بررسی آماری نتایج انتخابات / برتری قاطع پزشکیان با ۵۴ درصد آرا + نمودار و جدول

به دنبال حضور چشمگیر مردم در انتخابات روز جمعه ۱۵ تیر و افزایش مشارکت در مقایسه با مرحله اول (جمعه ۸ تیر)، نتایج انتخابات نیز به پیش‌بینی‌های مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی نزدیک‌تر شد.
تصویر بررسی آماری نتایج انتخابات / برتری قاطع پزشکیان با ۵۴ درصد آرا + نمودار و جدول

به گزارش سایت خبری پرسون، با پایان یافتن اخذ رأی در انتخابات مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، شمارش آراء آغاز شد و ستاد انتخابات کشور از ساعت ۲:۳۰ بامداد شنبه ۱۶ تیر، اعلام نتایج را مرحله‌به‌مرحله آغاز کرد.

نتایج نهایی حوالی ۶:۵۰ صبح اعلام شد و بر اساس آن:

مجموع آرا: ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی معادل مشارکت ۴۹٫۸ درصد واجدان شرایط

مسعود پزشکیان: ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی معادل ۵۳٫۷ درصد

سعید جلیلی: ۱۳ میلیون و ۵۳۸هزار و ۱۷۹ رأی معادل ۴۴٫۳ درصد

آرای باطله و سفید: ۶۰۷هزار و ۵۷۵ رأی معادل ۲ درصد

در نمودار ۱، وضعیت نتایج اعلام‌شده را طی ۸ مرحله مشاهده می‌کنید. شبیه به روند انتخابات مرحله اول، در شعبه‌های کم‌جمعیتی که کار شمارش آن‌ها زودتر از بقیه به پایان می‌رسد و نتایج آن زودتر اعلام می‌شود، فاصله پزشکیان و جلیلی کم است. این شعبه‌ها عمدتا به مناطق روستایی تعلق دارد.

بررسی آماری نتایج انتخابات / برتری قاطع پزشکیان با ۵۴ درصد آرا + نمودار و جدول

نمودار ۱ - برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید

با ادامه شمارش آرا و اعلام نتایج صندوق‌های مستقر در شهر، اختلاف آرا بیشتر می‌شود. در نخستین مرحله اعلام شمارش، پزشکیان ۴۹٫۶ درصد آرا و جلیلی ۴۸٫۹ درصد آرا در اختیار داشتند و سهم آرای باطله ۱٫۵ درصد بود؛ اما با ادامه شمارش آرا، اختلاف آن‌ها افزایش یافت تا در آخرین مرحله اعلام نتایج به ۵۳٫۷ درصد (پزشکیان) و ۴۴٫۳ درصد (جلیلی) و سهم آرای باطله به ۲ درصد رسید. در نمودار ۲، سهم آرای پزشکیان،‌ جلیلی و باطله را در نتایج نهایی می‌بینید.

بررسی آماری نتایج انتخابات / برتری قاطع پزشکیان با ۵۴ درصد آرا + نمودار و جدول

نمودار ۲ - برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید

در نمودار ۳، روند خطی تغییرات آرا را می‌بینید که الگوی آن شبیه به روند نتایج مرحله اول است، با این تفاوت که آرای پزشکیان حول ۵۴٫۶ درصد نوسان می‌کند و آرای جلیلی حول ۴۳٫۴ درصد. سهم آرای باطله نیز ۲ درصد است که در مقایسه با مرحله اول، کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. نوسان‌های مشاهده‌شده در محدوده نویز طبیعی است.

بررسی آماری نتایج انتخابات / برتری قاطع پزشکیان با ۵۴ درصد آرا + نمودار و جدول

نمودار ۳ - برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید

نتایج انتخابات با آنچه خبرآنلاین در آخرین بررسی فضای مجازی بر اساس گوگل ترندز مطرح کرده بود، سازگاری دارد. در میان نظرسنجی‌ها نیز نتایج نهایی بیشتر نزدیکی را به نظرسنجی میدانی مرکز پژوهش‌های مجلس دارد. نرخ مشارکت مردم نیز بالاتر از پیش‌بینی نظرسنجی‌ها و افکارسنجی بود که از تأثیر فعالیت‌های تشویق به رأی دادن در روزهای پنج‌شنبه و جمعه حکایت دارد.

منبع: خبرآنلاین

705531