پرسون از افزایش صفحات قلابی روانشناسی می گوید؛

مقصر جولان روانشناس نماها در فضای مجازی کیست؟!

اگر زمانی به صفحاتی که به نام روانشناس و مشاور در اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام و...گذرتان افتاده باشد، با هزاران صفحه مواجه می شوید که به جای روانشناسی تخصصی، با کلی گویی و حرفهای انگیزشی با تکیه بر قدرت بیان و تبلیغات، قصد خالی کردن جیب مشتریان خود را دارند.
تصویر مقصر جولان روانشناس نماها در فضای مجازی کیست؟!

به گزارش سایت خبری پرسون، تعداد صفحات قلابی روانشناسی، افزایش داشته است که نشان می دهد اقبال عمومی هموطنانمان برای صحبت کردن و مشورت گرفتن از یک متخصص زیاد است.

زیاد دور نمی رویم. رسانه ملی که در برنامه های مختلف، از مشاوران و کارشناسان روانشناسی بهره می برد، گاها در دام تعدادی از این روانشناس نماها افتاده است. چرا روانشناس نماها؟ زیرا که این افراد به مدد اقبال عمومی و همچنین مهارت در اغفال هموطنانشان بدون داشتن مدرک تخصصی روانشناسی، آنقدر مشهور شده اند که حتی رسانه ملی هم در برخی موارد از این افراد استفاده کرده است. هر چند که به مدد همین فضای مجازی، سازمان نظام روانشناسی و دانشگاه ها دست این افراد رو شده و مدارک غیر مرتبطشان از پشت بام به زمین افتاده است.

یک استعلام ساده از سازمان نظام روانشناسی برای تایید یک مشاور و روانشناس که قرار است در منظر میلیون ها هموطنش، نسخه های روحی و روانی بپیچد و راهکار ارائه دهد؛ چقدر کار سختی می تواند باشد که صورت نمی گیرد؟

چرا این اتفاق می افتد؟ از خودمان می پرسیم که یک استعلام ساده از سازمان نظام روانشناسی برای تایید یک مشاور و روانشناس که قرار است در منظر میلیون ها هموطنش، نسخه های روحی و روانی بپیچد و راهکار ارائه دهد؛ چقدر کار سختی می تواند باشد که صورت نمی گیرد؟

همین چند روز پیش بود. دکتر محمد حاتمی رییس سازمان نظام روانشناسی کشورمان در گفتگویی که با خبرگزاری ایسنا داشته است به شناسایی 3500 صفحه قلابی اشاره کرده است. حاتمی در این گفتگو خبر داده است با وجود پیگیری های سازمان نظام روانشناسی، تعدادی از این صفحات برایشان در مراجع قضایی قرار منع تعقیب خورده است و نتوانسته که این صفحات را مسدود کند. حاتمی در ادامه صحبتهایش عدم هماهنگی بین دستگاه های مربوطه، را دلیل فعالیت این تعداد از صفحات غیر معتبر دانسته است که عملا در رشته ای خدمات می دهند که هیچ تخصص بارزی در آن ندارند.

از این رو به سراغ روانشناسی معتبر و سرشناس رفتیم. خب مسلما به علت در میان بودن نام سازمان نظام روانشناسی، از ما خواسته شده است که نامشان محفوظ و مخفی بماند.

این روانشناس که حدود 20 سال به تدریس دردانشگا ه های معتبر کشورمان مشغول است و مرکزمشاوره خوش نامی را اداره می کند به«پرسون» گفته است: «هموطنان ما برای دریافت مشاوره های حضوری، معذوریت هایی برای خود درست می کنند و از این رو تمایل دارند به صورت ناشناس در فضای مجازی به همکاران ما مراجعه کنند. صفحات مجازی هم این امکان را ایجاد کرده است که در کوتاهترین زمان، پیام هموطنان به دست من و همکارانم برسد.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه روانشناسی علمی است که احتیاج به معلومات و دانش کافی از مکاتب و سبک های قدیمی و جدید روانشناسی داشته و مانند پزشکی، نمی توان از راه دور بدون مراجعه حضوری و یا حداقل در یک یا دو جلسه انجام داد تاکید کرد:« این علم با روح و روان سروکار دارد و نباید فکر کنیم که همه را می توان با چند جمله قانع کرد و حتی در صورت قانع شدن و راضی بودن از ما، باید در نظر بگیریم که مشاوره ای که داده ایم آنقدر بدون مشکل باشد که زندگی بحرانی افراد را به هم نریخته و حتی سبب سقوط روحی اش نشود.»

این استاد دانشگاه تاکید می کند:« مشاهده می کنیم که تعدادی از هنرمندان، به راحتی افرادی را به هموطنان وطرفدارانشان به نام روانشناس معرفی می کنند که هیچ تجربه و تخصصی در این علم پر از رمز و راز ندارند.»

همانطور که این روانشناس به آن اشاره کرده است. معرفی یک روانشناس متخصص، کار هنرمندان نمی باشد بلکه با ارتباط گرفتن با سایت سازمان نظام روانشناسی کشورمان، به راحتی می توانیم نام و نشانی متخصصان این علم را در اقصی نقاط کشورمان ببینیم. کاری که اگر به درستی از سوی همه ما انجام شود این بازار پر رونق را برای عده ای غیر متخصص ایجاد نمی کنیم. علمی که درآن به صرف داشتن مدرک روانشناسی و مشاوره، نمی توان به راحتی برای مردم نسخه های جور واجور بپیچد، چه برسد که مدرک نداشته باشد و یا مدارک غیر مرتبط را به مدرک نداشته علم روانشناسی، به اجبار سنجاق کند.

نکته بعدی سهل انگاری رسانه رسمی کشورمان است. رسانه ای که بارها با دادن فضای کارشناسی، به این افراد نا متخصص، بازارشان را رونق داده و متدهای عجیب و غریبشان، هم هموطنانمان را رنجور ساخته است و هم صدا و سیمای کشورمان از این بابت، دچار صدمات جدی شده ومجبور به عذرخواهی و پاسخگویی شده است.

در پایان؛ آنچه که بسیار روشن است.کمی عزم جدی و نظارت مسوولانه است که باید مسوولان سازمان نظام روانشناسی به خرج داده وبا پیگیری وهمکاری مجدانه با مسوولان مراجع قضایی و پلیس فتا، کشور را از دام این هیولاهای خوش زبان برهانند. افرادی که فکرمی کنند می توانند سر و ته یک مشکل را با چند جواب ساده به هم رسانده و به جای رفع مشکل، مراجعه کننده شان را در بین هزار توی سردرگمی رها می کنند.

302598