در مذمت سگ‌کشی

یادداشت/ویدیوی دارزدن سگ‌های رها در تبریز این روزها بحث داغ فضای مجازی است. این اقدام چه کار شهرداری تبریز باشد چه به گفته مسئولان این شهر جوسازی پیمانکار پیشین، جنبه‌های تلخی دارد که نمی‌توان از آن گذشت. این جنبه از دید فرهنگی قابل بررسی است.
تصویر در مذمت سگ‌کشی

سایت خبری پرسون- کشتن سگ‌های رها در چند سال اخیر دغدغه مهم طرفداران حیوانات است. ماجرای تبریز اولین نمونه نیست و اگر تغییر بنیادینی ایجاد نشود، آخرین بار هم نخواهد بود. نکته اولی که در این ماجرا دیده می‌شود وخوب است به آن اشاره شود این است که ما انسان‌ها لازم است بپذیریم جزئی از طبیعت هستیم و حق آسیب زدن به سایر اجزا را نداریم. خوب است بدانیم زندگی فقط برای ما نیست و سایر موجودات زنده هم آن را تجربه می‌کنند و حق دارند از آن بهره ببرند.

نکته دیگر نگاه به حیوانات است نگاهی که نیاز به اصلاح دارد.

لازم است بیاموزیم آن‌ها موجودات مزاحم و نفرت‌انگیز و آسیب زننده نیستند، موجوداتی هستند که مثل ما احساس دارند و محیط پیرامون را درک می‌کنند. حتی حیوانات وحشی و خطرناک در صورتی که مزاحمتی برایشان نداشته باشیم به ما آسیبی نمی‌زنند.

نکته سوم روحیه افرادی است که دست به چنین اقدامات غیرقابل پذیرشی می‌زنند. این افراد با خشم بیمارگونه‌ای که در وجودشان دارند بعید نیست نسبت به همنوعان خودشان هم مرتکب خشونت و جنایت شوند.

مسآله دیگر این است که متاسفانه ویدیوهای متفاوتی از آزار رساندن به حیوانات مختلف منتشر می‌شود که هیچ‌کدام انسانی و قابل قبول نیست اما آزار رساندن به سگ‌ها بازتاب بیشتری دارد. دلیل این موضوع هم تا حدودی به حکم نجاست سگ در اسلام برمی‌گردد. این حکم باعث شده است که افراد ناآگاه درباره اسلام، این اقدام غیرانسانی را مورد تایید اسلام و از آن بدتر اسلام را دلیل این خشونت بدانند.

حال آن‌که نجاست سگ در اسلام فقط به نبودنش در خانه و آب‌کشی در صورت تماس محدود می‌شود و دین مبین اسلام هرگز اجازه خشونت علیه این مخلوق دوست‌داشتنی خداوند را نداده است. پس برای این‌که حساب رفتار غیرانسانی عده‌ای ناهنجار از اسلام که دین رافت و مهربانی است جدا شود، لازم است با برخورد جدی با حیوان‌آزاران و هر اقدام دیگری که لازم است، جلوی تکرار این ماجرای تلخ گرفته شود.

آن‌چه تا این‌جا گفته شد عیب می به شمار می‌رفت و شایسته است در پایان به هنرش نیز اشاره شود. قسمت روشن این اتفاق این بود که تعداد زیادی از مردم به طور جدی به این اتفاق اعتراض کردند و این نشان می‌دهد جامعه ما در مسیر پذیرش حقوق حیوانات پیش می‌رود. این بی‌تفاوت نبودن نشانه خوبی است به خصوص اگر به همه جنبه‌های زندگی اجتماعی‌مان تسری پیدا کند.

نویسنده: شیواشاکری

289184