اخبار مهم قم در هفته گذشته

لزوم احداث شهرک خصوصی انرژی درقم، افزایش فضای سبز شهری به ۲۵ میلیون متر مربع، صدور ۹۱ کارت بازرگانی و لزوم حفظ باغ شهرهای قم از جمله اخبار هفته گذشته قم بود.
تصویر اخبار مهم قم در هفته گذشته

به گزارش سایت خبری پرسون از قم، توزیع ۴.۵ هزارتن کالای اساسی درقم، بازگشت ۴۹ هزار متر اراضی کشاورزی به حالت اولیه،ورود ۵۲ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی ، قم در مسیر ایجاد پایگاه‌های استعدادیابی کشتی، تامین برق از انرژی خورشیدی جزو سیاست‌های راهبردی قم، توسعه کشت کلزا،‌ قم جزو استانهای برتر حوزه فاوا در کشور و اختصاص ۱۵ هکتار زمین برای ایجاد واحد تولید پارچه چادر مشکی از دیگر اخبار هفته گذشته قم است.

لزوم احداث شهرک خصوصی انرژی در قم

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم بیان کرد: احداث شهرک تخصصی انرژی در قم نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه و به طور کلی رونق اقتصادی استان خواهد داشت.

محمود سیجانی در گفت‌وگو با خبرنگاران،‌ با اشاره به کلنگ زنی نخستین شهرک خصوصی تخصصی انرژی خورشیدی کشور در کیلومتر ۲۰ جاده قم به تهران که چندروز پیش با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، استاندار قم و اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان برگزار شد،‌ افزود:‌ استان قم به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، از ظرفیت ویژه‌ای برای تولید انرژی خورشیدی برخوردار است و سرمایه‌گذاران بسیاری علاقه‌دارند تا از این ظرفیت برای تولید ثروت استفاده کنند.

وی با بیان این که استاندار قم و سایر مسئولان استان اهتمام ویژه‌ای به حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش دارند، افزود: تولید انرژی خورشیدی می‌تواند نیاز بسیار از واحدهای صنعتی استان به برق پایدار را تامین کند و به همین دلیل نقش زیادی در توسعه بیش‌ازپیش فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی در قم دارد.

وی ادامه داد: با احداث این شهرک تخصصی انرژی در قم، زمینه تولید انرژی‌های پاک در سطح کشور بیش از گذشته فراهم خواهد شد و در کنار آن موقعیت‌های متعددی برای فعالیت‌های اقتصادی و اشتغالزایی به وجود خواهد آمد.

توزیع ۴.۵ هزار تن کالای اساسی در قم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: از ابتدای سال جاری تا اواسط تیرماه حدود چهار و نیم هزار تن انواع کالای اساسی در سطح مناطق مختلف استان توزیع شده‌است.

سعید محمدی هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: این کالاها شامل برنج و شکر مصرفی خانوار، براساس نیاز استان تامین شده و برای توزیع آن اقدام لازم صورت گرفت.

وی افزود: با تأمین و ذخیره‌سازی به موقع، برای تنظیم بازار کالاهای اساسی، از آغاز سال جاری یک هزار و ۴۰۰ تن برنج و سه هزار تن شکر برای مصارف خانوار در استان توزیع شد.

وی با اشاره به ادامه دار بودن روند توزیع کالاهای اساسی در استان، ادامه داد: اقلام مورد نظر از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار، اصناف منتخب و سایر مراکز فروش با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار می‌‌گیرد.

صدور ۹۱ کارت بازرگانی در قم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: طی سه‌ماهه نخست سال جاری،‌ ۹۱ کارت بازرگانی،‌ ۵۹ فقره در بخش تولیدی و ۳۲ مورد در بخش تجاری، در قم صادر شد.

محمود سیجانی هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران،‌ ضمن اشاره به این که روند فعالیت‌های تجاری در قم با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا به خوبی جریان دارد، بیان کرد: در مجموع تعداد کارت های بازرگانی فعال در قم ۶۰۵ فقره به ثبت رسیده که ۴۵۶ مورد آن تولیدی و ۱۴۹ فقره آن تجاری است.

وی در ادامه با اشاره به آمار ارائه شده از وضعیت صادرات و واردات استان طی بهار سال جاری،‌ افزود: بر این اساس میزان صادرات کالاهای غیر نفتی از گمرکات قم به ارزش ۳۸.۵ میلیون دلار و وزن ۴۵ هزار تن بوده‌است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: عمده کالاهای صادراتی از قم به ترتیب ارزش صادرات شامل مواد پلاستیکی، سرب، سوخت های معدنی، آلومینیوم، صنایع لبنی، کفش، الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره(الیاف پلی استر)، آلومینیوم، کفش و صندل، ماشین آلات مکانیکی، شمش روی و انواع چسب بوده‌است.

لزوم حفظ باغ شهرهای قم

استاندار قم با تاکید بر اینکه حفظ باغ‌های شهری خط قرمز است گفت: حفظ فضای سبز و باغ های شهری قم اولویت مهم مدیریت استان است و باید اقداماتی که برای تغییر کاربری باغ های شهری در سال های گذشته در این شهر اتفاق افتاده است، متوقف شود.

بهرام سرمست درآئین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه های تفریحی و فضای سبز شهرداری قم، افزود: حفظ کاربری باغ‌های شهری به عنوان یک خط قرمز در استانداری مورد تاکید قرار گرفته‌است و بر اساس ظرفیت‌های قانونی از جمله کمیسیون ماده پنج، به دنبال متوقف کردن از بین رفتن فضاهای سبز و باغ های شهری هستیم.

وی با بیان اینکه اقدامات شهرداری و شورای اسلامی شهر قم در توسعه فضای سبز و همچنین توسعه بوستان‌های محلی و جنگلی قابل تقدیر است گفت: فضاهای سبز دارای کارکردهای فرهنگی، زیستمحیطی، گردشگری و تفریحی هستند و حفظ و توسعه بوستان‌ها یک نیاز و ضرورت اساسی است.

بازگشت ۴۰ هزار متر اراضی کشاورزی قم به‌حالت اولیه

فرمانده انتظامی قم گفت: ۴۰ هزار متر اراضی کشاورزی قم به‌ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال به‌حالت اولیه اعاده شد.

سردار سید محمود میرفیضی هفته گذشته در گفت و گویی اظهار داشت: در پی تفکیک غیرمجاز اراضی زراعی در قم، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی استان قرار گرفت.

وی افزود: در راستای اجرای قانون حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها مصوب ۳۱ خرداد ماه ۱۳۷۴ و اصلاحی یکم آبان ماه ۱۳۸۵ و اجرای دستور مقام قضایی در جهت جلوگیری از تفکیک غیرمجاز اراضی زراعی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی یکی از مناطق قم، به‌اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون در خصوص ۲۰ مورد قطعه‌های تفکیکی غیرمجاز و ۶ فقره تغییر کاربری غیرمجاز اقدام شد.

وی بیان داشت: در این رابطه و با تلاش‌های صورت گرفته توسط ماموران انتظامی استان، ۴۰ هزار متر مربع از اراضی کشاورزی به‌زعم کارشناسان به‌ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال، به‌حالت اولیه اعاده شده و ۲ تَن نیز در این رابطه دستگیر شدند.

افزایش فضای سبز شهری قم به ۲۵ میلیون مترمربع

معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به اجرای طرح های متعدد فضای سبز در این شهر گفت: فضای سبز شهری در قم به ۲۵ میلیون متر مربع افزایش یافت، ضمن اینکه ۴۰۰ کیلومتر فضای سبز طولی در سطح معابر قم اجرا شده است.

سید امیر سامع در آئین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های تفریحی و فضای سبز شهرداری قم، با اشاره به مراحل تکمیل بوستان یک هزار هکتاری زائر در قم گفت: بوستان کوهسار، آخرین حلقه از این بوستان یک هزار هکتاری است که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد و با بهره برداری از آن بوستان یک هزار هکتاری تکمیل می شود.

وی با بیان اینکه بوستان یک هزار هکتاری قم یک مجموعه مهم محیط زیستی، فرهنگی و تفریحی است، ادامه داد: این مجموعه از باغ موزه دفاع مقدس آغاز و سپس به باغ پرندگان، بوستان خضر، بوستان دو برادران و در نهایت به بوستان کوهسار ختم می شود.

توسعه کشت کلزا در قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کشت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی و موثر در تامین امنیت غذایی مردم، با همکاری مطلوب کشاورزان در مزارع استان توسعه‌ می‌یابد.

محمد علی سلامی درگفت‌وگو با خبرنگاران،‌ بیان کرد: هدف از انجام این کار براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، توسعه سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا به‌منظور رعایت تناوب زراعی مطلوب در مزارع استان و همچنین تلاش برای کم شدن وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی است.

وی با اشاره به مزایای توسعه کشت کلزا در مزارع استان، ادامه داد: با توجه به الگوی کشت زراعی استان و نیاز مبرم به تولید محصول جو بسیار از اراضی قم همه ساله به کشت این محصول اختصاص می‌یافت که این امر باعث طغیان علف هرزهای سمج از جمله جو دره و افزایش بیماری لکه برگی در این مزارع بود که در همین راستا به‌منظور بهبود تناوب زراعی و همچنین کنترل علف‌های هرز علاوه بر توسعه استفاده از بذور اصلاح شده، توسعه کشت گیاه کلزا در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم قرار گرفت.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت کلزا در قم از ۸۰۰ هکتار به بیش از ۲ هزار هکتار در ۲ سال اخیر رسیده است، همچنین از لحاظ عمل به تعهد کشت کلزا، استان قم در رده‌های بالای کشور قرار دارد.

ورود ۵۲ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: خرید ۵۲ دستگاه اتوبوس از شرکت ایران دیزل نهایی شده و تا سه هفته آینده این اتوبوس‌ها وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود.

عباس ذاکریان هفته گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری قم ، افزود: ۳۵ دستگاه اورهال شده شهرداری قم نیز پس از بازآفرینی به زودی وارد ناوگان حمل و نقل خواهد شد.

وی واکسیناسیون فعالان حمل و نقل عمومی را یک اقدام ضروری در مسیر مقابله با کرونا دانست و گفت: حدود ۷ هزار راننده تاکسی در قم مشغول فعالیت هستند و احتمال درگیری این افراد با ویروس کرونا بسیار زیاد است.

ذاکریان ادامه داد: روزانه افزون بر ۲۰۰ هزار سفر توسط حمل و نقل عمومی قم انجام می شود و واکسیناسیون فعالان حمل و نقل عمومی می تواند زنجیره انتقال ویروس کرونا را کاهش دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در ادامه ابراز داشت: شهرداری قم برای اکران و نصب بنرها در شهر ورودی به محتوای بنرها ندارد و مجوز محتوا در نهادهای دیگری صادر می‌شود.

تامین برق از انرژی خورشیدی جزو سیاست‌های راهبردی قم

استاندار قم گفت: استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق جزو سیاست‌های راهبردی استان و کشور و همچنین از مهمترین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است.

بهرام سرمست در پایان آیین کلنگ زنی طرح شهرک تخصصی انرژی خورشیدی و صنایع وابسته قم در گفت و گو با خبرنگاران ظرفیت بالقوه این استان برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی را مورد توجه قرار داد و افزود: این استان بیش از ۱۰ ماه از سال روزهای آفتابی دارد که هفت ماه آن روزهای بلند آفتابی است.

وی ادامه داد: این یک مزیت برای این استان به‌شمار می‌آید که می‌تواند در شرایط کم آبی، کمبود انرژی‌هایی که از منابع آبی تامین می شود را جبران کند.

سرمست این موضوع را برای همه صنایع استان یک اصل و اساس و یک پشتیبان توصیف و خاطرنشان کرد: این مساله با نیازهای آینده کشور و نسل جدید نیز متناسب است و ما مطابق با این اولویت این کلنگ زنی را انجام دادیم.

قم در مسیر ایجاد پایگاه‌های استعدادیابی کشتی

رئیس هیات کشتی قم با اشاره به وجود تعامل سازنده میان این هیات و شهرداری برای توسعه این رشته ورزشی در استان گفت: پایگاه های استعدادیابی کشتی با نگاه حمایتی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم ایجاد می‌شود.

هادی علیایی هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به عملیاتی شدن طرح تحول کشتی قم افزود: همراهی، همکاری و هم افزایی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم با این هیات ورزشی برای اجرای طرح تحول کشتی قم دستاوردهای بسیار مهمی در پی خواهد داشت.

وی گفت: استعدادیابی،‌ سرمایه‌گذاری هدفمند در رده‌سنی پایه، ارتقای کمی و کیفی، برگزاری جشنواره ها و همایش‌های استعدادیابی، توسعه زیرساخت‌ها و همچنین طراحی و اجرای خلاقانه‌ترین لیگ کشتی کشور، از جمله اقدام‌های این هیات در قالب طرح تحول است.

قم جزو استانهای برتر حوزه فاوا در کشور

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم گفت: این استان در شاخص توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات رتبه ششم و جزو استان‌های دسته اول و برتر کشور است.

جواد غلامپور در نخستین همایش گرامیداشت روز ملی فناوری اطلاعات در سالن جلسات سازمان صنعت ،‌معدن و تجارت قم، افزود: قم پس از تهران و البرز سومین استان کشور در ظریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار و همچنین پنجمین استان در ضریب نفود پهن باند ثابت است.

وی با تقسیم اقتصاد دیجیتال به دو بخش هسته و پلتفرم ادامه داد: در بخش هسته اقتصاد دیجیتالی شامل تولید سخت افزار و نرم افزار و همچنین در اقتصاد پلتفورمی شامل ترافیک شبکه و خدمات دیجیتال و در سطح وسیع تر اقتصاد دیجیتال شامل کسب وکارها، کشاورزی و صنعت هوشمند را شامل می‌شود.

لزوم ارائه سه خدمت مهم الکترونیکی ادارات قم تا شهریورماه

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم با بیان اینکه بهانه دستگاه های دولتی برای اجتناب از الکترونیکی کردن خدمات آنها پذیرفتنی نیست گفت: باید تا پایان شهریور ماه سال جاری، خروجی عملی الکترونیکی کردن سه خدمت مهم دستگاه های دولتی دیده شود.

محمدرضا گروسی هفته گذشته در نخستین همایش گرامیداشت روز ملی فناوری اطلاعات در سالن جلسات سازمان صمت قم، تاکید کرد: با وجود ظرفیت ها و زیرساخت های خوب حوزه فاوا در استان، نباید به وضعیت موجود راضی بود و باید تمام ظرفیت های فاوای قم ضمن توسعه به صورت هم افزا به کار گرفته شود.

وی با اشاره به موضوع مطرح شده در این جلسه پیرامون تعلل در صدور مجوز شهرک فناوری اطلاعات استان گفت: در این جلسه مطرح شد که ایجاد شهرک فناوری اطلاعات قم تنها منتظر یک امضا است که به طور قطع با چنین فرایند بروکراتیکی نمی توان انتظار توسعه فناوری در استان را داشت.

۹۳ درصد پیشرفت ایستگاه متروی شهید مطهری

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم از پیشرفت فیزیکی ۹۳ و ۸۵ درصدی عملیات احداث ایستگاه‌های میدان مطهری و میدان کشاورز از مرحله نخست خط یک مترو قم خبر داد و گفت: تغییرهای مدیریتی در راس پیمانکاری طرح و ترخیص نشدن برخی تجهیزات از گمرک سبب شد تا اجرای طرح به‌تاخیر بیافتد.

منصور درویشی با اشاره به‌برنامه زمان‌بندی مرحله نخست خط یک مترو قم اظهار داشت: پیش‌ از این قرار بود تست گرم فاز نخست خط یک تا پایان خردادماه سال جاری آغاز شود، اما تغییرهای مدیریتی در راس پیمانکاری طرح و همچنین ترخیص نشدن برخی از تجهیزها از گمرک سبب شد تا این عملیات با تاخیر مواجه شود.

وی در پاسخ به‌این پرسش که آیا ممکن است آغاز تست گرم مرحله نخست خط یک مترو قم باز هم به‌تاخیر بیفتاد خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ها بر آن است تا این عملیات تا پایان ۶ ماه نخست سال جاری به‌انجام برسد که البته این امر مشروط به‌تکمیل پُست برق و همچنین ترخیص برخی تجهیزهای خارجی خریداری‌شده از گمرک است.

منبع:ایرنا

324457