پرسون گزارش می‌دهد:

سفرهای استانی رئیس جمهور ضرورت دارد؟

سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم با واکنش‌های مختلفی میان فعالان سیاسی و مسئولان مواجه شده است.
تصویر سفرهای استانی رئیس جمهور ضرورت دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سه هفته گذشته هر جمعه به یکی از استان‌های کشور سفر کرده است. وی در مدت کوتاهی که از عمر ریاست جمهوری‌اش می‌گذرد؛ به ترتیب به خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی سفر استانی داشته است.

سفرهای استانی موضوع جدیدی نیست در دولت‌های گذشته نیز وجود داشته؛ البته بیشتر احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم و دهم آن را رواج داد و نام وی با سفرهای استانی گره خورده است. اما اکنون رئیس جمهور دولت سیزدهم است که هر هفته این کار را انجام داده و رکورد تازه‌ای ثبت کرده است.

سفرهای رئیسی یک تفاوت اساسی با سفر سایر روسای جمهور دارد و آن نیز انجام سفر در شرایط کرونایی و در نهایت تجمع خطرآفرین مردم است.

اما فعالان سیاسی، مردم و مسولین نظرات متفاوتی نسبت به سفرهای استانی رئیس جمهور دارند که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

آیا سفرهای استانی رئیس جمهور شوآف است؟

روح الله متفکرآزاد، نماینده مردم تبریز در واکنش به اظهارات برخی که گفته‌اند سفرهای استانی رئیسی نوعی پوپولیسم و شوآف است، گفته است که "سردمداران این جریان سیاسی در سال‌های اخیر از مردم فاصله زیادی گرفتند و همین مسئله هم باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شد. مردمی بودن دولت سیزدهم نقطه عطفی در راستای افزایش سرمایه اجتماعی خواهد بود و به حل مشکلات و دغدغه‌های مردم کمک خواهد کرد."

رئیسی به خاطر مردم جان خود را به خطر می‌اندازد

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با سفر رئیس جمهور به خوزستان و پیام آن برای مردم گفته است که "در سفر رئیس جمهور به خوزستان دیدیم که در داروخانه حضور پیدا کردند و در بیمارستانی که بیماران کرونایی در آنجا بستری هستند، یعنی رئیس جمهور حاضر است که فداکاری کند و حتی جان خودش را در چنین شرایط سختی به خطر بیندازد و جان خود را بدهد، اما از حضور در بین مردم غفلت نکند."

سفرهای استانی سبب افزایش امید و اعتماد در کشور می‌شود

حجت الاسلام فتاح دماوندی، خطیب نماز جمعه دماوند به سفرهای استانی رئیس جمهور و هیأت دولت اشاره کرده و گفته "سفرهای استانی رئیس جمهور و هیأت دولت به خصوص به استان های کم برخوردار امید را به مردم بازگردانده و اعتماد را در کشور افزایش داده است."

رئیس جمهور از سفرهای استانی کم نتیجه پرهیز کند

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس دهم، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: "سفرهای استانی رییس جمهور اقدامی ارزنده است.برای پرهیز از سرنوشت سفرهای استانی کم نتیجه گذشته، ایشان باید ابتدا مشکلات اساسی مملکت همچون افت ارزش پول ملی،بن بست های سیاست خارجی و بازگشت پول های بلوکه شده را حل کند."

رئیس جمهور و کابینه برنامه ندارد؟

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات در واکنش به سفرهای استانی رئیس جمهور گفته است که "آقای رئیسی باید برنامه داشته باشد و دولتی را هم که تشکیل می دهد برای اجرای آن برنامه باشد در حالی که چنین چیزی دیده نمی شود. یعنی آقای رئیسی تصور می کند فقط وظیفه داشت یک دولت انتخاب کند و خودش به استانها سفر کند. یقینا با این شیوه، آقای رئیسی موفق نخواهند بود."

در پایان لازم به ذکر است که برای حل مشکلات مردم و یک استان در جریان سفرهای استانی دولت نیازمند پول و اعتبارات کافی است؛ آیا در شرایطی که دولت با کسری بودجه مواجه است؛ پول کافی برای هزینه‌های اضافی دارد؟ ضمن این که سفرهای استانی حداقل در شرایط اوج کرونا نیاز به بازنگری دارد.

339246