بررسی واکنش برادران لاریجانی در یک موضوع مشترک؛

لاریجانیست!!

در جریان انتخاب رییس جمهوری سیزدهم برادران لاریجانی واکنش های مختلفی از خود بروز دادند؛ یکی امضا نکرد و دیگری فرار رو به جلو.
تصویر لاریجانیست!!

به گزارش سایت خبری پرسون، خانواده لاریجانی از روستای «پردمه» لاریجان در هفتاد کیلومتری آمل، مازندران ریشه می‌گیرد. پدر آنان مدت‌ها در نجف اقامت داشت و سه برادر اول متولد شده در نجف، عراق و دو برادر دیگر متولد قم، ایران هستند.

پدربزرگ مادری آن‌ها محسن اشرفی است که از اشخاص مشهور بهشهر بوده‌است. عبدالله جوادی آملی از بستگان مادری آن‌ها و احمد توکلی فرزند دخترخاله آن‌هاست.

تنها خواهر آنان که فرزند بزرگ هاشم آملی است، با سیدمصطفی محقق داماد ازدواج کرده‌است.

به گفته علی مطهری:« رسمی در ازدواج‌های پسران آیت‌الله آملی بود که از خانواده‌های اصیل و شناخته شده عروس می‌گرفتند.»

علی لاریجانی با فریده مطهری فرزند پنجم مرتضی مطهری، صادق لاریجانی با دختر حسین وحید خراسانی، باقر لاریجانی با دختر حسن حسن‌زاده آملی ازدواج کرده‌اند.

لاریجانی‌ها به‌طور سببی یا نسبی با آیت الله‌ها و سرداران سپاه خویشاوندند؛ موضوعی که آنان را تبدیل به یکی از خانواده‌های قدرتمند در نظام جمهوری اسلامی کرده است.

برادران لاریجانی دارای تحصیلات دانشگاهی مختلفی هستند. محمدجواد، فاضل، علی و صادق تحصیلات دانشگاهی خودشان را در دانشگاه صنعتی شریف، و باقر در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کردند.

این برادران دارای تحصیلات حوزوی نیز هستند و جز باقر و فاضل، دیگران تا سطح و خارج تحصیل کرده‌اند.

صادق لاریجانی، هم‌اکنون رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام و عضو شورای نگهبان است. مقامات سابق اعضای این خانواده صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، باقر لاریجانی معاون سابق آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فاضل لاریجانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آمل بوده‌است.

در این بین 3 برادراز لاریجانی ها بنام های محمد جواد، فاضل و باقر در پستوهای سیاسی کشور هستند و خود را درمسایل کلان کشور دخالت نمیدهند و در حیات های خلوت خود در حال زندگی هستند اما در این میان صادق و علی برادرانی هستند که تا چندی پیش هردو در راس قوای مهمی چون قضاییه و مقننه حضور داشتند و اعمال نفوذ در مسایل سیاسی کشورداشتند.

پایان حکمرانی 12 ساله علی لاریجانی

در جریان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1398علی لاریجانی پس از 12 سال حضور در بهارستان به عنوان رییس قوه مقننه تصمیم گرفت علیرغم حمایت های بخش کوچکی از سیاسیون کشور از حضور در انتخابات یازدهمین دوره امتناع کند چرا که پس از بی اقبالی مردم قم در خصوص علی لاریجانی وی عدم حضور خود در این برهه را به حضور ترجیح داد.

از سوی دیگر با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم وی خود را مهیای حضور در راس قوه مجریه میدید و برنامه های متعددی برای حضور خود ترتیب داد.

از هزینه های میلیونی برای حضور در کلاب هاووس تا تاسیس ستادها و برنامه ریزی در لایه های سیاسی کشور برای جلب نظر مردم به جهت اقناع و کسب رای.

پشت پرده تاسیس اپوزیسیون 100 نفره

با توجه به اینکه بسیاری از سیاسیون علی لاریجانی را فردی خنثی در سپهر سیاسی کشور برمی شمردند عملکرد وی در دوره 12 ساله را نیز به چالش کشیدند به نحوی که این کارشناسان و سیاسیون مدعی بودند که وی چند دستگی سیاسی را در مجلس رونق داد و با تاسیس فراکسیون مستقلین که به اپوزیسیون 100 نفره و یا فراکسیون بادها نیز شهرت گرفت به دنبال جریان سازی ها برابر با علاقه هایی بود که وی به دنبال رد و یا تصویب قوانین در بهارستان بود.

جدای حضور دو فراکسیون اصلی امید و ولایی در مجلس وظیفه این فراکسیون بنحوی بود که گوش بفرمان علی لاریجانی بودند تا در مسائل و قوانینی که شخص رییس وقت مجلس علاقه ای به آن نداشته یا تعارض منافع برخی جریانات سیاسی در آن دیده می شد در جریان رای گیری ها فراکسیون مستقلین به سمتی که علی لاریجانی به آن خط میداد سبد رای سنگین تر می شد.

نمونه این دست رای گیری ها در جریان انتخابات سالانه هیات رییسه مجلس و کسب رای لاریجانی برای ابقای ریاست وی کاملا مشهود است.

ناکامی در صلاحیت

با آغاز ثبت نام دوره سیزدهم ریاست جمهوری در وزارت کشور علی لاریجانی به همراه تیم مستند ساز وی در روز 25 اردیبهشت با حضور در ساختمان وزارت کشور اقدام به ثبت نام کرد به امید اینکه در رقابت های انتخاباتی بتواند گوی قوه مجریه را از دست رقبای خود خارج کند؛ اما پس از بررسی های کارشناسانه و ریزبینانه شورای نگهبان و استعلامات اخذ شده از دستگاه های امنیتی وی برای حضور در رقابت های انتخاباتی جا ماند و صلاحیت وی احراز نشد.

افول علی لاریجانی

رییس سابق مجلس شورای اسلامی در واکنش به خبرعدم تایید صلاحیت سکوت کرد و قانون را مقدم بر هر عکس العملی از سوی خود دانست که در نهایت دلایل رد صلاحیت وی در نامه ای محرمانه از سوی شورای نگهبان به علی لاریجانی اعلام شد.

در گمانه زنی های بیشماری عدم صلاحیت وی را حضور فاطمه لاریجانی دختر علی لاریجانی در کشور متخاصم امریکا دانسته اند اما گویا مواردی که در نامه محرمانه به وی ارسال شده موارد دیگری نیز عنوان شده است.

غیبت لجبازانه

با برگزاری مراسم تحلیف آیت الله رئیسی بعنوان رییس جمهورسیزدهم، علی لاریجانی یکی از غایبان این جلسه بود که از چشم رسانه ها دور نماند و صندلی خالی وی سوژه عکاسان و خبرنگاران حاضر در مراسم بود.

از سوی دیگر ریشه این غیبت لجبازانه، علی لاریجانی همچنان بدنبال چنگ اندازی به طنابی است که بتواند به بهانه کسب اجازه از شورای نگهبان و اعلام موارد رد صلاحیتش، خود را تطهیرکند بطوریکه در نامه ای به شورای نگهبان عنوان کرده است که «مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامه‌ی شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم».

البته که اسناد محرمانه قانوناً نباید در مجامع عمومی منتشر شود اما میتوان گفت این حربه لاریجانی همان سیاست بریتانیایی فرار رو به جلو است.

طلوع عدالت و نزول صادق

در پی سوت زنی ها و افشای فسادهایی که در زیر مجموعه های قوه قضاییه و زیر گوش آملی لاریجانی صورت می گرفت و اسناد آن چند سالی است در محاکم قضایی در حال رسیدگی است در نهایت صادق لاریجانی با سابقه حضور 9 ساله خود در قوه قضاییه برای فرار از پاسخگویی نامه درخواست کناره گیری از ریاست قوه قضاییه را اعلام می کند که مقام معظم رهبری با درخواست وی موافقت میکند.

برخی رسانه ها در همان سال 97 اعلام کردند صادق لاریجانی درخواست خروج از کشور و عزیمت به عراق برای همیشه را داشته است که این درخواست با وجود فسادهای ریشه ای که در قوه قضاییه اتفاق افتاد هنوز در هاله ای از ابهام است.

در نهایت پس از همه گمانه زنی ها رهبری معظم انقلاب طی حکمی صادق آملی لاریجانی را به ریاست مجمع تشخیص منصوب کردند که وی همچنان در این منصب فعال است.

از سویی دیگر آملی لاریجانی هم اکنون نیز بعنوان یکی از اعضای شورای نگهبان در این شورا حضور دارد.

دلخوری برای برادر

در جریان تنفیذ حکم آیت الله رییسی از سوی رهبر معظم انقلاب برابر قانون اساسی اعتبارنامه رییس جمهور سیزدهم نیز از سوی شورای نگهبان صادر می شود که در این اعتبارنامه تمامی اعضای شورای نگهبان اعم از اعضای فقیه و حقوقدان همگی زیر آن را امضا میکنند تا رسمیت آن کامل شود اما ناگهان خبر عدم امضای آملی لاریجانی بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت.

گویا امضا نکردن اعتبارنامه آیت الله رئیسی از سوی صادق لاریجانی ریشه در دلخوری رد صلاحیت برادر داشته است.

آب پاکی روی سند تحلیف

در پی انتشار خبر عدم امضای صادق لاریجانی در اعتبار نامه رییس جمهور سیزدهم هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به این مسئله اعلام کرد که این اعتبارنامه آقای رئیسی هیچگونه ایراد قانونی ندارد و براساس قانون خدشه‌ای در اعتبارنامه پیش نخواهد آمد.

وی تأکید کرد: اعتبارنامه رئیس جمهور منتخب در جلسه شورای نگهبان که قبل از مراسم تنفیذ برگزار شد، به امضای اعضای حاضر در آن جلسه رسید.

330308