در هفته تعاون؛

از ۱۰ تعاونی برتر استان همدان تجلیل شد

همزمان با هفته تعاون امروز از ۱۰ تعاونی برتر استان همدان تجلیل به عمل آمد و از ۱۰ طرح برتر این تعاونی ها بهره برداری شد.
تصویر از ۱۰ تعاونی برتر استان همدان تجلیل شد

به گزارش پرسون از همدان، احمد توصیفیان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین معرفی و تجلیل از تعاونی های برتر استان همدان که در سالن شهدای استانداری با حضور استاندار، مدیران دستگاه های اجرایی و فعالان بخش تعاون برگزار شد، گفت: برای توسعه اقتصادی نیازمند کار جمعی، پشتکار، مسئولیت پذیری اجتماعی و تقویت سرمایه انسانی و اجتماعی هستیم.

وی افزود: ضرورت دارد باور تعاون، فرهنگ کار و کار جمعی در جامعه تقویت شود، زیرا فعالیت در عرصه تعاون علاوه بر تاب آوری اقتصادی در شرایط اعمال تحریم ها با حاکم بودن روح جمعی سبب نقش آفرینی در پیشرفت کشور خواهد شد.

توصیفیان ادامه داد: تعاون، راهکار مناسب برای گردش عدالت اجتماعی است و اقتصاد تعاون با نگرش اقتصاد انسان محور، دارای ویژگی های رشد گرایی و باز توزیعی است و فعالیت در عرصه تعاون موجب رونق تولید داخلی، استقلال و استفاده از ظرفیت های اقتصادی است. به گونه ای که تعاون موجب تجمیع سرمایه ها، سرمایه گذاری داخلی، مشارکت افراد در برابری فرصت ها است.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان همدان خاطرنشان کرد: تعاون و شرکت های تعاونی که چتر گسترده آنها اقشار کم درآمد و آسیب پذیر را پوشش می دهد انسان محور و عدالت محور بوده و در واقع تکیه بر توان زیرساخت اقتصاد مقاومتی در کشور است و رویکرد این اداره کل، حمایت، هدایت و نظارت بر تعاونی ها است به گونه ای که ضمن کمک به ثبت و راه اندازی تعاونی ها و در اولویت قرار دادن و پیگیری پرونده های تسهیلات شرکت ها تعاونی متقاضی برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز بازدید از کلیه تعاونی ها و اتحادیه های فعال انجام می شود.

استان همدان دارای ۱۲۱۲ شرکت تعاونی فعال است

توصیفیان با اشاره به اینکه معرفی نمونه های موفق تعاونی سبب الگوسازی وگسترش نگرش های عمومی نسبت به بخش تعاون است، اظهارکرد: استان همدان دارای یک هزار و ۲۱۲ شرکت تعاونی فعال و در حال بهره برداری با فرصت شغلی ۱۳ هزار و ۶۸۲ نفر و تعداد ۳۱ هزار و ۱۳۷ نفر عضو در سطح استان است که از این تعداد ۶۸۹ تعاونی تولیدی شامل (تعاونی های کشاورزی، صنعتی، معدنی و فرش دستبافت) و تعداد ۳۶۴ تعاونی خدماتی شامل (تعاونی های حمل و نقل، سهام عدالت، خدمات) و تعداد ۲۰۹ تعاونی توزیعی شامل (تعاونی های مسکن، مصرف و تعاونی اعتبار) است و همه اطلاعات آنها در سامانه جامع تعاون درج و ثبت و به روز رسانی شده است.

وی اضافه کرد: از بین تعاونی ها تعداد 44 شرکت تعاونی توانست ضمن ثبت نام و تکمیل پرسشنامه در جشنواره تعاونی های برتر حضور فعال داشته باشند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در خصوص گرایش ها و نحوه ثبت نام متقاضیان گفت: افراد شرکت کننده در این جشنواره در ۱۰ گرایش استانی از جمله (کشاورزی)، (صنعتی)، ( تأمین نیاز تولیدکنندگان )، (تأمین نیاز مصرف کنندگان)، (خدماتی)، (اعتبار)، ( دهیاری)، (حمل و نقل)، (مسکن)، (اتحادیه)، برگزار و همه شرکت های تعاونی متقاضی از تاریخ 18 اردیبهشت ماه سال جاری تا پایان مرداد ماه فرصت داشتند که از لحاظ کیفی، همه آیتم های دارای امتیاز را از طریق پنل شخصی خود در سامانه جامع و هوشمند تکمیل و در جشنواره مشارکت کنند.

توصیفیان تصریح کرد: پس از این مرحله داوری نهایی استانی و کشوری از طریق سیستمی و سامانه جامع به صورت سراسری انجام و اسامی برترین استانی ( 3 تعاونی برتر استانی و 7 تعاونی شایسته تقدیر مجموعا 10 تعاونی ) جهت تقدیر در جشنواره استانی انجام شد.

بهره برداری از ۱۰ طرح تعاونی در استان

وی بیان کرد: در مجموع در هفته تعاون 10 طرح و پروژه تعاونی در استان که در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی اجرا شده است به صورت متمرکز همزمان با ۲۶۸ طرح تعاونی در کشور به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری می‌رسد .

توصیفیان اظهار کرد: میزان سرمایه گذاری برای 10 طرح تعاونی این استان توسط تعاونی ها 125 میلیارد ریال است که با بهره برداری از این طرح‌ها، اشتغال 177 نفر به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به اینکه با راه اندازی سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور شفاسازی و اعمال نظر اعضای تعاونی ها در دسترس قرار گرفته است، گفت: این اداره کل همچنین در بحث نظارتی خود از ۳۱۰ تعاونی بازدید کرده و مشکلات و نواقص را مورد بررسی قرار داده است.

مدیر کل تعاون،کار ور فاه اجتماعی استان همدان درخصوص تسهیلات پایدار روستایی و عشایری نیز بیان کرد: سهم استان از این تسهیلات ۴۴۱ میلیارد تومان بوده است که تا پایان سال ۹۹ مبلغ ۴۹۲ میلیارد تومان معادل ۱۱۱ درصد سهمیه جذب شده است.

توصیفیان در خصوص پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی نیز تصریح کرد: سهمیه تسهیلات مشاغل خانگی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد تومان بوده است که به طور کامل جذب شده و با پیگیری به عمل آمده سهم امسال به ۵۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

ثبت نام پرداخت تسهیلات برای رسته های اولویت دار تا پایان شهریورماه

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا گفت: امکان ثبت نام در سامانه «کارا» برای رسته های اولویت دار تا پایان شهریور امسال فراهم شده است و بانک های عامل ملزم به پرداخت تسهیلات کرونا تا پایان آبان سال جاری هستند.

توصیفیان در زمینه آخرین ارقام پرداخت شده تسهیلات کرونا دراستان گفت: به تعداد ۱۰ هزار و ۵۶۸ طرح تسهیلات به مبلغ ۱۳۴ میلیارد تومان با نرخ ۱۲ درصد و تعداد اشتغال ۱۳ هزار و ۷۶۳ نفر پرداخت شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص تسهیلات اشتغال استان همدان در سال جاری نیز گفت: منابع بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه حدود یک هزار میلیارد تومان، تسهیلات رونق تولید و جهش تولید به صورت شناور، تسهیلات مشاغل خانگی ۵۳ میلیارد تومان با نرخ ۴ درصد، تسهیلات خوداشتغالی مددجویان کمیته امداد ۳۴۰ میلیارد تومان با نرخ ۴ درصد، تسهیلات خوداشتغالی مددجویان بهزیستی ۱۶۷ میلیارد تومان با نرخ ۴ درصد، برگشت اقساط تسهیلات روستایی حدود ۶۰ میلیارد تومان با نرخ ۶ و ۱۰ درصد، تسهیلات اشتغالزا بنیاد برکت، بسیج سازندگی و بنیاد شهید، تسهیلات کرونا جهت واحدهای آسیب دیده از ویروس کرونا به متقاضیان در استان وجود دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان درپایان از کسب رتبه نخست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در مجموع شاخص های عمومی و اختصاصی جشنواره شهید رجایی در بین ۶۵ دستگاه شرکت کننده استان خبر داد و گفت: در یکسال گذشته تاکنون این اداره کل با همت همه همکاران در حوزه مختلف رتبه های ممتاز و برتر کشوری و استانی را کسب کرده است.

338051