کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

سیاست متفاوت رسانه‌های غربی در پوشش انتخابات ایران و فرانسه

در شرایطی که انتخابات ایران چه از ماه‌ها قبل از برگزاری و چه پس از برگزاری از حیث مشارکت مورد رصد مستقیم رسانه‌های غربی قرار گرفت و آن‌ها مدعی بودند که مشارکت زیر ۳۰ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام می‌گیرد و آن را مصداق ضعف کشور، ملت و نظام ایران می‌دانستند، همین رسانه‌ها پس از برگزاری انتخابات فرانسه این مسئله مهم را که فقط نزدیک به ۳۰ درصد شهروندان فرانسوی در انتخابات شرکت کردند را به محاق بردند، در زمره اخبار درجه دو یا سه پوشش دادند و برخی از آن‌ها اصلاً به آن نپرداختند.
تصویر سیاست متفاوت رسانه‌های غربی در پوشش انتخابات ایران و فرانسه

حنیف غفاری کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص علل اقبال کم سابقه و تاریخی مردم فرانسه در انتخابات این کشور بیان کرد: انتخابات منطقه‌ای در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پیش‌درآمدی بر انتخابات ریاست‌جمهوری در کشوری مثل فرانسه محسوب می‌شود.

غفاری افزود: دلایل متعددی در خصوص اقبال کم‌سابقه مردم فرانسه از انتخابات این کشور وجود دارد که می‌توان به فساد مسئولین فرانسوی اشاره کرد. طی یک سال و نیم اخیر شاهد تظاهرات و اعتراضات متعددی به خصوص از سوی جلیقه زردها که گروه مخالف نظام سرمایه‌داری در فرانسه محسوب می‌شود، علیه این مسئله بودیم.

فراتر از این مسئله، دو جناح جبهه ملی به رهبری مارین لو پن و حزب جمهوری به پیش به رهبری امانوئل مکرون طی سال‌های اخیر با اعمال سیاست‌های نژادپرستانه و ملی‎گرایانه افراطی و تزریق بحران علیه قشر مهاجر و اقشار رنگین پوست به خصوص در جامعه فرانسه سعی داشتند که از ظرفیت گروه‌های افراطی برای پیروزی در انتخابات بهره بگیرند اما در نهایت این تلاش‌ها نتیجه عکس داد و هر دو حزب مکرون و لو پن در انتخابات شکست خوردند و آرای بسیار اندکی را کسب کردند

وی در ادامه تصریح کرد: فراتر از این مسئله، دو جناح جبهه ملی به رهبری مارین لو پن و حزب جمهوری به پیش به رهبری امانوئل مکرون طی سال‌های اخیر با اعمال سیاست‌های نژادپرستانه و ملیگرایانه افراطی و تزریق بحران علیه قشر مهاجر و اقشار رنگین پوست به خصوص در جامعه فرانسه سعی داشتند که از ظرفیت گروه‌های افراطی برای پیروزی در انتخابات بهره بگیرند اما در نهایت این تلاش‌ها نتیجه عکس داد و هر دو حزب مکرون و لو پن در انتخابات شکست خوردند و آرای بسیار اندکی را کسب کردند. در مقابل شاهد هستیم که گروه‌های چپ‌گرا که تمایلاتی به جریانات کمونیستی دارند در فرانسه و در برخی از انتخابات حساس در مناطق این کشور پیروز شده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان تشریح کرد: مهم‌ترین مسئله‌ در خصوص مشارکت پایین در انتخابات فرانسه، نوع توجه رسانه‌های غربی به این مسئله است. در شرایطی که انتخابات ایران چه از ماه‌ها قبل از برگزاری و چه پس از برگزاری از حیث مشارکت مورد رصد مستقیم رسانه‌های غربی قرار گرفت و آن‌ها مدعی بودند که مشارکت زیر ۳۰ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام می‌گیرد و آن را مصداق ضعف کشور، ملت و نظام ایران می‌دانستند، همین رسانه‌ها پس از برگزاری انتخابات فرانسه این مسئله مهم را که فقط نزدیک به ۳۰ درصد شهروندان فرانسوی در انتخابات شرکت کردند را به محاق بردند، در زمره اخبار درجه دو یا سه پوشش دادند و برخی از آن‌ها اصلاً به آن نپرداختند. این همان استاندارد دوگانه‌ای است که ما در سیاست‌های رسمی، رسانه‌ای و تبلیغاتی در غرب مشاهده می‌کنیم.

310466