پرسون از رویدادهای سیاسی ایران در این هفته می گوید؛

از مرد سه حُکمهِ دولت رئیسی تا جنجال در ساختمان بهارستان

در هفته ای که رویدادهای مهمی در سپهر سیاسی کشور اتفاق افتاد، پرسون در بسته خبری هفتگی خود به مهمترین آنها اشاره دارد.
تصویر از مرد سه حُکمهِ دولت رئیسی تا جنجال در ساختمان بهارستان

به گزارش سایت خبری پرسون، با اتمام فرآیند بررسی تائید صلاحیت های وزرای دولت سیزدهم و حضور آیت الله رئیسی برای ایراد آخرین دفاع از کابینه خود در ساختمان بهارستان فرآیند رای اعتماد وزرا پس از سخنرانی رئیس جمهور آغاز شد و در نهایت 18 مرد دولت رئیسی از وکلای ملت رای اعتماد گرفتند.(بیشتر بخوانید)

رئیسی اولویت اول دولت را مشخص کرد

سید ابراهیم رئیسی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که جهت بررسی برنامه‌های کلان دولت و وزرای پیشنهادی برگزار شده است، گفت: اگر بخواهم به شرایط امروز کشور اشاره کنم که البته نمایندگان از وضعیت موجود، آمار، اعداد و ارقام مطلع هستند باید به چالش ها و بحران های پیش روی دولت اشاره کنم. ما یک برنامه آنی، فوری و کوتاه مدت با محوریت حل مشکلات پیش روی دولت تعریف کرده ایم. همچنین برنامه میان مدت و بلندمدتی در دستورکار داریم که در اختیار نمایندگان و نخبگان قرار خواهد گرفت که دغدغه نخبگان و نمایندگان در آن دیده خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، اولویت اول دولت را مهار کرونا و ارتقاء وضعیت بهداشتی کشور خواند و گفت: تسریع در واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل های بهداشتی و ارتقاء سطح درمان در اولویت دولت است.

وی اولویت بعدی دولت را مسئله اقتصاد، بهبود شاخص های کلان و تقویت معیشت مردم و همچنین رفع مشکلات معیشتی در فضای کسب و کار برشمرد و عنوان کرد: وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران و شرطی کردن اقتصاد کشور است که شما نمایندگان به خوبی از این وضعیت مطلع هستید.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به آمار تورم بالای 44 درصد اعلامی از سوی مرکز آمار و تورم بیش از 55 درصد اعلامی از سوی بانک مرکزی، عنوان کرد: افت شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت خرید مردم و خانوارها و سختی معیشت مردم در کنار حجم بالای بدهی دولت مواردی است که دولت با آن مواجه است. (بیشتر بخوانید)

مسئولیت جدید معاون اول

سید ابراهیم رئیسی در جریان حضورش در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از وزرای پیشنهادی، اعلام کرد که محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور را مسئول هماهنگی تیم اقتصادی قرار داده است.

به‌گفته رئیسی این انتخاب برای این بوده است که از بگومگوهای احتمالی در آینده جلوگیری شود.

محمد مخبر رئیس سابق ستاد فرمان اجرایی امام(ره) است که آیت‌الله رئیسی وی را به‌عنوان معاون اول خود انتخاب کرده است.

رئیس جمهور ایجاد هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت را از اولویت‌های خود معرفی کرده و گفته است چه تیم اقتصادی به‌معنی خاص بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و برنامه بودجه و چه به‌معنی عام یعنی تمام وزارتخانه‌های اقتصادی در این رابطه می‌توانند نقش داشته باشد.

حاشیه در دل پارلمان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از پنج روز جلسات مستمر در دو شیفت کاری تکلیف کابینه سیزدهم را مشخص کردند، جلسه‌ای که خالی از برخی حواشی نبود که یکی از آن ادعای موسوی لارگانی علیه عبدالملکی بود.

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس در جلسه علنی چهارشنبه سوم شهریور ماه در اخطار ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس گفت: من در سخنانم در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتم گفتم که ایشان در چند جا گفته بودند که برای جایگاه وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است در کشور بهتر از من وجود ندارد و اگر من رای نیاورم خودم وزیر بعدی را انتخاب می‌کنم. من این سخنان را در مجلس بازگو کردم.

وی ادامه داد: آقای عبدالملکی می‌گویند چیزایی که به من نسبت داده شده کذب است، شما برای راستی آزمایی، تمام صحبت‌های ایشان را که ضبط شده احصاء کنید اگر مطلب بنده به حق نبود هر چه رئیس مجلس بگوید می‌پذیرم. (بیشتر بخوانید)

قالیباف: مخالفتتان کذب است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس صراحت دارد که اگر در جلسه رسمی و در صحن علنی حین نطق مطلبی بیان شود می‌توانید از این ماده استفاده کنید و همان طور که شما گفتید صحبت‌های وزیر پیشنهادی در جلسه‌ای غیر از صحن علنی بوده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس توضیح داد: این مسئله در زمان نطق ایشان رخ داده و بعد از مخالفت بنده تاکید کرد که مطالبی که به ایشان نسبت داده شده کذب است و در رسانه‌ها اعلام کرده که فلانی دروغ می‌گوید.

این نماینده مجلس بیان کرد: شما مباحث را بررسی کنید و اگر ایشان این مطالب را نگفته است هر چه شما بگویید می‌پذیرم. این بزرگنمایی و بزرگ گویی در واقع انحراف است و باید جلوی این انحراف گرفته شود.(بیشتر بخوانید)

نطق جنجالی نادران در مخالفت با اوجی

الیاس نادران در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت گفت: در جلسه‌ای که با وزیر پیشنهادی نفت داشتم به او گفتم که لیست اموال وی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، آیا دیده‌اید؟

اما وی گفت که در جریان این موضوع نیست. سپس از وی پرسیدم که چند خانه داری و آقای اوجی پاسخ داد که 3 خانه؛ یکی در منطقه هروی تهران، یک خانه که از ارث همسرم به ما رسیده و یکی هم خانه پسرم است اما با توجه به استعلامی که از مراجع ذیصلاح گرفتم مشخص شد که وی 9 مورد اموال دارد لذا باید درباره کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌‌گوید، تأمل کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در خصوص موضوع دیگر نیز آقای اوجی گفت که آقای رستم قاسمی و کس دیگری کاری کرده‌‌اند اما فرد شاکی علیه من صحبت کرده است و من گفتم اگر قرار بود داستان‌پردازی می‌کردند باید علیه آقای قاسمی صحبت می‌شد اما وی به گزارش‌های اطلاعاتی استناد می‌کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: به آقای مخبر نیز گفتم پرونده دیمیتریس کامبیس وقتی رو شد که دکل‌ها گم شد و کشتی‌ها را خوردند، این پرونده وقتی رو شد که او از فرودگاه حضرت امام (ره) از کشور خارج شد، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آن زمان کجا بودند؟

جواد اوجی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: برادر عزیزم جناب آقای نادران به مسئله ای درخصوص اموال شخصی اینجانب اشاره کردند که لازم است توضیحاتی را مطرح کنم، نمایندگان عزیز در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان بیان می کنم؛ بنده آنچه به عنوان دارایی خود خدمت آقای رئیسی مطرح کردم صحت داشته و هرگونه دارایی که در فضای مجازی به من منصوب شده را به نام خودشان خواهم زد.(بیشتر بخوانید)

ادعای خط دهی قالیباف مجلس

محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دقایق پایانی نشست علنی نوبت صبح امروز پارلمان تذکر داد: چرا رئیس مجلس باید نشست برقرار کند و افرادی را بخواند، خط‌دهی کند تا تعیین شود کدام وزیران باید رأی اعتماد بیاورند؟ همه ما می توانیم مخالف یا موافق وزرا باشیم و نظرهایمان را علنی بیان کنیم. اگر نمی خواهید این مواضع علنی بیان شود، در جلسه غیرعلنی نمایندگان را نصیحت و استدلال کنید که به این چند نفر رأی ندهند.

وی افزود: اینکه عده‌ای گلچین شوند و به آنها خط دهی کنند این چند وزیر بیفتند و چند وزیر دیگر رأی بیاورند روا نیست. همه نمایندگان اهل فهم هستند و می‌دانند موافقت و مخالفت به چه معناست.

با این اظهار نظر برخی نمایندگان صدای خود را بالا بردند و انتقاد کردند(بیشتر بخوانید)

انتقاد از انتقال غیرقانونی فرزند عین اللهی

فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار داشت: برنامه استراتژیک خاصی از سوی وزیر پیشنهادی بهداشت برای رفع دغدغه‌ها، چالش‌ها و مشکلات حوزه بهداشت و درمان کشور وجود ندارد.

توسلی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت در بخشی از اظهاراتش تصریح کرد: آقای عین اللهی دختر و داماد شما آقای دکتر رضایی و سرکارخانم ندا عین اللهی که در سال 95 از استان گلستان فارغ التحصیل شده اند برابر سند محضری موظف بودند که 48 ماه در مناطق موردنیاز خدمت کنند اول اینکه محل خدمت آن ها در دماوند تعیین گردید و ثانیا بعد از 2.5 سال به تهران منتقل شدند که ان شاءالله هیچ رانت و پارتی در این زمینه وجود نداشته فقط سوال این است که چرا با وجود اینکه شهرستان ها به شدت به این نیروها نیاز دارند هردو بزرگوار به تهران منتقل شده اند آن هم دقیقا در زمانی که شما به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت به مجلس معرفی شده اید.(بیشتر بخوانید)

مخالفت نمایندگان جبهه پایداری با خطیب

در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، صبح امروز نوبت به بررسی صلاحیت سیداسماعیل خطیب برای تصدی وزارت اطلاعات رسید. پیش از این از مجلس خبر می رسید که نمایندگان منتسب به جبهه پایداری با خطیب مخالف هستند که نطق مخالفین هم این مسئله را اثبات کرد.

غلامحسین رضوانی نماینده تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شبهه مطرح شده در باب فتنه ۸۸، اظهار کرد: آقای خطیب موضع خود را در برابر فتنه ۸۸ رسما اعلام کند و با اعلام مواضع شفاف، بطلان این قضیه را مسجل فرمایید تا اگر ابهامی بوده برطرف شود(بیشتر بخوانید).

روایت مخبر از گشایش در اموال بلوکه شده ایران

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور از تماس تلفنی رییس جمهور با برخی همتایان خارجی با هدف گشایش در پول های بلوکه شده ایران خبر داد.

وی گفت: در جریان گفتگوهای که آقای رییسی با روسای برخی کشورها انجام داده، گشایش های ایجاد شده که این گشایش ها قطعا در بازار ارز تاثیر خواهد گذاشت(بیشتر بخوانید).

توضیح اسماعیلی درباره علت گرانی‌های اخیر

غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور در نشست هم‌اندیشی اعضای شورای اطلاع‌رسانی دولت، با اشاره به افزایش قیمت برخی کالاها در روزهای اخیر با بیان اینکه عموم کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمت‌ها صرفا ناشی از عوامل روانی است،گفت: مدیران بخش‌های مختلف از جمله در بخش اطلاع‌رسانی باید نسبت به صیانت از حقوق مردم احساس تکلیف کرده و اجازه ندهند انتشار اخبار منفی و تبلیغات روانی دشمنان باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات و متضرر شدن مردم شود(بیشتر بخوانید).

دفاع حسین شریعتمداری از کابینه رئیسی

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان درباره کابینه رئیسی در این روزنامه نوشت: « برخی اعتراض و یا گلایه می‌کنند که چرا آقای رئیسی اعضای کابینه خود را از میان افراد همفکر و همسو با دیدگاه‌های خود انتخاب کرده است! که باید پرسید مگر قرار است غیر از این باشد؟!

این نکته نیز گفتنی است که کابینه، مسابقه فوتبال نیست که بدون حضور تیم مقابل امکان برگزاری آن نباشد و گوشت نذری هم نیست که هرکس از راه می‌رسد تکه‌ای از آن را بردارد! دولت آقای رئیسی با وظیفه سنگینی که بر عهده ‌دارد و با ویرانه‌ای که تحویل گرفته است باید - و قرار نیز هست- که به معیشت مردم، ارتقاء سطح زندگی، پیشرفت‌های علمی و فنی، روابط خارجی مقتدرانه و برخاسته از حکمت و عزت و مصلحت، بهره‌گیری از توانمندی‌ها و امکانات و ظرفیت‌های کشور و ... بپردازد و عاقلانه نیست کسانی را به کار گیرد که خدای نخواسته با این امور بیگانه‌اند و یا دست‌کم آنکه همخوانی چندانی ندارند!»

مرد سه حکمه دولت سیزدهم

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، با صدور حکمی، محسن رضایی میرقائد را به سمت «معاون اقتصادی رئیس‌جمهور»، «دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» و «دبیر ستاد اقتصادی دولت» منصوب کرد.

محمد نهاوندیان معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور را در دولت روحانی به‌عهده داشت.

شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بعد از آغاز جنگ اقتصادی علیه کشورمان، ابتدای سال 1397 با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد تا تصمیمات فراقوه‌ای سریع‌تر و جامع‌تر اتخاذ شود. مسئولین مرتبط با حوزه اقتصاد، از تمامی قوا و دستگاه‌ها در این شورای‌عالی حضور دارند.

ستاد اقتصادی دولت و یا همان ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز با حضور شخص رئیس‌جمهور، در هفته دو جلسه دارد و به تصمیم‌گیری و پیگیری مسائل اقتصادی دولت می‌پردازد.

حال این سه مسئولیت مهم اقتصادی به محسن رضایی سپرده شده است.

گفتنی است سیدابراهیم رئیسی پیش از این گفته بود محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور مسئول هماهنگی تیم اقتصادی است (بیشتر بخوانید).

334823