کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با پرسون:

اقتدار بین‌المللی در گرو حضور حداکثری در انتخابات/ ایرانِ با مشارکت پایین مطلوب آمریکاست

افزایش مشارکت در این انتخابات مقبولیت نظام را در عرصه سیاست خارجی، افکار عمومی، رسانه‌های جهانی و دولت‌های دنیا اعم از دولت‌های دوست، رقیب و حتی دشمن نشان می‌دهد و این سبب می‌شود که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پیگیری امور سیاست خارجه اعم از مذاکرات، توافقات و قراردادها موقعیت بهتری داشته باشد.
تصویر اقتدار بین‌المللی در گرو حضور حداکثری در انتخابات/ ایرانِ با مشارکت پایین مطلوب آمریکاست

احسان کیانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص سهم مردم و انتخابات در اقتدار جهانی عنوان کرد: از آنجایی‌که انتخابات ریاست‌جمهوری یک انتخابات سراسری و ملی محسوب می‌شود نقش مهمی در نمادین بودن مقبولیت جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی دارد.

کیانی تصریح کرد: افزایش مشارکت در این انتخابات مقبولیت نظام را در عرصه سیاست خارجی، افکار عمومی، رسانه‌های جهانی و دولت‌های دنیا اعم از دولت‌های دوست، رقیب و حتی دشمن نشان می‌دهد و این سبب می‌شود که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پیگیری امور سیاست خارجه اعم از مذاکرات، توافقات و قراردادها موقعیت بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر که مذاکرات وین برای احیای برجام در جریان است، مشارکت بالا در این انتخابات سبب می‌شود که سیاست خارجی ما بتواند با قدرت بیش‌تری در برابر قدرت‌های جهانی به خصوص آمریکا ظاهر شود و جلوی زیاده‌خواهی‌های آن‌ها را بگیرد اما اگر مشارکت پایین باشد آن‌ها سعی می‌کنند که اهرم‌های فشارشان را بر ایران تشدید کنند.

غربی‌ها قصد دارند ایران را در عرصه بین‌المللی منزوی کنند و ایرانی با مشارکت سیاسی پایین بیش‌تر مطلوب آن‌هاست چرا که می‌توانند بیش‌تر در راستای انزوای ایران قدم بردارند اما یک ایران با مشارکت بالا و یک ایران با مقبولیت مردمی بالا نمی‌تواند یک ایران منزوی باشد بلکه می‌تواند یک ایران مقتدر باشد

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: رسانه‌های وابسته به دولت‌های غربی مثل بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و ... و رسانه‌های وابسته به برخی از قدرت‌ها و بازیگران منطقه‌ای مثل ایران اینترنشنال، العربیه و ... قصد دارند که مؤلفه‌های قدرت ایران را تضعیف کنند چرا که تضعیف قدرت ایران در عرصه بین‌المللی به نفع آن‌ها است، به نفع بریتانیا و آمریکا است که با یک ایران ضعیف روبرو باشند.

کیانی افزود: وقتی مشارکت و در نتیجه میزان مقبولیت پایین باشد، غربی‌ها می‌توانند خواسته‌های خود مبنی بر انزوای ایران را بیش‌تر کنند. غربی‌ها قصد دارند ایران را در عرصه بین‌المللی منزوی کنند و ایرانی با مشارکت سیاسی پایین بیش‌تر مطلوب آن‌هاست چرا که می‌توانند بیش‌تر در راستای انزوای ایران قدم بردارند اما یک ایران با مشارکت بالا و یک ایران با مقبولیت مردمی بالا نمی‌تواند یک ایران منزوی باشد بلکه می‌تواند یک ایران مقتدر باشد.

وی با اشاره به این‌که دولت‌ها و بازیگران منطقه‌ای از تعمیم الگوی مردم‌سالاری دینی در منطقه نگران هستند، اظهار داشت: این الگوی ساختار سیاسی ایران الگویی است که می‌تواند برای کشورهای مسلمان و جوامع اسلامی در منطقه مطلوبیت‌هایی داشته باشد چرا که هم مردم‌سالاری، خواست عمومی و افکار عمومی را نمایندگی می‌کند و هم به ارزش‌های اسلامی، قوانین و قواعد مذهبی اهمیت می‌دهد. آن‌ها نگران هستند که با افزایش مشارکت این الگو تثبیت شود و نخبگان، افکار عمومی و گروه‌های مردمی کشورهای مسلمان منطقه به این نتیجه برسند که این الگو می‌تواند الگوی خوبی برای حکمرانی باشد.

احسان کیانی در پایان گفت: کشورهایی مانند عربستان سعودی و برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تمایل ندارند که این الگو در منطقه غرب آسیا ترویج پیدا کند چرا که آن‌ها با همه مؤلفه‌های دموکراسی و مردم‌سالاری مخالف هستند و افکار عمومی و جمهور مردم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی این بازیگران نقشی ندارد.

306211