحی دارو که باعث رانت می‌شود تا پایان امسال باقی است و با حذف آن بیمه‌ها هزینه داروی مردم را تأمین می‌کنند. 
تصویر از تصویب طرح‌های مهم اقتصادی در مجلس تا زمزمه حذف ارز ترجیحی در دولت جدید

به گزارش سایت خبری پرسون، روز گذشته 2 طرح در مجلس به تصویب رسید که با استقبال و نظر مثبت مردم مواجه شده است. نمایندگان مجلس طرح ساماندهی بازار خودرو را با محوریت واردات تصویب کردند.

فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص این طرح گفته است که "هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به‌ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام‌برقی یا دونیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه‌ستاره ویا بالاتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام نماید.

وی همچنین گفته که این طرح "نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود همچنین سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای مؤثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود."

با تصویب توسط نمایندگان، این طرح برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال می‌شود که در صورت موافقت این طرح باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شود.

طرح واردات محدود خودرو با نظرات متفاوت کارشناسان همراه است؛ برخی معتقدند اجرایی شدن این طرح باعث کاهش 50 درصدی قیمت خودرو خارجی می‌شود و برخی دیگر منشأ مشکلات صنعت خودرو را سیاست‌های اقتصادی می‌دانند و معتقدند که این طرح کمکی به بهبود وضعیت بازار و صنعت خودرو نمی‌کند.

اما طرح بعدی و مهمی که روز گذشته در مجلس به تصویب رسید؛ طرح "تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار" توسط نمایندگان بود. بر اساس این طرح که گفته می‌شود که رانت‌ها و امضاهای طلایی را از بین می‌برد؛ صاحبان کسب و کارها با ثبت نام، دارای مجوز می‌شوند و البته موضوعات مربوط به امنیت، سلامت و محیط زیست استثناء محسوب می‌شوند. بند مربوط به وکلا در این طرح با انتقاد گسترده کانون وکلا مواجه شده است.

زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی

ارز 4200 تومانی برخلاف هدف دولت دوازدهم منجر به توزیع رانت‌های گسترده‌ای شد. دولت قبلی و مجلس موفق نشدند مسئله ارز را سامان دهند؛ مجلس اصرار بر حذف ارز 4200 تومانی داشت؛ اما دولت روحانی به آن اعتنا نکرد. اکنون با هماهنگی دولت جدید و مجلس احتمال حذف آن قوت گرفته است.

رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی به موضوع ارز ترجیحی اشاره‌ای داشته است. وی با طرح این سوال که چه مقدار ارز ترجیحی تخصیص داده شده برای واردات نهاده‌های دامی سر سفره مردم آمد؛ گفته است که "به دلیل فقدان نظارت درست این ارز به جای این که سهولتی در زندگی مردم ایجاد کند؛ به دست دلالان افتاد و به جای این که گوشت و مرغ و بسیاری از کالاها به خوبی و با قیمت مناسب به دست مردم برسد، فقط دلالان از آن سود بردند. این مسئله را در دولت بررسی می‌کنیم. تاکنون سه چهار جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی به این مسئله اختصاص پیدا کرده و موضوع در دستور کار است."

همچنین وزیر بهداشت گفته است که ارز دولتی 4200 تومانی در زمینه دارو به فساد و رانت منجر می‌شود. وی گفته است که ارز ترجیحی دارو تا پایان سال ادامه می‌یابد و در صورت حذف هزینه داروهای مردم توسط بیمه‌ها تأمین می‌شود.

شرط پرداخت سهام عدالت جاماندگان

در مدت کوتاهی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد؛ موضوعات متنوعی در حال مطرح شدن است که یکی از این موضوعات اختصاص سهام عدالت به جاماندگان است. موضوعی که طرح آن در شرایط فعلی کسری بودجه و کمبود نقدینگی با ابهامات زیادی مواجه است. البته جزئیات این طرح مشخص نیست. اما عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرده است که به شرط تأمین منابع مالی از سوی دولت تا پایان سال افراد فاقد سهام عدالت می‌توانند نسبت به دریافت سهام خود اقدام کنند.

ادامه روند رشد حجم نقدینگی

کمیجانی، رئیس بانک مرکزی اعلام کرده است که نقدینگی در دوازده ماه منتهی به پایان مرداد 1400، به 39 درصد رسیده است. وی خواستار اقدام جدی از سوی شبکه بانکی برای مدیریت و نقدینگی و نیز کنترل اضافه برداشت‌ها شده است.

سود عجیب و میزان اقساط در سقف جدید وام خرید مسکن

سقف وام مسکن برای زوج‌های تهرانی به 480 میلیون تومان رسیده که میزان اقساط و همچنین سود دریافتی بانک‌ها رقم بالایی است و مشخص نیست که یک کارمند چگونه می‌تواند ماهی 6 تا 7 میلیون قسط پرداخت کند. همچنین سود این وام و یا مبلغ اضافی که دریافت کنندگان وام باید پرداخت کنند؛ نزدیک به 600 میلیون تومان است. در واقع متقاضیان با دریافت 480 میلیون بیش از یک میلیارد باید پرداخت کنند.

350177