توسعه کشت کلزا در قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کشت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی و موثر در تامین امنیت غذایی مردم، با همکاری مطلوب کشاورزان در مزارع استان توسعه‌ می‌یابد.
تصویر توسعه کشت کلزا در قم

به گزارش سایت خبری پرسون از قم، محمد علی سلامی روز سه‌شنبه درگفت‌وگو با خبرنگاران،‌ بیان کرد: هدف از انجام این کار براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، توسعه سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا به‌منظور رعایت تناوب زراعی مطلوب در مزارع استان و همچنین تلاش برای کم شدن وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی است.

وی با اشاره به مزایای توسعه کشت کلزا در مزارع استان، ادامه داد: با توجه به الگوی کشت زراعی استان و نیاز مبرم به تولید محصول جو بسیار از اراضی قم همه ساله به کشت این محصول اختصاص می‌یافت که این امر باعث طغیان علف هرزهای سمج از جمله جو دره و افزایش بیماری لکه برگی در این مزارع بود که در همین راستا به‌منظور بهبود تناوب زراعی و همچنین کنترل علف‌های هرز علاوه بر توسعه استفاده از بذور اصلاح شده، توسعه کشت گیاه کلزا در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم قرار گرفت.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت کلزا در قم از ۸۰۰ هکتار به بیش از ۲ هزار هکتار در ۲ سال اخیر رسیده است، همچنین از لحاظ عمل به تعهد کشت کلزا، استان قم در رده‌های بالای کشور قرار دارد.

سلامی گفت: استفاده از ارقام مناسب با شرایط آب و هوایی قم ازجمله راهبردهایی است که برای کشت کلزا دنبال می‌کنیم تا شاهد بیشترین برداشت محصول در هر هکتار باشیم.

وی بیان کرد: کلزا تولید شده درقم به دلیل استفاده از بذر مناسب و مهارتی که کشاورزان استان طی سال‌هایی اخیر درکشت و مراقبت از مراحل رشد این محصول به دست آورده‌اند،‌ کیفیت مطلوبی دارد.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینه محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

323429