ماجرای ادامه دار کهنه لجبازها و خروج آقای آملی

رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از کناره گیری آملی لاریجانی در حکمی حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی را جایگزین وی کرد.
تصویر ماجرای ادامه دار کهنه لجبازها و خروج آقای آملی

به گزارش سایت خبری پرسون، با بالاگرفتن ماجرای کهنه لجبازی اخوان لاریجانی ها در ماجرای تایید صلاحیت های انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خبری مبنی بر کناره گیری یک عضو شورای نگهبان روی خروجی رسانه ها قرار گرفت.

خبر کناره گیری صادق آملی لاریجانی ریشه در مسایل بسیاری از جمله عدم عمل به مٌرّ قانون در چهارچوب مسایل سیاسی و مصلحت کشور دارد اما چندی پس از ناکامی علی لاریجانی در اخذ صلاحیتش در قامت کانیدای ریاست جمهوری 1400 صادق آملی لاریجانی علم عناد با شورای نگهبان و ساختار سیاسی کشور برداشت و در بسیاری از گفته های خود ماجرای رد صلاحیت برادرش را بارها پیش کشید و در نهایت از سر لجبازی حکم آیت الله رئیسی را بعنوان یکی از اعضای فقیه شورای نگهبان از سر لجاجت امضا نکرد.

البته به گفته طحان نظیف عدم امضای یک عضو شورای نگهبان زیر اعتبارنامه رئیس جمهوری موضوعی نیست که خیلی اهمیت داشته باشد و از درجه اعتبار نامه کسر شود.

خداحافظی از کرسی قضا

در‌پی افشای فساد هایی که در زیر‌مجموعه‌های قوه قضاییه و زیر گوش صادق آملی لاریجانی صورت می‌گرفت در‌ نهایت وی با سابقه حضور 9ساله خود در قوه‌قضاییه برای فرار از پاسخگویی نامه درخواست کناره‌گیری از ریاست قوه‌ را اعلام می‌کند که مقام‌معظم‌رهبری با درخواست وی موافقت می‌کنند.

برخی رسانه‌ها در همان سال‌97 اعلام کردند صادق لاریجانی قصد خروج از کشور و عزیمت به عراق برای همیشه را داشته است که این درخواست با وجود فسادهای ریشه‌ای که در قوه‌قضاییه اتفاق افتاد هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

بی توجهی به حکم رهبر

پس از آنکه پرونده صادق لاریجانی با تمام ماجراهایی که زیر گوشش در قوه قضاییه به وقوع پیوسته بود، بسته شد رهبر معظم انقلاب در 9 دی ماه 97 طی حکمی وی را به سمت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای فقهی شورای نگهبان منصوب کرد.

در حکم مقام معظم رهبری خطاب به آیت الله جناب آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی آمده بود که:

«با توجه به نقش بی‌بدیل مجمع تشخیص مصلحت نظام در اداره و قوام و استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی و با عنایت به ارتحال عالم مجاهد آیت الله هاشمی شاهرودی رحمة‌الله‌علیه و ضرورت سامان‌یابی هر چه سریعتر ارکان مجمع، جنابعالی را به ریاست آن مجمع مهم و تأثیرگذار و نیز به عضویت فقهای شورای محترم نگهبان منصوب می‌کنم.

همان‌طور که پیش از این در حکم دوره‌ی جدید آمده است، مجمع در این دوره عهده‌دار مسئولیت مهم و اساسی تغییرات در ساختار و محتوای آن نهاد مؤثر و مهم نیز می‌باشد که با توجه به سابقه‌ی برجسته و ارزشمند جنابعالی در شورای نگهبان و مدیریت پر تلاش و عالمانه و مخلصانه بر قوه قضائیه، امید می‌رود با حضور فعال و عالمانه اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایفای نقش مؤثر دبیرخانه و دبیر محترم در انجام وظایف خود تحت نظارت و اشراف ریاست مجمع، مسئولیت‌های محوله در این دوره در کمال اتقان و به بهترین وجه به انجام برسد.

با عنایت به اهمیت مسئولیتها در مجمع و شورای نگهبان انتظار می‌رود در فرصت زمانی مناسب، با تنسیق امور در قوه قضائیه، در مسئولیت‌های خطیر یادشده مُتَمحّض گردید. از خداوند متعال توفیق وافر و کمک همه‌جانبه‌اش را برای آن جناب و همکاران مسألت مینمایم.»

اما صادق لاریجانی با توجه به توصیه اکیدی که از سوی رهبر مبنی بر حضور فعالانه وی در مناسب دارای مسئولیت اعلام شده بود غیبت های غیر موجهی را که ریشه در همان لجبازی ها داشت رقم زد و عملاً به حکم رهبری نیز بی توجهی کرده است.

ناکامی در صلاحیت برادر

با آغاز ثبتنام سیزدهمین دوره ریاستجمهوری در وزارت کشور، علی لاریجانی به همراه تیم مستندساز وی در روز 25 اردیبهشت با حضور در ساختمان وزارت کشور اقدام به ثبتنام کرد به امید اینکه در رقابتهای انتخاباتی بتواند گوی قوه مجریه را از دست رقبای خود خارج کند، اما پس از بررسیهای کارشناسانه و ریزبینانه شورای نگهبان و استعلامات اخذ‌‌شده از دستگاههای امنیتی وی از حضور در رقابتهای انتخاباتی جا ماند و صلاحیت وی احراز نشد.

در گمانهزنیهای بیشمار، عدم صلاحیت وی را حضور فاطمه لاریجانی، دختر علی لاریجانی در کشور متخاصم آمریکا دانستهاند، اما گویا در نامه محرمانهای که به وی ارسال شده موارد دیگری هم عنوان شده است.

اعتراض در توئیتر

صادق آملی لاریجانی در رشته توئیتی در اعتراض به تصمیم شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ نوشته بود:

از اولین حضور اینجانب در شورای‌نگهبان در سال ۱۳۸۰، قریب به بیست سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم؛ اما هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.

سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید!!

چنان که از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می‌کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می‌شود. گلایه بنده از سر دغدغه‌ای است برای حفظ شأن و اعتبار شورای نگهبان.

این فقیر وقتی با چنین وضعیتی مواجه شدم و استدلال‌هایم را بی‌تأثیر یافتم، ‏این کلام حق متعال را بر همکاران عزیزم در شورا تلاوت کردم: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا الله ان الله خبیر بما تعملون».

در میانه این زمانه غریب و رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم و به محضر او عرضه می‌داریم: اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون.

به آملی تذکر دادم

صادق آملی لاریجانی، عضو سابق شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارم خرداد ماه پس از اعلام نتایج نهایی رد صلاحیت ها، از دخالت نهادهای امنیتی در ردصلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان به شدت انتقاد کرده و نهادهای امنیتی را به «دخالت‌های فزاینده از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های» این شورا متهم کرده بود.

در این بین عباسعلی کدخدایی، سخنگوی سابق شورای نگهبان نیز در واکنش به اعتراض صادق آملی لاریجانی مبنی بر ردصلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: «در مورد صحبت‌های آقای آملی لاریجانی، بنده صحبت‌هایی با ایشان داشته‌ام و نکاتی را متذکر شدم، ولی من مسئول صحبت‌های ایشان نیستم.»

ظاهراً عقب گرد؛ باطناً حرکت زیرپوستی

صادق آملی لاریجانی یک روز پس از انتقاد شدید از عملکرد شورای نگهبان به‌دلیل ردصلاحیت برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، از مواضع خود عقب‌نشینی کرد و در اظهاراتی گفت که «اگر در بیان سخنان روز گذشته اینجانب قصوری وجود داشت آن را اصلاح می‌کنم».

وی در ادامه اظهارات خود گفته که «حالا برخی‌ها خوشحال نشوند که چنین سخنانی مطرح شده» و در عین حال افزوده است: «شورای نگهبان باید در رویه‌های قانونی خود طوری عمل کند که ما را متهم به این نکنند که این‌ها همه سالخورده‌اند و توان اصلاح و ارتقا ندارند».

با بیان این گفته ها در ظاهر امر از سوی صادق لاریجانی عملاً قانون را فصل الخطاب بر امور سلیقه ای دانست اما باطناً آغاز پروسه های لجبازانه بود.

از غیبت هایی که در جلسات شورای نگهبان اعلام می شد تا عدم امضای اعتبار نامه ی رئیس جمهور سیزدهم.

حالا هم که پس از کش و قوس های فراوان وی تصمیم به ترک فعل از مسئولیت خویش در شورای نگهبان کرده است.

انتصاب حسینی خراسانی

دقایقی پس از اعلام کناره گیری صادق لاریجانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی حکمی حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی را به عضویت شورای نگهبان منصوب کردند.

متن حکم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سید احمد حسینی خراسانی دامت توفیقاته

با عنایت به کناره گیری حضرت آقای آملی دامت برکاته از عضویت شورای نگهبان و با تشکر از خدمات علمی ایشان در آن شورا، جنابعالی را به عضویت آن شورای معظم منصوب میکنم و مزید توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت مینمایم.

سیّدعلی خامنه ای

نکته جالب

در جریان صدور احکام از سوی مقام معظم رهبری برای صادق لاریجانی ایشان در حکم انتصاب وی در کسوت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان از عنوان « آیت الله جناب آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی دامت توفیقاته» استفاده کردند اما پس از کناره گیری آملی لاریجانی رهبری در فرازی آملی لاریجانی را «حضرت آقای آملی دامت برکاته» خطاب کردند.

گزارش از علی درخشان

337824

مطالب مرتبط

نظرات شما ( 1 نظر )

کرمی |
سه شنبه 16 شهریور 140023:33
خروج برادران لاکچری بعد از چهل سال از پست های حساس یعنی نفس راحت کشیدن انقلاب از برنامه های خفه کننده اخوان لاریجانی