اقدامات اصلی و اولویت های مهم کشور چیست و چه باید باشد؟

مردان جهادی؛ ژنرال های میدانی

با اتمام بررسی صلاحیت های وزرای دولت سیزدهم و انتخاب 18 مرد دولت رئیسی کار برای تغییر آغاز شد و تمامی وزرا در نخستین جلسه هیات دولت عهد نامه ای را امضا کرده و هم قسم شدند که ابتدا خود را خادم مردم و پس از آن هرکدام مرد میدان باشند.
تصویر مردان جهادی؛ ژنرال های میدانی

به گزارش سایت خبری پرسون، با پیروزی مقتدرانه آیت الله رئیسی بعنوان سکاندار دولت سیزدهم، وی اولویت های مهمی را برای ترمیم ساختار مخروب گذشته از اقتصاد و سلامت و معیشت گرفته تا فرهنگ و سیاست خارجی و هر آن چیزی که زمینه رفاه و آسایش مردم را فراهم کند اعلام کرد در مراسم تنفیذ خود در مقابل رهبری و مردم قول دادتا دولتش دولت قوی و مردمی باشد.

ژنرالیسم یا سرباز میدان؟

در این میان روسای جمهور دوره های قبلی نیز برای حل مشکلات مردم و تصمیم سازی های کلان واژه های مختلفی درباره کابینه خود تشبیه کرده بودند. احمدی نژاد کابینه ای می خواست که همه آنها سرباز باشند و گفته بود من در دولت، ژنرال نمی خواهم.

هر چند که محمود احمدی نژاد توانست لایه های مدیریت بسته و حلقه ای را که در دولتهای گذشته وجود داشت باز نماید اما این سازوکار در مقام عمل دچارمشکل شد و وزرا اختیارات مستقلی نداشتند و طبق همان نقل قول معروف، ژنرالی در دولت وجود نداشت بلکه همگی سرباز به حساب می آمدند.

یکی از نقدهای جدی طیف اعتدال و اصولگرایان به رئیس جمهور نهم و دهم نبردن ژنرال ها به کابینه بود بطوریکه این مسئله از ابتدای دولت توسط افراد نزدیک به رئیس جمهور یازدهم در جراید و روزنامه ها به کرات بیان می شد اما در دولت روحانی تفکر سرباز بودن برای ملت به سخره گرفته شد و گفته بود که دولت من باید همگی ژنرال باشند.

واژه ژنرال سالهاست از زبان روسای جمهور دولت های قبل شنیده شده بود بطوریکه رسانه های متصلبه دولت در تیترهای اخبار خود به کرات از این واژه در خصوص افراد کابینه استفاده می کردند اما آیا ژنرال بودن مسئولیت سنگین تری ندارد یا اینکه تمام امور را به گذر زمان معطوف کنند و تنها با توهم ژنرالیسم برای مردم خودنمایی کنند.

روحانی در دوران صدارت خود بعنوان ژنرال اعظم وقت خواب را به هرکاری ترجیح میداد و بسیاری از مسائل مهم و اساسی کشور را صبح جمعه باخبر می شد از ژنرال های زیر دست آن دیگر نمی توانستیم انتظاری داشته باشیم تا مسائل و چالش های کشور را رفع و رجوع کنند.

بسم الله ارحمن الرحیم

بسم الله الرحمن الرحیم کلمه ای مبارک برای دولت تازه نفس بود که پس از اخذ رای اعتماد بسیاری از وزرای دولت سیزدهم این عنوان را در شبکه های اجتماعی منتسب به خود منتشر کردند که این اتفاق نشان از عزم جدی برای حضور در میدان است.

با معرفی ترکیب منسجم دولت سیزدهم و شروع کار وزرا دقایقی پس از اخذ رای اعتماد از وکلای ملت و حضور اعضای کابینه در دفاتر وزارتی، مبین این اتفاق بود که همگی قائل به خدمت بدون فوت وقت بودند و به سرعت فرآیند تحویل آغاز و جلسات تخصصی مختلف برگزار شد.

بیعت

کابینه سیزدهم در نخستین روز کاری خود برآن شد تا فعالیت خود را ابتدا با بیعت با امام و روح مطهر شهدا متبرک کند و با همتی مضاعف بتوانند وارد میدان شوند.

پس از اتمام این مراسم آیت الله رئیسی در اقدامی انسانی به سالن عروجیان بهشت زهرا رفت تا از خدمات پرسنل آن سازمان قدردانی کند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این دیدار صمیمی اظهار داشت: کار سختی که شما انجام می دهید مانند جهاد فی سبیل الله است که به مردان و زنان مصمم و فداکار نیاز دارد و هر کسی حاضر به انجام یک چنین کار جهادی نیست.

حضور میدانی

با تشکیل ترکیب جدید هیات دولت آیت الله رئیسی همانگونه که در شعارهای انتخاباتی و برنامه های اولویت دار خود عنوان کرده بود عزم به پایش استان ها درباره شناخت چالش ها و کمبودها کمر همت بست و سحرگاه روز جمعه نخستین سفر استانی خود را با هدف رسیدگی به مشکلات استان خوزستان و بررسی راهکارهای فوری این مسائل آغاز کرد.

جمعی از اعضای کابینه سیزدهم از جمله وزرای نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و رئیس سازمان برنامه و بودجه سید ابراهیم رئیسی را در نخستین سفر استانی همراهی کردند.

اولین حضور

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به استان در فرودگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی اهواز، با بیان اینکه قصد داشتم زودتر به استان سفر کنم اما به دلیل کثرت کارهای مربوط به استقرار دولت، این توفیق حاصل نشد، گفت: استان خوزستان مردمان بسیار خوبی دارد که در مقاطع مختلف از همه توان خود برای دفاع از کشور مایه گذاشتند و حق بزرگی بر گردن ملت ما دارند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت نسبت به همه مردم کشور وظیفه دارد، افزود: نسبت به مردم خوزستان وظایف مضاعفی داریم و ان‌شاءالله در این سفر که البته سفر کوتاهی است بتوانیم بخشی از مشکلات این استان را برطرف کنیم.

رئیسی در دقایق اولیه سفر خود به استان خوزستان از کارگاه جمع آوری فاضلاب در منطقه کوی ملت اهواز و پس از آن از بیمارستان رازی اهواز به عنوان بیمارستان خاص بیماران کرونایی به همراه وزیر بهداشت از روند بستری بیماران کرونایی بازدید و شرایط موجود را بررسی کرد.

دستور برای تامین

وی در این خصوص نسبت به رفع فوری کمبودهای درمانی و بیمارستانی اعم از افزایش تخت‌های بیمارستانی، تأمین اکسیژن مورد نیاز مراکز درمانی و همچنین تأمین نیازمندی‌های بخش مراقبت‌های ویژه دستوراتی را به وزیر بهداشت صادر کرد.

رئیس‌جمهور همچنین در بیمارستان رازی اهواز به وزیر کشور دستور داد تا برای استفاده بیش‌ازپیش از ظرفیت مراکز درمانی نیروهای مسلح برای بستری بیماران کرونایی، پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

در ادامه سفر استانی دولت به خوزستان، آئین بهره‌برداری از پروژه الغدیر برای آب‌رسانی به روستاهای جفیر ۱و ۲ شهرستان هویزه با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه رفع مشکل بیکاری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این دولت است و در این راه تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت، افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تلاش می‌شود تا با توسعه صنایع و نیز بخش کشاورزی قسمت زیادی از معضل بیکاری را در استان برطرف کنیم.

گفتنی است در جریان این مراسم، مردم منطقه نیز مشکلات و گلایه‌های خود را مطرح کردند که آیت الله رئیسی همه گلایه‌ها را شنید.

خط اصلی را گم نکنیم!

حضرت آیت الله خامنه ای در بیانات خود در 6 آذر ماه سال 93 با بیان اینکه نباید انگیزه ها را غلط خرج کنیم بیان داشتند:« برای هـر گونه تصمیم گیـری و هـر گونه اقـدام بایسـتی بـه موقعیّـت کنونـی کشـور توجّـه کـرد کـه موقعیّـت بسـیار مهـم و حسّاسـی اسـت... بدانیـم جمهوری اسـلامی درگیـر یـک نبـرد سیاسـی، نبـرد فکـری، نبـرد نـرم و جنـگ نـرم و احیانـاً برخوردهـای سـخت بـا جبهـه وسـیع ظلـم و کفـر و اسـتکبار اسـت ایـن یعنـی شـناخت زمـان، شـناخت نیـاز، شـناخت اولویّـت، شـناخت دشـمن، شـناخت دوسـت، شـناخت وسـیله ای کـه در مقابـل دشـمن بایـد بـه کار بـرد؛ ایـن شـناختها بصیـرت اسـت.»

اولویت های حیاتی

با وجود چالش های عظیمی که دولت قبل بنا به تصمیم سازی های غلط و جانبدارانه نه به نفع مردم بلکه به نفع خودی ها صورت داده متاسفانه زمینه اقتصاد و معیشت و همچنین سلامت کشور را با بحرانی جدی روبرو کرده.

از تصمیم برای سقوط ارزش پول ملی و کوچک کردن سفره اقتصاد مردم با نیت بزرگ کردن سفره خودی ها تا عدم فرمان درست برای قرنطینه در مقابل همه گیری ویروس کرونا و ادامه کار شرکت های هواپیمایی و در نهایت دروغ پردازی هایی که در ارائه آمار فوت شدگان وعمق بحران کرونای کشور از سوی کابینه ای ناکارآمد به جان و مال کشور تحمیل شد.

با شروع دولت سیزدهم و تمام شدن نحسی ها اینبار آیت الله رئیسی خود را مرد میدان معرفی کرد و مهمترین اولویت خود و کابینه را سلامت، اقتصاد، معیشت، سیاست خارجی و بسیاری از رکن هایی که در دولت های یاردهم و دوازدهم مغفول مانده را اعلام کرد.

رکن سلامت

قطعاً یکی از مهمترین مولفه ها در تمام کشورها وضعیت سلامت مردم آن است بطوریکه بخش اعظمی از شعارهای سیاسی حول همین قاعده است و امروز با توجه به شیوع ویروس کرونا سلامت مردم با مخاطرات جدی روبروست؛ از این رو این شرایط سنگ محکی برای دولت هاست؛همان سنگی که ناخالصی های دولت روحانی را در موضوع مهمی چون سلامت عیان کرد.

حال با تغییر ساختار سیاسی کشور باید منتظر این بود تا دولت جدید هم محک بخورد تا بر همگان مبرهن شود که بودن در میدان چگونه است.

چندی پیش بود که آیت الله رییسی در سخنان خود با اشاره به شرایط و وضعیت کشور و مشکلاتی که امروز دولت با آن مواجه است، گفته بود:« اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور و تسریع در واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقاء سطح درمان است و اولویت بعدی مساله اقتصاد، ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان، و در یک کلمه تقویت معیشت مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است.»

رکن اقتصاد

اقتصاد هم در زمرهً مهمترین اولویت های هر دولت محسوب می شود چرا که زندگی همه انسانها با این مولفه گره خورده است و اگر اقتصاد روی ریل رشد قرار گیرد قطعاً بسیاری از مشکلاتی که یک جامعه با آن مواجه خواهد شد خنثی می شود و اگر این اتفاق صورت نگیرد و دچار دگرگونی در آن باشیم نه تنها مردم بلکه فاتحه حکومت هم باید خواند.

* قطعا در هر دولتی چالش های جدی برای اقتصاد رخ می دهد اما هیچگاه شاهد این نبودیم که دولت ها بخواهند عمداً اقدام به فلج کردن اقتصاد کنند اما دولت روحانی برابر آمار منتشر شده، اقتصاد را به ورطه نابودی کشاند و ریشه آن حضور دست های اختاپوسی فساد انگیز در بدنه دولت و خویشاندان دولت تدبیر و امید بود.

حال با حضور دولت تازه نفس باید منتظر بود و دید که کابینه مردمی تا چقدر فساد ستیز و مرهمی برای مشکلات اقتصاد و مردم خواهند بود و این در گفته های رئیس جمهوری اینطور بیان شده بود که « وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران، شرطی کردن اقتصاد و مشکلاتی بوده که کشور با آن مواجه بوده است و امروز با مشکلاتی از جمله تورم بالای ۴۴ درصد اعلامی مرکز آمار، یا بیش از ۵۵ درصدی بانک مرکزی، افت شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت خرید مردم و خانوارها، سختی معیشت مردم، رشد بالای نقدینگی و حجم بالای بدهی دولت مواجه هستیم.

دکتر رییسی با بیان اینکه حل مسائل و مشکلات موجود به حول و قوه الهی امکان پذیر است، اظهارداشت: حل مشکلات اولا نیاز به برنامه دارد و ثانیا نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور بتواند تحول آفرین باشد و شرط سوم پیگیری و نظارت علی‌الدوام برای اجرای برنامه‌ها و تحقق تحول در کشور است. اگر این سه شرط باشد حتما بر این مشکلات فائق خواهیم آمد. دولت با کمک مجلس می‌تواند بر همه مشکلات فائق بیاید.»

ایران قوی

با مطرح شدن تنها دو اولویت اساسی کشور و حیاتی باید گفت که موضوعاتی از جمله کشاورزی، سیاست خارجی، انرژی، نیرو، محیط زیست، راه، مسکن، جوانان و... هم در زمره مهمترین برنامه ها برای دولت و کشور قرار دارد چرا که هرکدام به نوبه خود دارای اولویتی حساس هستند و اگر از هر مولفه ای که موجی ترسیم چشم انداز کشور است غافل شد قطعا تبعات خسارت بار و جبران ناپذیری را بر عهده خواهد داشت.

از این رو انتظارات از کابینه برای ترمیم زخم های کاری دولت گذشته و هموار کردن مسیر موفقیت بیش از پیش است و این عزم جدی می خواهد که اولاً همه اعضای کابینه خود را جدا از مردم ندانند و ثالثاً باید تمام وزرا خود را یک رئیس دولت بپندارند و بدانند وظیفه آنها تنها معطوف به وزارتخانه مطبوعشان نیست بلکه مسئوولیت سنگین تری دارند و با این تفکر است که دولت قوی منجر به ایرانی قوی خواهد شد.

گزارش از علی درخشان

334971