آغاز کنفرانس فناوری‌ها و کاربردهای ژئوماتیک در تبریز

کنفرانس بین المللی و ملی "فناوری ها و کاربردهای نوین ژئوماتیک" با مشارکت دانشگاه تبریز و دانشکده فنی مهندسی مرند از امروز آغاز به کار کرد.
تصویر آغاز کنفرانس فناوری‌ها و کاربردهای ژئوماتیک در تبریز

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان شرقی، دبیر این همایش روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه آن گفت: با اعلام فراخوان این کنفرانس تعداد ۱۲۶ مقاله به دبیرخانه ارسال شد و بعد از داوری مقالات از سوی سه داور در نهایت ۸۶ مقاله پذیرفته شد که در طول برگزاری این کنفرانس ارائه خواهد شد.

ندا کفاش چرندابی با بیان اینکه در این رویداد علمی، سخنرانی پروفسور رجبی فرد از استرالیا و سایر سخنرانان کلیدی از خارج و داخل کشور به صورت ویدئو کنفرانس ارائه خواهد شد، اظهار داشت: برگزاری سه کارگاه‌ آموزشی تخصصی و ارائه مقالات به صورت سخنرانی و پوستری در پنل‌های مختلف به صورت آنلاین از جمله دیگر برنامه‌های این کنفرانس است.

وی، کاداستر و مدیریت زمین، زیرساخت داده‌های مکانی، شهرها و محیط‌های هوشمند، کیفیت هوا، پزشکی، بهداشت و سلامت، مدیریت بحران، بازاریابی، صنعت و تجارت، علوم زمین و عمران را از جمله حوزه‌های کاربردی کنفرانس بین المللی "فناوری‌ها و کاربردهای نوین ژئوماتیک" بیان کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه تبریز نیز در این کنفرانس با بیان اینکه شهر تبریز در گذشته مهد تولید علم و دانش و به عنوان شهر دانشگاهی مطرح بود به طوری که حدود ۸۰۰ سال مرکز دانشگاهی به نام ربع رشیدی در این شهر به وجود آمد که در نوع خود در آن دوره یک دانشگاه کارآفرین بود، افزود: دانشگاه تبریز نیز در راس و امتداد این دانشگاه تاسیس شده است.

اصغر عسگری افزود: دانشگاه تبریز با این پیشینه درخشان به عنوان دومین دانشگاه قدیمی ایران پس از دانشگاه تهران به وجود آمده است و در حال حاضر نیز با داشتن بیش از ۲۰ دانشکده، ۸۰۰ عضو هیات علمی و بیش از ۲۰ هزار نفر دانشجو یکی از دانشگاه‌های جامع در کشور است.

کاداستر سه بعدی، مدیریت اطلاعات ساختمان (BIM)، مدلسازی شهر هوشمند، مدیریت داده‌های مکانی حجیم، سیستم‌های اطلاعات مکانی فراگستر، اینترنت اشیا، سرویس‌های مکان مبنای تحت وب و موبایل، داده کاوی مکانی- زمانی، هوش محاسباتی و بهینه سازی مکانی، شبیه سازی و مدلسازی مکانی، سامانه‌های حامی تصمیم گیری مکانی، استخراج اطلاعات از تصاویر راداری از جمله محورهای این همایش است.

پهپادها و کاربردهای آن در ژئوماتیک، سنجش از دور چندطیفی و ابرطیفی، استخراج هوشمند عوارض از تصاویر، پویشگرهای لیزری، پایش مخاطرات طبیعی و فتوگرامتری برد کوتاه، طراحی و کالیبراسیون سنجنده ها، بازسازی سه بعدی و پردازش ابر نقطه‌ای و پیشرفت‌های اخیر در مدل‌سازی میدان ثقل متغیر با زمان، چهارچوب‌های مرجع ژئودتیک و ارتفاع سنجی ماهواره‌ای از دیگر محورهای اصلی کنفرانس "فناوری‌ها و کاربردهای نوین ژئوماتیک" اعلام شده است.

کنفرانس بین المللی و ملی "فناوری‌ها و کاربردهای نوین ژئوماتیک" به همت دانشگاه تبریز و دانشکده فنی و مهندسی مرند به صورت مجازی از امروز تا ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

واژه ژئوماتیک یک واژه ترکیبی از ژئو به معنای زمین و ماتیک پسوند واژه انفورماتیک است.

289573