انتشار ۲ کتاب جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم

کتاب‌های «به سوی اخلاق توحیدی» و «رویکردهای رقیب در مساله شر» دو عنوان از جدیدترین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تازگی منتشر شده‌ است.
تصویر انتشار ۲ کتاب جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم

به گزارش سایت خبری پرسون از قم، به گزارش روز یکشنبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،کتاب «رویکردهای رقیب در مسئله شرّ» به قلم ذوالفقار ناصری صدر و به همت گروه کلام پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

مساله شرّ، یکی از مسائل مطرح در فلسفه دین معاصر است و رویکردهای مختلفی نیز در پاسخ بدان وجود دارد؛ امروزه فیلسوفان دین این مساله را در قالب دو مساله منطقی و قرینه‌ای صورت‌بندی کرده و گونه‌های مختلفی نیز برای شرور در عالم برشمرده‌اند. برایان دیویس از الهی‌دانان معاصر است که بر مبنای رویکرد تومیستی، هم نوع طرح مساله شرّ در الهیات جدید و هم برخی تئودیسه‌ها و دفاعیه‌ها در پاسخ به مساله شرّ را نقد می‌کند و راه‌حل اصلی مساله شرّ را در اصلاح رویکرد الهیاتی فیلسوفان دین می‌داند.

در این کتاب، با نگاهی تحلیلی و انتقادی به آرای برایان دیویس، رویکردهای رقیب در مساله شرّ شناسایی شده و پاسخ متفکران مسلمان به این مساله نیز تبیین شده است.

نویسنده این اثر با طرح مبحث «پارادایم‌های الهیاتی» کوشیده‌ است دلایل تقابل‌ رویکرد سنتی آکوئیناس و برایان دیویس با رویکردهای الهیاتی جدید و معاصر در مساله شرّ را بررسی کرده و تأثیر هرکدام از این دو نظام معرفتی را در تبیین شرور در عالم نشان دهد.

این کتاب که به قلم ذوالفقار ناصری صدر دانش‌آموخته دکتری فلسفه دین و از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر می‌شود، به مهم‌ترین مسائل فکری و دغدغه‌های متفکران مختلف درباره مساله شرّ پرداخته است.

کتاب «رویکردهای رقیب در مساله شرّ»در ۶ فصل با عناوین کلیات و مفاهیم، رویکردهای رقیب، نقدهای برایان دیویس بر رویکردهای رقیب، برایان دیویس و رویکرد مبنایی به مساله شر، بررسی انتقادی رویکرد دیویس به مساله شر، و عدالت وجودی و مساله شر و در ۵۰۰ صفحه، در شمارگان ۴۰۰ نسخه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تقدیم علاقه‌مندان شده است.

کتاب «به سوی اخلاق توحیدی» منتشر شد

«به سوی اخلاق توحیدی» به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مبینی عضو هیات علمی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، از سوی نشر این پژوهشگاه روانه بازار نشر شد.

نویسنده در این کتاب، اخلاق توحیدی را با زبانی روان برای مخاطبان جوان معرفی کرده است؛ این اثر در ۱۷۵ صفحه و در شمارگان ۴۰۰ نسخه و به قیمت ۳۵۰۰۰۰ ریال تقدیم علاقه‌مندان شده است.

کتاب «به سوی اخلاق توحیدی» کتابی است که برای مخاطبان جوان به زبانی روان اخلاق توحیدی را معرفی، ارزش و اهمیت آن را بازگو و نکات مقدماتی برای حرکت در مسیر اخلاق توحیدی را بیان میکند.

سوال اساسی این است که اخلاق توحیدی چیست، چه آثاری به دنبال دارد و برای این‏که بتوانیم اخلاق توحیدی را در خود و در جامعه ایجاد و تقویت کنیم و سطح خود را در این زمینه بالا ببریم، چگونه باید عمل کنیم؟ مطالبی که در این کتاب بیان می ‏شود، نکاتی است که دانستن آن‏ها برای هر کسی که می ‏خواهد اخلاق خود را بهبود بخشد، لازم است.

منبع:ایرنا

322901