پرسون بررسی کرد؛

قتل عام حیوانات زبان بسته به چه گناهی؟ / پیشنهاد عجیب نماینده مجلس برای ساماندهی سگ‌های ولگرد

نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: کشتن سگ‌ها به عنوان یک جاندار درست نیست. در این زمینه پیشنهاد مجلس این است که با کشورهای شرق آسیا برای صادرات سگ صحبت شود. زیرا این کشورها استفاده کاربردی از سگ ها دارند.

به گزارش پرسون، «سگ‌های غیرمفید بلاصاحب باید معدوم شوند» شاید این جمله برای شما ناآشنا نباشد. 3 روز پیش، شهردار رفسنجان گفت: از جمعیت سگ ها یک درصد مفید هستند و نود و نه درصد آنها غیرمفید به شمار می آیند. ولی سگ مفید و غیر مفید چیست؟ منظور از معدوم همان کشتن سگ‌های بی گناه ولگرد است.

نگاهی به آیات و روایات اسلامی بیندازید تا ببینید در هیچ کجای آن عبارتی را پیدا نخواهید کرد که به صرف نجس بودن این حیوان به شما مجوز کشتار یا آزار را داده باشد حتی پیامبر اسلام در حدیثی فرموده اند: «لعنت خداوند بر کسی که حیوانات را زجر کش کند.» (کنزالعمال)

درقرآن کریم بیش از ۲۰۰ آیه وجود دارد که به موضوع حیوانات در آن پرداخته شده است. برای همین هم در روایت‌های دینی همیشه آزار و اذیت حیوانات به سبب اینکه مخلوق پروردگارند و تسبیح او را می‌گویند نهی شده است.

امیرالمومنین درباره کشتن و مثله کردن حیوانات از قول پیامبر در نهج البلاغه می‌فرمایند: «مبادا چیزی را ـ گرچه سگ هار باشد ـ مثله کنید.» حتی امام صادق علیه السلام در روایتی دیگر درباره احترام پیامبراکرم (صلی الله علیه) به این مخلوقات نقل می‌کنند: «مردی خدمت پیامبر (صلی الله علیه) رسید به حضرت سلام کرد. پیامبر (ص) با صیغه جمع فرمود: وعلیکم السلام. آن مرد گفت:‌ای رسول خدا من یک نفر بیش نیستم. حضرت در جواب فرمود: بر تو و اسبت سلام کردم.» (کتاب النوادر)

در این راستا خبرنگار اجتماعی پرسون برای تصریح ادعا شهردار رفسنجان برای معدوم‌سازی سگ‌های بدون صاحب گفت‌وگویی با حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی داشته که به شرح ذیل است.

جلالی بیان کرد: اظهارات شهردار رفسنجان در راستای کشته شدن دو کودک توسط سگ‌های ولگرد بوده است و باید تصمیم درستی در خصوص این سگ‌ها گرفته شود.

وی ادامه داد: برای حل این معضل موضوع عقیم کردن سگ‌ها مطرح است. اما به دلیل آنکه عقیم‌سازی سگ‌ها به صورت تقریبی نیم میلیون تومان هزینه دارد توجه زیادی به اینطرح نمی‌شود. این طرح منابع مالی زیادی لازم دارد که متأسفانه فراهم نشده است.

نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: کشتن سگ‌ها به عنوان یک جاندار درست نیست. در این زمینه پیشنهاد مجلس این است که با کشورهای شرق آسیا برای صادرات سگ صحبت شود. زیرا این کشورها استفاده کاربردی از سگ ها دارند.

جلالی افزود: کشورهایی چون تایوان، تایلند و چین از سگ‌ها استفاده کاربردی دارند و می‌توانیم طبق تفاهم‌نامه‌ای با این کشورها صادرات سگ را انجام دهیم. کشتن سگ منطقی و دینی و اخلاقی نیست.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال کشورهایی را که به عنوان مقصد صادرات مطرح کردید، خواهان سگ‌های کشور هستند یا این فقط یک پیشنهاد در داخل است؟ گفت: این موضوع در حد پیشنهاد مطرح شده و هنوز مسیریابی درست نکرده ایم. اما می تواند راهکار موثری باشد.

پیشنهادی همرنگ نماینده‌های پارلمانی مصری

در 18 مهر 1397 سایت خبری شفقنا خبری منتشر کرد که همانند پیشنهاد نماینده مجلس کشور خودمان در خصوص حل مشکل سگ‌های ولگرد بود که به شرح ذیل است.

خانم «مارگاریت عازر» معاون کمیسیون حقوق بشر مجلس نمایندگان مصر گفت: هدف از این پیشنهاد، استفاده از سگ های ولگرد و صادرات آنها به کشورهای مصرف کننده آن نظیر کره جنوبی است.

عازر گفت: سگ های ولگرد در مصر خسارات زیادی به بار می آورند و باعث آزار رساندن به عابران در خیابان ها می شوند و گاهی هم به آنها حمله می کنند.

وی افزود: شیوع این پدیده در مصر، بهترین روش را برای برخورد با آن را ایجاب می کند.

این نماینده مصری پیشنهادهای دیگر نمایندگان برای کشتن سگ های ولگرد با گلوله و سم را رد کرد و افزود: این موضوع خلاف مهربانی با حیوانات است و به انقرض آنها منجر می شود.

از سوی دیگر محمود شعبان عضو کمیسیون کشاورزی در پارلمان مصر بیان کرد: افزایش سگ های ولگرد در مصر باعث بروز بیماری های واگیر دار می شود. برای این مشکل باید راه حلی پیدا شود.

وی یادآور شد: پیشنهاد صادرات سگ های ولگرد به کره جنوبی فکر خوبی است خصوصا اینکه درآمد مالی هم دارد.

از سوی دیگر خانم «منی خلیل» فعال حقوق حیوانات در مصر ضمن رد این ایده گفت: شهروندان کره جنوبی به شیوه ای غیرانسانی سگ ها را می خورند. آنها سگ ها را در حالی که زنده هستند تکه تکه می کنند و می سوزانند.

جولای گذشته یک مقام در وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۳۰ هزار مورد قطع عضو افراد ناشی از حیوانات گزارش شده که ۸۵ درصد از آنها سگ های ولگرد بوده است.

خبر را در الجزیره ببینید.

پایان راه نامعلوم سگ‌کشی در کشور

کشتن گروهی سگ‌ها شاید به نظر عده‌ای راه حل موثر و ساده‌ای برای کنترل جمعیت آنها باشد اما بر اساس تحقیقات و تجربه روشی کارآمد، پایدار و انسانی نیست و در طولانی مدت جمعیت سگ‌ها را کم نمی‌کند. با این حال هنوز بسیاری از کشورهای جهان از کشتن برای کنترل جمعیت سگهای ولگرد استفاده می‌کنند مثل رومانی،‌ مکزیک، جمهوری آذربایجان، میانمار، مصر و ایران.

در نبود قانونی درباره رفتار با حیوانات در ایران، بسیاری از شهرداری‌ها که مسئول کنترل حیوانات در شهرها هستند، شیوه‌های مختلف و اغلب غیرانسانی را برای کنترل جمعیت سگ‌ها بویژه با کشتن آنها به کار می‌‌گیرند.

بسیاری از متخصصان و کارشناسان معتقدند که راه حل موثر برای کنترل و کم کردن جمعیت سگ‌های ولگرد در ایران شیوه CNVR “سی‌‌ ان وی آر” ( گرفتن، عقیم سازی، واکسینه کردن و رهاسازی ) است به همراه آموزش و همکاری بین نهادهای دولتی و غیر دولتی مانند شهرداریها موثرترین و پایدارترین شیوه در کشورهای در حال توسعه مثل ایران است.

در نتیجه مسئولین عزیز می‌توانند با صرف نظر از هزینه‌های گزاف و بیهوده ای که برای کشتن و صادرات سگ ها انجام می‌دهند تنها با عقیم‌سازی از رشد و تکثیر آنها جلوگیری کنند.

246180