مدیرکل بهزیستی استان زنجان خبر داد:

ارایه ۳۰ هزار خدمات پیشگیرانه رایگان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از ارایه 30 هزار خدمات پیشگیرانه رایگان انجام شده در زمینه غربالگری تنبلی چشم، مشاوره ژنتیک، حمایت از معتادان بی‌بضاعت جهت درمان، حمایت از معتادان بی‌خانمان، آموزش‌های پیش از ازدواج و آموزش‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و خدمات مشاوره طی سال گذشته خبر داد.

تصویر ارایه ۳۰ هزار خدمات پیشگیرانه رایگان

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، محمد محمدی قیداری اجرای برنامه های پیشگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیک را سدی در برابر پیشگیری از تولد کودک معلول عنوان کرد و افزود: جهت اشاعه و برخورداری خانواده‌های کم‌درآمد از مشاوره ژنتیک اعتباری نزدیک به۶۷۰ میلیون تومان اختصاص داده شده و در این زمینه هزینه یارانه آزمایش‌های ژنتیک ۱۵۲ نفر و هزینه ویزیت مشاوره ژنتیک ۴۶ نفر پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: برنامه ژنتیک تشخیصی برای ۷۳ خانوار سه، چهار و پنج معلولیتی تحت پوشش بهزیستی، به طور رایگان طی سال گذشته نیز اجرا شد که هزینه این آزمایش‌ها بالغ بر ۳۴۰ میلیون تومان بوده که توسط بهزیستی پرداخت شده است.

این مسوول با اشاره به اینکه علل ایجاد ۵۰ درصد از معلولیت‌ها، ژنتیکی است، ادامه داد: در زمان حاضر سه مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک خانواده تحت نظارت بهزیستی فعال است که یک مرکز آن دولتی و ۲ مرکز در زنجان و خدابنده به صورت خصوصی در حال خدمات‌رسانی هستند و مشاوره قبل از ازدواج، قبل از دوران بارداری و حین بارداری را برای تولد نوزادی سالم به زوج‌ها ارائه می‌کنند.

وی همچنین اجرای برنامه بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال را از برنامه‌های موفق بهزیستی در زمینه پیشگیری از نابینایی عنوان کرد و گفت: در این زمینه ۱۴ پایگاه ثابت در سطح استان فعال هستند که ۱۸ هزار و ۳۴۴ کودک ساکن در روستا و ۱۱۷ کودک نیازمند به هزینه عینک و جراحی سال گذشته از خدمات رایگان استفاده کرده‌اند.

محمدی قیداری در ادامه به ارائه خدمات کاهش آسیب توسط مرکز گذری سرپناه شبانه و تیم‌های سیار به صورت رایگان به معتادین متجاهر و کارتن‌خواب اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد ۶۳۶ نفر از معتادین بی‌خانمان از مراکز سرپناه شبانه معتادین و خدمات مرکز مذکور به طور رایگان استفاده کردند و به ۹۶۰ نفر از معتادین، خدمات کاهش آسیب از سوی تیم‌های سیار ارائه شده است.

منبع: ایرنا

290676